جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عباس خامه یار

حوزه/ عباس خامه‌یار با سفر به عراق با جمعي از شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي اين كشور از جمله؛ رئیس بیت‌الحکمة بغداد، رئیس دانشگاه الکرخ و رئیس دیوان وقف سنی عراق، ديدار و گفت‌وگو كرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، عباس خامه‌یار معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ ضمن سفر به عراق با جمعي از شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي اين كشور از جمله رئیس بیت‌الحکمة بغداد، رئیس دانشگاه الکرخ و رئیس دیوان وقف سنی عراق، ديدار و گفت‌وگو كرد.

 عباس خامه‌یار در اولين ديدار خود با شخصيت‌هاي علمي و فرهنگي عراق، ضمن حضور در مرکز مطالعات و پژوهش بیت‌الحکمة بغداد، با احسان الامین، رئیس این مرکز دیدار و گفت‌وگو كرد.

در ابتدای این دیدار که با حضور نمایندگان رایزنی فرهنگی كشورمان در بغداد برگزار شد، عباس خامه‌یار، گزارشی از فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور ارائه داد و در ادامه با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های گفت‌وگوی ایران و جهان عرب که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود، گفت: مشارکت مردم ایران در زمینه‌های فرهنگی از جمله حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، قابل توجه است.

خامه‌یار همچنین به تولیدات فرهنگی و هنری در ايران اشاره كرد و افزود: شناخت جهان عرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران بسیار سطحی است و ضرورت نشست و گفت‌وگوی نخبگان و اندیشمندان ایران و جهان عرب بیش از پیش احساس می‌شود.

در ادامه احسان الامين، رئیس مرکز بیت‌الحکمة بغداد، گزارشی از بخش‌های مختلف اين مرکز و فعالیت‌های آن ارائه داد.

الامین همچنين به سفر خود به تونس و مشارکت در نشست دور نخست گفت‌وگوی ایران و جهان عرب اشاره كرد و برگزاری چنین نشست‌هایی را برای شناخت دو کشور از یکدیگر مفید و ضروری دانست.

وی در پايان تأسیس مرکزی در ایران براي مطالعه و تحقیق پیرامون افراط‌گرایی را ضروری دانست.

دیدار با رئیس دانشگاه الکرخ بغداد

عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنين با ثامر کاظمی، رئیس دانشگاه الکرخ بغداد دیدار كرد. معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين ديدار ضمن معرفی سازمان و اهداف و فعالیت‌های آن در خارج از ایران، بیان كرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با در اختیار بیش از 80 نمایندگی فرهنگی در خارج از کشور به عنوان پل ارتباط فرهنگی میان ایران و سایر کشورها به شمار می‌رود.

خامه‌یار همچنين با اشاره به رشد علمی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی، گفت: پس از پیروزی  انقلاب اسلامی ایران، شاهد گسترش آمورش عالی در تمامی زمینه‌ها همچون افزایش دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی، تعداد دانشجویان، افزایش اعضای هیأت علمی و ... بوده‌ایم.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در بخش ديگري از سخنانش با بیان اینکه متأسفانه تصویری واضح بر اساس واقعیت پیرامون ظرفیت‌های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، بیان كرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در راستای انعکاس تصویری صحیح از ظرفیت‌های علمی جمهوری اسلامی ایران، با برگزاری نشست‌های تخصصی میان نخبگان علمی ایران و جهان عرب با عنوان گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، در تلاش است زمینه نزدیکی نخبگان ایرانی و عرب را فراهم آورد.

در ادامه ثامر کاظمی، رئیس دانشگاه الکرخ عراق هم گزارشی از روند تأسیس اين دانشگاه و فعاليت‌هاي آن ارايه داد و سپس با اشاره به همکاری این دانشگاه با رایزنی فرهنگی ایران در عراق، بیان كرد: امید است تا زمینه گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی دو کشور ایجاد شود و شاهد انتقال تجربیات موفق علمی و فناوری ایران به عراق باشیم.

دیدار با رئیس دیوان وقف سنی عراق

عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه برنامه‌هاي سفر خود به بغداد، با عبداللطیف الهمیم، ريیس دیوان وقف سنی عراق دیدار و گفت‌وگو كرد.

در این دیدار که با حضور حجت‌الاسلام غلامرضا اباذري، رایزن فرهنگی کشورمان در عراق برگزار شد، آخرین تحولات منطقه و چالش‌ها و مشکلاتی که مسلمانان با آن مواجه هستند، مورد بحث و گفت‌وگوي طرفين ديدار قرار گرفت.

همچنين در این دیدار خامه‌یار، ضمن اشاره به تصمیم رئیس جمهور آمريكا در انتقال سفارت اين كشور به بیت‌المقدس، آن را توطئه‌ای حساب شده و با برنامه دانست که موجودیت و هویت مسلمانان را به خطر انداخته است و دولت‌ها و ملت‌های منطقه باید حساسیت زیادی نسبت به آن داشته باشند.

معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي همچنين به نقش علما در این برهه از زمان در بیداری مسلمانان و نزدیکی آرا براي مقابله با دسیسه‌های استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی اشاره كرد.

در ادامه عبداللطیف الهمیم، رئیس دیوان وقف سنی عراق، ضمن اظهار خرسندی از این دیدار و تأکید بر نقش مؤثر دو کشور ایران و عراق در منطقه، گفت: دیوان وقف سنی، آمادگی دعوت از علما و شخصیت‌های برجسته جهان تشیع و اهل سنت را در برگزاری نشست تخصصی با موضوع قدس دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha