پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام خمینی

حوزه/ مسیحیان از ارباب كليسا بـخـواهـنـد بـراى مسلمانان ايران دعا كنند و چون حكومت ايران كارى جز ظلم به مردم مظلوم ايـران نـدارد، دعـا كـنـنـد تا شاه و حكومت شاه شرش را از سر مردم ايران بكند تا از دست آنـان نـجـات پـيـدا كـنـيـم . مـا هـم بـه شـمـا دعـا مـى كـنـيـم تـا در مقابل مشركين پيروز شويد.

خبرگزاری حوزه؛  مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.

* مصاحبه امام خمينى(ره) با راديو لوكزامبورك در تاريخ 30/9/1357

سـؤال: شـاه سـعـى دارد كـه بـا مـخـالفـيـن مـعـتـدل، يـك دولت غـيـر نـظـامـى تـشـكـيـل دهد، يكى از نمايندگان اين مخالفين، آقاى صديقى گفته است كه ظرف دو هفته پاسخ خود را خواهد داد. بى شك به نظر مى رسد كه برخى از مخالفين حاضرند كه با شاه مصالحه كنند، شما چه خواهيد كرد؟

جـواب: ايـنـهـا از طـرف مـلت نيستند كه با شاه مصالحه كنند و شاه پايگاهى در ميان ملت ندارد، به هيچ وجه جاى مصالحه هم نيست .

سـؤال: بـسيارى از ناظرين سياسى مثل خود من كه از تهران برمى گردند اين احساس را دارنـد كـه جـبـهـه مـلى حـاضر است با شاه مصالحه كند، لكن از شما، آيت الله خمينى، مى ترسند، احساس شما در اين باره چيست ؟

جواب: من اطلاعى ندارم .

سـؤال: بـسيارى از مخالفين مذهبى را كه من در سفر اخير در تهران ملاقات كردم، به من گفتند كه پس از تظاهرات عظيم عاشورا، قدم بعدى و آخرين قدم، جنگ ايشان عليه رژيم شـاه جـنـگ مـسـلحـانه خواهد بود، آيا اين بدان معنى است كه شما، آيت الله خمينى ، در نظر داريد يك جنگ داخلى در كشور به راه اندازيد؟

جواب: عجالتا تصميم در اين باره نگرفته ام .

سؤال: كاردينال مارتى شركت كننده در انتخاب پاپ پرسيده است بعد از تمامى زحمات و فداكارى هاى ايران در هفته هاى گذشته ، آيا چه اميدى به آرامش در ايران هست ؟

جواب: تا شاه هست ، مردم آرام نخواهند گرفت .

سؤال: آيا پيامى براى مسيحيان در اين ايام ژانويه داريد؟

جواب: من پيامم به مسيحيان عالم و كليسا اين است كه اسلام نسبت به حضرت مسيح احترام بـسـيـار قـائل اسـت و او را پـيـغـمـبـر بـزرگ خدا مى داند و از او در قرآن مجيد و همچنين از حضرت مريم بسيار دفاع شده است . ما مسلمين، مسيح را پيغمبر بزرگ خدا مى دانيم. قرآن ، حـضـرت مـسـيـح را پـيغمبر بزرگ خوانده است . من از ملت مسيح اين تقاضا را دارم كه در مـقـابـل خـدمـتـى كـه اسـلام بـه حـضـرت مـسـيـح و مـسـيـحـيـت كـرده اسـت، آنـان هـم در مـقـابـل شـاه و حـكـومـت ايـران بـايستند و از مردم مظلوم ايران دفاع كنند و از ارباب كليسا بـخـواهـنـد بـراى مسلمانان ايران دعا كنند و چون حكومت ايران كارى جز ظلم به مردم مظلوم ايـران نـدارد، دعـا كـنـنـد تا شاه و حكومت شاه شرش را از سر مردم ايران بكند تا از دست آنـان نـجـات پـيـدا كـنـيـم . مـا هـم بـه شـمـا دعـا مـى كـنـيـم تـا در مقابل مشركين پيروز شويد.

سؤال: در پنجم ژانويه ويزاى شما تمام مى شود، آيا اميدى و يا خبرى براى تجديد آن هست ؟

جواب : ممكن است.

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha