جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه- ۲

حوزه/ دبیر همایش کتاب سال حوزه از بررسی و ارزیابی بیش از یک هزار اثر به دبیرخانه این همایش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام ابوالقاسمی مقیمی حاجی امروز در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، اظهار داشت: امسال یک هزار کتاب و پایان نامه که در سال 95 نگارش یافتند، به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.

وی با بیان این مطلب که 965 اثر در این رقابت حضور یافتند، ابراز داشت: وجود برخی از آثار منتخب از نویسندگان فرهیخته غیر ایرانی گواهی بر جایگاه این کتاب دارد و به دلیل اطلاع رسانی فراخوان همایش در خارج از مرزها، 147 نویسنده آثار خود را به این همایش ارسال کردند.

حجت الاسلام مقیمی حاجی با ذکر این مطلب که در این همایش 809 اثر به زبان فارسی، 142 اثر به زبان عربی و 42 اثر به زبان های دیگر به دبیرخانه همایش رسید، گفت: عمده آثار عربی، از عتبات مقدس عراق به این همایش ارسال شده است.

وی خاطرنشان ساخت: نویسندگان حوزه در سال های اخیر در نگارش آثار به زبان عربی فاصله گرفته اند و بر حوزه علمیه لازم است که نگارش به زبان عربی را جدی بگیرد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: از این میان آثار چندین کتاب پس از گذر از مراحل داوری به عنوان اثر برتر معرفی شدند؛ همچنین حوزه های علمیه خواهران در سال های خواهران نیز رشد کمی و کیفی خوبی در این همایش داشتند که در این همایش 63 نفر از خواهران طلبه مشارکت داشته اند.

وی گفت: در این رقابت علمی، دو اثر از میان آثار ارسالی خواهران نویسنده به عنوان اثر برتر انتخاب شده است؛ همچنین در این دوره از میان پایان نامه های دفاع شده حوزویان، 155 پایان نامه سطح چهار به دبیرخانه رسید که هفت پایان نامه از جهت اهمیت موضوع و اتقان محتوا به عنوان برگزیده و یا شایسته تقدیر معرفی شده اند.

حجتالاسلام مقیمی حاجی تصریح کرد: امسال همراه با نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه، نخستین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز برگزار و با تمرکز بیشتر بر نظریه پردازی و نوآوری و راه های علمی جدید آثار مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با بیان این مطلب که امسال بیش از 50 فصلنامه برای رقابت علمی دعوت شدند، تصریح کرد: مرحله اول ارزیابی اجمالی به عهده هیأت های تحریریه فصلنامه ها قرار داده شد و هر هیأـ در ازای یک شماره منتشره توانسته است یک مقاله را به عنوان نامزد به این همایش ارسال کند که در این راستا، 133 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و هفت مقاله برتر از این میان انتخاب شده است.

وی با بیان این مطلب که از میان 16 گروه علمی، تنها 6 گروه، دارای اثر برگزیده بودند، اظهار داشت: گروه اخلاق و عرفان، فلسفه، حقوق، علوم سیاسی، ادبیات و هنر، کتب و تحقیق و تصحیح و هنر در میان برگزیدگان حضور داشتند.

حجتالاسلام مقیمی حاجی ابراز داشت: در این همایش، تحقیق، تصحیح، حقوق و علوم سیاسی بیشترین آثار برگزیده را به خود اختصاص داده و در این میان، 65 درصد آثار، پژوهشی و 35 درصد آن، ترویجی بوده است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: کتب علمی پژوهشی حوزه در وضعیت خوبی به سر برده و نسبت به گذشته رشد داشته است؛ اما از نظر سطح علمی و اتقان اثر، نظریه پردازی و راه حل جدید و خلاقیت در موضوع و روش در سطح متوسط بوده ایم؛ همچنین آثار علمی ترویجی بر اساس شاخصه های ویژه این گونه آثار در مجموع متوسط بوده و در عرصه قدرت علمی و قدرت نقد و ارائه زاویه جدید در حوزه استدلال و قدرت پاسخ به شبهات دارای ضعف بوده اند.

وی گفت: در تحلیل این دو گروه می توان گفت که حوزه علمیه، توجه بیشتری به آثار علمی پژوهشی داشته و در فرایند نگارش، فرایندی را زیر نظر گروه های علمی و تحت نظارت های علمی انجام می دهد که طبیعی است که خروجی این آثار با کیفیت خوبی همراه است؛ ولی توجهات به آثار ترویجی کمتر بوده است و این مسئله در حالی است که در هر دو حوزه مسئولیت داریم.

حجتالاسلام مقیمی حاجی تصریح کرد: در زمینه پایان نامه های سطح چهار، در بیشتر شاخصه ها در مجموع، آثار متوسط ارزیابی شدند؛ آثار علمی پژوهشی حوزه علمیه خواهران نیز نیازمند توجه بیشتر مدیران و برنامه ریزان آن حوزه است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه بیان کرد: انتظار داوران در بخش مقالات علمی و پژوهشی، تمرکز مقالات در نظریه پردازی و حل مسائل علوم اسلامی و انسانی مرتبط به حوزه نیازها بوده است؛ ولی از نگاه داوران جشنواره، بسیاری از مقالات در حد متوسط بوده اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha