شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه

حوزه/ مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: اعتراضات و گلایه های مردم ریشه در مشکلات اقتصادی دارد و باید بدان توجه شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به حوادث اخیر در اعتراضات مردمی نسبت به مشکلات عنوان کرد:اعتراضات عمده مردم به وضعیت گرانی و مشکلات موجود و یا اختلاس هایی که وجود دارد و بدان رسیدگی نمی شود می باشد.

دلسوزان نظام باید به اعتراضات مردم رسیدگی کنند

عضو شورای علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: این ها اعتراضات درستی است و باید دلسوزان نظام آن را مدیریت کنند و به عنوان مساله اصلی به آن رسیدگی نمایند و با اختلاس هایی که از سوی افراد مختلف انجام می شود مقابله کنند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ابعاد اعتراضات به موسسه های بانکی برمی گردد که نتوانستند پولهای مردم را برگردانند و دولت باید این موسسات ناتوان را تعطیل کند چرا که تعدد این بانک ها لطمه های اقتصادی زیادی به بار آورد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: از طرفی برخی از اعتراضات نیز به واسطه مبارزه با فساد و قاچاق است که با تحقق اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

وی ادامه داد:ورود قاچاق به کشور و گرانی و تورم و وضعیت کار و اشتغال از طریق اقتصاد مقاومتی قابل تعدیل است در این عرصه اصول گرایان و اصلاح طلبان نباید دچار دعوا شوند بلکه با همگرایی این مشکلات را رفع نمایند.

برخی از معترضین موج سواری می کنند

رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: اما در این میان عده ای نیز هستند که مشکلشان وضعیت اقتصادی نیست و حتی خود بخشی از افرادی هستند که در آسیب های اقتصادی نقش دارند و بر موج اعتراضات سوار می شوند تا آن را به اعتراضات سیاسی تبدیل کنند.

وی گفت: این افراد اغتشاشات خیابانی به راه می اندازند و به اموال عمومی آسیب می زنند که این نوع تظاهرات مورد حمایت معاندان است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه یادآور شد: نظام باید تظاهرات از نوع اول را مدیریت کنند و اجازه بدهد مردم در مساجد جامع سخنان خود را مطرح کنند و مسئولان نیز راهکار درستی پیدا کنند در این صورت دیگر دشمنان نمی توانند بر موج سوار شوند و شبکه های مجازی هم نمی توانند موج سواری کنند.

وی خاطرنشان کرد: نهادهای امنیتی نیز باید در مقابل دسته دوم بایستند و عوامل مخرب را بشناسند تا نتوانند در این شرایط موج سواری کرده و مسیر اعتراضلات را منحرف سازند چون به نظام و شیوه مطالبه گری آسیب می زنند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه عنوان کرد: دولت و قوه مجریه باید یک برجام دومی را مطرح کنند بدان معنا که در این برجام به کشورهای اروپایی و آمریکایی اعتماد نکنند و تکیه به توان داخلی و اقتصاد مقاومتی داشته باشند.

وی اظهار داشت: برجام 1 نشان داد که نمی توان به کشورهای اروپایی و آمریکایی اعتماد کرد و باید به مردم سالاری دینی رجوع داشت تا جلوی آسیب ها را بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه بیان کرد:قوه قضائیه باید با این اختلاس ها و فسادهای مالی مقابله کنند و نقش قوه مقننه نیز در این میان مهم است بسیاری از آسیب های اقتصادی به آسیب های قانونی برمی گردد، مجلس در تبیین قوانین و ساختار اقتصادی ناتوان است، وقتی قاچاق وارد کشور می شود بخشی از آن به دلیل ضعف های قانونی است از این رو باید این مساله را حل کنند.

همه نهادها دست در دست هم پیگیری اعتراضات باشند

وی گفت:در واقع همه نهادها باید دست به دست هم دهند تا این اعتراضات پیگیری شود که اگر به صورت ریشه ای حل نشود تبدیل به بحران و تهدید و موجب موج سواری معاندان می شود.

عضو شورای علمی گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اذعان داشت:ما نمی توانیم این نسبت را به دولت و قوه مجریه بدهیم که دولت در صدد این باشد که مردم را در مقابل نظام قرار دهد که این به معنای عملی انتحاری و خودکشی است.

وی بیان کرد:اینکه دولت به دنبال آن است که مردم معترض علیه نظام توصیف کند این به نظرم نادرست است، قطعا این ادعا ادعایی عقلانی نیست، اما در این که میان مدیران میانی و وزارتخانه افراد دلسوز که دغدغه اقتصاد مقاومتی داشته باشند کم داریم و مسئولان تا حدی بی تفاوت هستند.

برنامه دولت در گرانی برخی از اقلام فعلا عملیاتی نشود

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه یادآور شد: برنامه ای که دولت برای گران کردن برخی از اقلام در دست اقدام دارد فعلا عملیاتی نشود و دست به گرانی نزند .

وی متذکر شد: قیمت کالاهای اولیه و نیازهای اساسی مردم که افزایش یافته است نیز مورد برنامه ریزی قرار گیرد تولید در کشور بالا رود و حمایت از تولید کننده افزایش یابد.

در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی باید از تولید کننده حمایت شود

رئیس کمیته فرهنگی و اجتماعی کمیسیون بررسی و تأمین نیازهای دینی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: باید حمایت از تولید کننده صورت بگیرد مگر در جایی که کمبود هست واردات انجام شود تا آرامش نسبی و اولیه حاکم شود .

وی بیان کرد: تقویت بخش خصوصی یکی از راهکارهای مهم در تولید و اشتغال است  همه نهادها و سازمان ها دست در دست هم بدهند تا این امر اتفاق بیفتد نقش مراجع و علمای حوزه را باید به آن توجه داشت.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه عنوان کرد:علما و حوزه در کنار ساختن مدارس و حوزه ها به مراکز خدمات اجتماعی توجه داشته باشند در این راستا تاسیس موسسات خیریه که به نیازمندان کمک داشته باشد از سوی علما و مراجع و شخصیت های حوزوی به صورت حداکثری در کشور نمایان باشد.

وی تصریح کرد: همچنین هزینه هایی که برای مصلی ها پرداخته می شود می توانست انجام نگیرد و مراسم ها و نماز جمعه ها در مساجد جامع شهر برگزار شود یک قدری ساخت و سازهای علما باید به حداقل برسد هر چند در مسیر کارهای فرهنگی است، اما امروزه جامعه ما قبل از ساختمان های فرهنگی به ساختمان های اجتماعی نیاز دارند تا کار فرهنگی اثر گذار باشد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha