شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام خمینی

حوزه/ اسلام متعلق به همه است و نـژاد و رنـگ و قـبـيله و زبان در اين نظام ارزش ندارد. قرآن كتاب همه است و اين تبليغات كـه ايـن عـرب اسـت ، آن تـرك اسـت و يـا فـارس يـا كـرد، تبليغاتى است كه اجانب براى چـپـاول مـخـازنـى كـه در اين ممالك است، آن را رواج مى دهند كه مسلمانان را از هم جدا كنند.

خبرگزاری «حوزه»؛ مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.

 

* مصاحبه امام خمينى(ره) با اَمل لبنان در تاریخ تاريخ  916/1357

سـؤال: در حال حاضر ميليون ها مسلمان ايرانى به پا خاسته و براى سرنگونى رژيم شـاه تـلاش مـى كـنند و تاكنون هزاران نفر در مبارزه با ارتش و پليس كشته شده اند، در ايـن حـركـت كـه بـه قـيـادت شـمـا سـازمـان يافته و رهبرى مى شود، محور اصلى مخالفت كجاست؟

جواب: بيش از پنجاه سال است كه شاه و پدرش با اسلام كينه توزى و دشمنى كرده اند، در هـدم اسـلام كه تنها دين ضامن استقلال و آزادى كشور است كوشيده اند و تمام حقوق ملت مـسـلمـان ، تـمـام آزادى هـا و حـتـى حـقـوق اقـليـت هـاى مـذهـبـى را نـيـز از مـيـان بـرده انـد، اسـتـقـلال كشور بكلى از ميان رفته است و كشور را به سود خود و اربابانشان واژگون نـمـوده انـد. مـا مـى خـواهـيـم و نـيـز مـردم مـى خـواهـنـد ريـشـه و عـامـل ايـن فـسـاد و تـبـاهـى را قـطـع كـنـنـد، بـزرگـتـريـن عـامـل داخـلى شـخـص شـاه و خـانـواده اوسـت . رهـاشـدن از قـيـد و بـنـد بـيـگـانـگـان ضـامـن استقلال و آزادى كشور است و قيام مردم براى اين جهت است .

سـؤال: بـرخى از لبنانى ها تبليغ مى كنند كه شيعيان لبنان در برابر ساير دولت هـاى عـربـى كـه از طوايف ديگر لبنان پشتيبانى مى كنند، بايد با دولت ايران كه به ظاهر يك دولت شيعه است كنار آمده و همكارى كنند، چنين مطلبى را نه تنها در مورد شيعيان لبنان؛ بلكه در مورد شيعيان ساير مناطق عربى نيز تبليغ مى كنند، در اين مورد چه نظر داريد؟

جواب: كسانى كه چنين مطلبى را تبليغ مى كنند، از اسلام و از اوضاع دنيا بى اطلاعند و يـا نـظـر سـوء دارنـد و مـغـرض هـسـتـنـد. كـسـى كـه از اعمال شاه مطلع باشد، نمى گويد او يك قدرت شيعى است و بايد از او كمك خواست. همه مـى دانـنـد كه اين شخص، ايران را كه يك مملكت اسلامى و يك مملكت شيعى است مى كوبد، تـمـام مـخـازن آنـهـا را به ديگران داده است و قتل عام هاى زياد كرده است. كسى كه از شاه حمايت كند، يا بی اطلاع است و يا خائن .

سؤال: چه انتظاراتى از مسلمانان لبنان داريد؟

جـواب: از مـسـلمـانان لبنان انتظار دارم كه در قضيه لبنان با هم برادر باشند و با هم بـر ضـد ظـلم قـيـام كـنـنـد و بـه اين نهضتى كه در ايران برپا شد، به اندازه خودشان همراهى كنند و لااقل تبليغات كنند، هم چنان كه ملت ايران تاكنون به آنها خدمت كرده است و آنان را در مصائبشان تنها نگذارده است .

سـؤال: بـراى دفـاع از تـجـاوزات مـسـتـمـر اسـرائيـل، اَمل شهداى زيادى تقديم كرده است . براى جنوب لبنان چه توصيه اى داريد؟

جـواب: هـمـه بـايـد مـتـحـد شـونـد و مـتـحـدا در مـقـابـل ايـن جـمـعـيـت مـتـجـاوز بـايـسـتـنـد و عـمـل كـنـنـد و دست غاصب او را قطع كنند. اصولا اين تكليف همه مسلمين است كه قدس را آزاد كنند و شر اين جرثومه فساد را از سر بلاد اسلامى قطع كنند.

سؤال: چه اقداماتى راجع به امام موسى صدر فرموده ايد؟

جـواب: در زمـانـى كه نجف بودم تلگرافى به آقاى ياسر عرفات و تلگراف ديگرى بـه رئيـس جبهه صمود در سوريه نمودم و اينجا هم وقتى سفير ليبى آمده بود، راجع به ايـشـان صـحـبـت كـردم. امـيـدوارم هـر چـه زودتـر ايـشـان بـه لبـنـان مراجعت نمايند و به مـبـارزاتشان عليه اسرائيل ادامه دهند. من از اين قضيه متاثرم و دعا مى كنم كه ختم به خير شود.

سـؤال: بـه طـورى كـه مـسـبـوق هـسـتـيـد، سـاليـان دراز بـود كـه اهـل كتاب در كنار مسلمانان و با احترام متقابل زندگى مى كردند، با توجه به جنگ لبنان و نتایج آن، در اين مورد چه نظر داريد؟

جواب: هر كس از اسلام اطلاع داشته باشد، مى داند كه اسلام هيچ گاه در مورد اقليت مذهبى و پيروان ساير مذاهب نظر سوء نداشته است و هميشه با آنان با احترام رفتار كرده است ، تبليغاتى كه خلاف اين مطلب را برساند از اجانب و دشمنان اسلام است .

سـؤال: مـى دانـيـم كـه صهيونيسم بين الملل با برقرارى روابط نزديك با كشورهايى نـظـيـر ايـران و نـيز حمايت كامل از رژيم ايران همواره توانسته است ايران را از اعراب در مبارزاتشان عليه اسرائيل جدا نگه دارد، در اين مورد چه نظر داريد؟

جـواب: يـكـى از جـهـاتـى كـه مـا را در مـقـابـل شـاه قـرار داده اسـت، كـمـك او بـه اسرائيل است. من هميشه در مـطالبم گفته ام كه شاه از همان اول كه اسرائيل به وجود آمد، با او همكارى كرده است و وقـتـى كه جنگ بين اسرائيل و مسلمانان به اوج خود رسيده بود، شاه همچنان نفت مسلمين را غـصـب كـرده و بـه اسـرائيـل مـى داد و ايـن امـر، خـود از عـوامـل مـخـالفـت مـن بـا شـاه بـوده اسـت. مـلت مـسـلمـان ايـران هـيـچ گـاه از اسـرائيـل پـشـتـيبانى نكرده است و هميشه از اين بابت مورد ظلم و تجاوز دستگاه شاه قرار گرفته است.

سـؤال: تحريكات مشكوك و حملات مستمرى وجود دارد كه روابط بين عرب و عجم و ترك و كـرد و.... را تيره گرداند، چه راه حلى براى خنثى كردن اين توطئه پيشنهاد مى كنيد و در اين مورد چه نظر داريد؟

جـواب: كـسـانـى كـه اهـل قـلم و بـيـان هـسـتـنـد بـايـد ايـن مـسـائل را بـراى مـردم تـوضيح دهند و اسلام را به مردم معرفى كنند و بگويند كه اسلام بـراى مـليت خاصى نيست و ترك و فارس و عرب و عجم ندارد. اسلام متعلق به همه است و نـژاد و رنـگ و قـبـيله و زبان در اين نظام ارزش ندارد. قرآن كتاب همه است و اين تبليغات كـه ايـن عـرب اسـت ، آن تـرك اسـت و يـا فـارس يـا كـرد، تبليغاتى است كه اجانب براى چـپـاول مـخـازنـى كـه در اين ممالك است، آن را رواج مى دهند كه مسلمانان را از هم جدا كنند، مسلمين بايد هوشيار باشند كه تحت تاثير اين تبليغات واقع نشوند.

سـؤال: ابـرقـدرت هـا و وابـسـتـگـان آنـهـا نـمـى تـوانـنـد مـعـنـى اسـتـقـلال را دريـابـنـد، در مـنـطـق سـيـاسـى آنـها هر كس كه به يكى از آنها متكى نباشد، بـلافـاصـله وابـسـتـه بـه ديـگـرى معرفى مى شود، اين امر در لبنان زياد به چشم مى خورد، امروز هم نظير آن را در ايران مى بينيم ، با توجه به اين مطلب آيا رابطه اى بين حركت اسلامى شما و كمونيست ها وجود دارد؟

جـواب: خـيـر، رابـطـه اى وجـود ندارد. ما همان طور كه آمريكا را مورد حمله قرار داده ايم ، شوروى هم مورد حمله است . براى ما فرقى بين شرق و غرب نيست. ما با اتكاء به خدا و ملت شجاع استقلال واقعى را به دست مى آوريم .

سـؤال: گـفته مى شود كه سقوط شاه يعنى روى كارآمدن كمونيست ها، آيا اين امر صحيح است ؟

جـواب: خـيـر، مـردم آگاه ايران با تجربيات تلخى كه از كمونيست ها به دست آورده اند، هرگز به آنان مجال دخالت در سرنوشت خويش ‍ را نمى دهند.

سـؤال: عده اى تبليغ مى كنند كه فعاليت سياسى از فعاليت دينى جداست ، در اين مورد چه مى گوييد؟

جـواب: شـعـار سياست از دين جداست، از تبليغات استعمارى است كه مى خواهند ملت مسلمان را از دخـالت در سـرنـوشت خويش ‍ باز دارند. در احكام مقدس اسلام، بيش از امور عبادى در امـور سـيـاسـى و اجـتماعى بحث شده است . روش پيامبر اسلام نسبت به امور داخلى مسلمين و امـور خـارجـى آنـهـا نـشـان مـى دهـد كـه يـكـى از مـسـئوليـت هـاى بـزرگ شـخـص رسـول اكـرم (ص ) مـبـارزات سياسى آن حضرت است .

شهادت اميرالمومنين عليه السلام و نـيـز حـسـيـن عليه السلام و حبس و شكنجه و تبعيد و مسموميت ائمه عليه السلام همه در جهت مـبـارزات سـيـاسـى شيعيان عليه ستمگرى ها بوده است و در يك كلمه مبارزه و فعاليت هاى سياسى بخش مهمى ازمسووليت هاى مذهبى است .

سـؤال: در اكـثـر كـشـورهـاى اسـلامـى موج روز افزونى در گرايش به مذهب به چشم مى خورد، چرا؟

جـواب: يـكـى گـرايـش بـشـريـت بـه مـذهـب اسـت كـه دليـل آن در احـسـاس پـوچـى نـگـران كـنـنـده اى اسـت كـه نـسـل امـروز و فـرار كـرده از مـذهـب احـساس مى كند و از اين رو مذهب را تنها پناهگاه خود مى يـابـد و ديـگـر گـرايـش بـه اسـلام اسـت و آن بـه ايـن دليـل اسـت كـه بـشـريـت از مـكـاتـب رائج زمـان بـراى حـل مـشـكـل خـود در زمينه هاى مختلف زندگى مايوس شده است و با تلاشى كه دانشمندان و نـويـسـنـدگـان اسـلامى كرده اند، اسلام را به جامعه بشر به عنوان مكتبى كه مى تواند پاسخگوى همه نيازهاى بشرى شود، معرفى نموده اند.

سؤال: در جمهورى اسلامى مورد نظر شما، اقليت مذهبى چه نقشى دارند؟

جـواب: اسـلام هـمـيـشـه حـافـظ حقوق مشروع اقليت هاى مذهبى بوده و هست ، آنان در جمهورى اسـلامـى آزادنـد و آزادانـه بـه مـسائل خود مى پردازند و در پناه حكومت اسلامى چون بقيه افراد در اظهار عقيده آزادند.

سـؤال: زنـان تـوده عظيمى از مسلمانان را تشكيل مى دهند، چه نقشى و چه حقى شما براى زن در نظام اسلامى قائل هستيد؟

جواب: هم اكنون زنان مسلمانان ايران در مبارزات سياسى و تظاهرات بر ضد شاه شركت دارنـد. بـه مـن اطـلاع داده انـد كـه در شهرهاى ايران زنان جلسات سياسى دارند. در نظام اسلامى ، زن هـمـان حـقـوقـى را دارد كـه مرد دارد، حق تحصيل ، حق كار، حق مالكيت ، حق راى دادن ، حق راى گـرفـتـن . در تـمـام جهاتى كه مرد حق دارد، زن هم حق دارد ليكن هم در مرد مواردى است كه چـيـزهـائى بـه دليـل پـيـدايـش مـفـاسـد بـر او حـرام اسـت و هـم در زن مـواردى هست كه به دليل اينكه مفسده مى آفريند، حرام است.

اسلام خواسته است كه زن و مرد حيثيت انسانى شان محفوظ باشد. اسلام خواسته است كه زن ملعبه دست مرد نباشد. اين كه در خارج منعكس كرده انـد كـه در اسـلام بـا زن هـا بـا خشونت رفتار مى شود، امر غير صحيحى است و تبليغات بـاطـلى اسـت كه از مغرضين حاصل شده و الا مرد و زن هر دوشان در اسلام اختيارات دارند، اگـر اخـتـلافـاتـى هـسـت ، بـراى هـر دو هـسـت و آن مـربـوط بـه طـبـيـعـت آنـان اسـت .

سـؤال: آيا هيچ يك از دولت هاى عربى به نهضت شما كمك كرده اند يا خير؟

جواب: هيچ كدام تا كنون كمك نكرده اند.

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید .

 

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha