پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تولیت آستان قدس

حوزه/ تولیّت آستان قدس رضوی آشنایی به زمان را به عنوان یکی از شاخصه‌های طلبه مومن انقلابی معرفی کرد و گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب بر سیاسی بودن تأکید می‌کنند به معنای عضویّت در یک جناح و حزب سیاسی نیست بلکه به معنای زمان شناس بودن، خود و نقش خود را شناختن و در عرصه حضوری مجاهدانه داشتن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی شب گذشته در همایش «شهید نواب صفوی، طلبه مؤمن انقلابی» که در آستانه شصت و دومین سالگرد شهادت وی در حرم رضوی برگزار شد، به بیان شاخصه‌های طلبه مؤمن انقلابی پرداخت و اظهار کرد: طلبه مؤمن و انقلابی پس از اخلاص و دلدادگی به قرآن و اهل بیت(ع)، باید بداند تمدن نوین اسلامی در پرتوی اندیشه انقلابی محقق می‌شود و این اجتهاد تمدن ساز است که می‌تواند مبتنی بر فقه اهل بیت(ع)، جامعه را به تمدنی ممتاز برساند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه برخی به جای نگاه انقلابی، نگاهی سکولار دارند، گفت: اجتهاد تمدن ساز ما می‌تواند برای همه مسائل روز جامعه پاسخ داشته باشد، در این میان هرجا که نگاه ما برگرفته از دین و فرهنگ غنی خودمان بوده و با روحیه بسیجی فعالیت کردیم به موفقیت رسیدیم و هرجا که دوستان نگاهشان به بیگانه‌ها و شرق و غرب بوده، در آنجا توقف و ایجاد مشکلات را داشته‌ایم.

وی آشنایی به زمان را به عنوان یکی دیگر از شاخصه‌های طلبه مومن انقلابی معرفی و تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب بر سیاسی بودن تأکید می‌کنند به معنای عضویت در یک جناح و حزب سیاسی نیست بلکه به معنای زمان شناس بودن، خود و نقش خود را شناختن و در عرصه حضوری مجاهدانه داشتن است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تأکید کرد: طلبه مومن انقلابی باید نسبت به مخاطرات و آسیب‌ها حساس باشد و آن‌ها را رصد کند، آسیب‌هایی که ممکن است که ما را از دین خارج کند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که احساس مسئولیت نسبت به نیازهای انقلاب نیز از شاخصه‌های یک طلبه انقلابی است، خاطرنشان کرد: در این راستا سه مأموریت برای طلاب و روحانیون مطرح می‌شود که طلاب باید به صورت فعال و با اندیشه و روحیه انقلابی در آن‌ها حضور یابند.

وی عرصه نخست را عرصه علم آموزی، علم افزایی و رسیدن به درجات عالی علمی دانست و دو عرصه دیگر را تبلیغ علم و آشنا کردن جامعه با دین و آموزه‌های دینی و اجرای دین در جامعه عنوان کرد.

* یاد و بیان اهداف نواب صفوی ضروری است

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: امروز ضرورت یاد و بیان اهداف بلند شهید نواب صفوی و الگو و اسوه بودن وی برای ما و به ویژه طلاب بیش از حد احساس می‌شود.

وی با بیان این‌که شهید نواب صفوی چهره‌ای اسلام شناس، زمان شناس و با بصیرت بود که بین قلم و شمشیر الفت ایجاد کرد، گفت: او میان علمای مجاهد قدیم از جمله شیخ فضل الله نوری و شهید مدرس با علمای و مجاهدان متأخر همچون امام خمینی(ره) نیز پیوند برقرار کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر این‌که سیاست ورزی شهید نواب صفوی همراه با دیانتش بود، اظهار کرد: وی چهره‌ای تأثیر گذار در میان مردم بود که این تأثیرگذاری بیاناتش برگرفته از اخلاص و ارادات به قرآن و اهل بیت پیامبر(ص) است.

وی افزود: او یک مجاهد فی سبیل الله در برابر استبداد داخلی، استعمار خارجی، استثمار و استحمال بود به عبارتی مقابل همه جلوه‌های استکبار ایستاد و مجاهدت کرد.

* نواب صفوی الگوی ناب اخلاق و عمل

وی با اشاره به این‌که شهید نواب صفوی معتقد بود نجات انسان معاصر در پیروی از دین و آموزه‌های دینی است، گفت: دین این ظرفیت را دارد که پاسخگوی تمام سوالات و نیاز‌های انسان در عرصه‌های مختلف باشد و این موضوعی است که برخی از روشنفکران از آن با تعجب یاد می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تأکید کرد: روشنفکر واقعی کسی است که مسائل، نیاز‌ها، دشمن و تهاجم را رصد کرده و آن‌ها را قبل از مردم ببیند و بشنود و هشدار دهد؛ در سایر کشورهای منطقه جریان روشنفکری در برابر غرب قرار دارد؛ اما در داخل کشور روشنفکر به کسانی اطلاق می‌شود که دلداده و نزدیک به جریان غرب هستند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این‌که شهید نواب صفوی در اندیشه، اخلاق و عمل یک الگوی ناب برای جامعه است، ابراز کرد: او تحت تأثیر افکار انحرافی قرار نگرفت و در مسیر دین و حاکمیت دینی حرکت کرد و امروز ما بیش از هر زمانی نیازمند بازشناسی این اندیشه و تفکر هستیم.

* تشویش اذهان عمومی، خلاف خواست مردم و مصالح ملی

وی با تأکید بر این‌که حفظ نظام،‌ اوجب واجبات است، بیان کرد: امروز با انسجام اجتماعی می‌توان مشکلات را حل کرد با این وجود اگر برخی از افراد در هرجایگاهی که هستند به جای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی به حاشیه سازی، تشویش اذهان عمومی و ارائه آدرس غلط بپردازند، این حرکت‌شان به نا امیدی مردم منجر می‌شود که این امر خلاف امنیت و مصالح ملی و خلاف خواست مردم است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تأکید کرد: امروز اگر شهید نواب صفوی حضور داشت، به عنوان یکی از افسران این نظام در اجرای امر ولی فقیه زمان و در جهت خواست مردم حرکت می‌کرد نه اینکه مسیر و حرکت دیگری را برگزیند.

انتهای پیام/28/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha