چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
خبر گزاری حوزه

حوزه/ فروش خیره کننده و قابل توجه کتاب "نامیرا" نوشته صادق کرمیار بار دیگر این امید را در دل علاقه مندان به یار مهربان زنده نگاه داشت که دراوضاع اسفبار فعلی کتاب خوب و پرمحتوا چنانچه پشتوانه تبلیغی خوبی از سوی رسانه ها داشته باشد، همچنان کالای فرهنگی پربهایی است که با مخاطبان انبوه خود ارتباط لازم را می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در میان انبوه خبرهای ناگوار این روزها، خبری خوش برای علاقه مندان حرفه ای کتاب و کتاب خوانی به گوش رسید و آن هم این که "نامیرا" کتاب ارزشمند و خواندنی "صادق کرمیار" از نویسندگان متعهد و انقلابی کشورمان به چاپ بیست و پنجم رسیده و فروش آن تاکنون از رقم 120 هزار نسخه نیز گذشته است.

"نامیرا" داستانی است تاریخی که در سال 61 هجری و همزمان با واقعه عاشورا رخ می دهد و داستان پرکششی درباره پیوستن یک نفر به قافله حسینی و البته تبیین تردید و شک اهالی کوفه در این خصوص دارد.

این کتاب همچنین مورد تایید یکی از حرفه ای ترین و متخصص ترین ارزیابان کتاب در کشور یعنی شخص مقام معظم رهبری رسیده و ایشان درباره آن با اشاره به این که کتاب بسیار خوبی است و نگاه درستی به موضوع عاشورا دارد، فرموده اند که "هر کسی می خواهد فتنه 88 را بشناسد، این کتاب را بخواند".

این که این اثر خواندنی و پرکشش یکی از منابع خوب در زمینه فتنه شناسی است شکی نیست اما روی سخن نگارنده اشاره به این موضوع نیست بلکه توجه دادن اذهان مخاطبان است به این حقیقت مهم و بارها تکرار شده و البته به اثبات رسیده که هر چند سرانه مطالعه کتب عمومی و غیردرسی در کشور ما به شدت کاهش یافته و تیراژ برخی کتاب ها مع الاسف به رقم نگران کننده 300 نسخه هم رسیده، اما با این حال کتاب خوب که ماحصل نگاه درست و تلاش ارزشمند و متعهدانه نویسنده اش باشد ، در همین اوضاع و احوال نیز پر ارج و قرب است و به سان کالایی پربها در فروشگاه عظیم فرهنگ و ادب مورد استقبال قرار می گیرد.

قطعاً کتبی از این جنس در عین پرمحتوا بودن و به روز بودن نسبت به شرایط روز با یک خوش اقبالی نیز مواجه شده اند و آن هم از دو منظر است ؛ نخست آن که بزرگ دیده بانِ بصیر و حکیم انقلاب بر آن ها تقریظی نگاشته و ثانیاً هم این که به این واسطه از سوی برخی رسانه های جمعی مورد توجه ویژه قرار گرفته و به عموم جامعه تا حدود زیادی معرفی شده اند.

غرض از اشارت به این موضوع آن است که بدانیم همچنان رسانه ها و از جمله رسانه ملی نقش بسیار مهمی در این کار مهم فرهنگی یعنی ترویج کتاب و کتاب خوانی و به طور خاص تر معرفی کتب و آثار ارزشمند و پرمحتوا دارند.

در یکی دو سال اخیر تولید و پخش چند تیزر سینمایی و به خصوص تلویزیونی برای معرفی کتاب هایی چون "دختر شینا" و "رؤیای نیمه‌شب" آن هم با حضور بازیگران حرفه ای و محبوب ، یکی از اقدامات بسیار موثر در همین راستا بوده است و البته جای تاسف که چرا پیشتر از این ها نسبت به امر تبلیغات کتاب با استفاده از جذابیت‌های رسانه‌ای و سینمایی کار درخوری صورت نگرفته بود.

همچنین نباید اثر خوب برنامه هایی چون "کتاب باز" از شبکه نسیم یا برنامه های تولیدی شبکه آموزش را در این باره نادیده گرفت که بی شک تداوم این برنامه ها آن هم با نگاه خلاقانه به این مسایل می تواند نوید بخش تحولی اُمید بخش در عرصه کتاب و کتاب خوانی جامعه ما باشد.

در کنار رسانه ملی ، همچنین خبرگزاری ها و به خصوص شبکه های اجتماعی که این روزها به نوعی یکه تاز عرصه رسانه ها شده اند، همچنان معتقدیم که روزنامه ها به عنوان قدیمی ترین رسانه برای ترویج کتاب، اهمیت خاص خود را دارد و پرداختن جراید و مطبوعات به این مهم می تواند تا حدودی از اندوه غفلت عمومی نسبت به یار مهربان بکاهد.

سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha