جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

حوزه/حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، سکولاریسم اجتماعی را تهدید جدی برای حوزه های علمیه دانست و گفت: سکولاریسم اجتماعی، دین را یک امر فردی و شخصی و در حد ارتباط با مسجد معرفی می‌کند و نمی‌خواهد برای دین در عرصه اقتصاد، سیاست، امنیت، اجتماع، اخلاق و ...، جایگاهی قائل باشد و حضور دین را در این عرصه‌ها تحریف می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، پیش از ظهر امروز در اختتامیه هفتمین دوره جشنواره استانی علامه حلی(ره) حوزه علمیه تهران، با تاکید بر اهمیت جایگاه علمی تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه، گفت: مسئله پژوهش را یک پروژه نمی‌دانیم، بلکه پژوهش را یک پروسه و فرآیند تعریف می‌کنیم، بنابراین موفقیت در مراحل قبلی تحقیق، موفقیت های بعدی را به دنبال خواهد داشت.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: در واقع پژوهش را باید به عنوان یک پردازشی از اطلاعات دانست که با یک فعالیت نظامند و سازمان یافته که متعلق به گستره‌ی خاص از علوم دارد، متضمّن نوآوری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: در بحث پژوهش چند اصل وجود دارد. یک اصل، مسئله ابتناء بر مبانی و اصول است. زیرا به هیچ عنوان در تحقیق و پژوهش، نباید از مبانی و اصول فاصله گرفت و باید مبتنی بر آن اصول و مبانی مسلم و متقن، تحقیق و پژوهش را استوار کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: همواره با این اصل، فرآیند پژوهش باید با خلاقیت و نوآوری همراه باشد، زیرا پژوهش اگر متضمن نوآوری نباشد، پژوهش اثربخشی نخواهد باشد. و این پژوهش حتما و باید با نوعی از شجاعت در فهم و بیان همراه باشد.

وی افزود: برای اینکه پژوهشگر در کار علمی خود شجاعت در فهم و خلاقیت داشته باشد، نباید برای او به عنوان یک پژوهشگر محدودیت ایجاد کرد تا بنگارد آنچه را که می اندیشد چون مبتنی بر اصول و مبانی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در یک فرآیند پژوهشی، سخن باید از اتقان لازم برخوردار باشد، اظهار داشت: پژوهش باید نوعی اقناع را برای مخاطبان در نظر بگیرد،البته پژوهش را در نگاه دیگران و در نقد دیگران قرار دادن، می تواند به اتقان بیشتر پژوهش کمک کند و از این جهت که پژوهش مورد نقد و بررسی دیگران قرار بگیرد، نباید ابایی داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه نتیجه تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته باید پاسخگوی نیازهای ملی و فراملی کشور باشد، گفت: در بسیاری از مواقع با اینکه پژوهشهای خوبی هم صورت می گیرد ولی بیشتر صبغه کتابخانه ای دارد اما در میدان اجرا و عمل صبغه کاربردی ندارد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: در فرآیند پژوهش، باید تولید علم نیز مد نظر پژوهشگر واقع شود.

وی با اشاره به نقش علما و بزرگان دین در تولید علم و ارائه مباحث جدید علمی، نسبت به نفوذ سکولاریسم در مراکز علمی هشدار داد، و گفت: در مجموع می توان سکولاریسم را در سه عنوان سکولاریسم الحادی، سکولاریسم معنوی و سکولاریسم اجتماعی خلاصه کرد. از میان این سه قسم سکولاریسم الحادی نمی تواند تهدیدی برای حوزه های علمیه باشد، زیرا در تضاد با خداشناسی، توحید، فلسفه و فقه شیعه است. در سکولاریسم معنوی مثل عرفان‌های کاذب  که جامعه ما را تهدید می‌کند با توجه به عمق عرفان ناب اسلامی در حوزه های علمیه این نوع سکولاریسم نیز نمی تواند تهدید جدی برای حوزه های علمیه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که نوع سوم سکولاریسم اجتماعی است و این قسم می تواند تهدید جدی برای حوزه های علمیه باشد، اضافه کرد: سکولاریسم اجتماعی، دین را یک امر فردی و شخصی و در حد ارتباط با مسجد معرفی می‌کند و نمی‌خواهد برای دین در عرصه اقتصاد، سیاست، امنیت، اجتماع، اخلاق و ... در جامعه، جایگاهی قائل باشد و حضور دین را در این عرصه‌ها تحریف می‌کند.

وی ادامه داد: در سکولاریسم اجتماعی ممکن است افرادی در کسوت روحانیت باشند و یا به عنوان یک اندیشمند دینی معروف هستند و صاحب کتاب و کرسی درسی هستند ولی به نقش دین در زندگی اجتماعی انسان تردید دارند، و نسخه دین برای سیاست ورزی،اقتصاد و سایر عرصه‌های اجتماعی نفی می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اولین شاخص مکتب سیاسی امام خمینی(ره) را توجه به خدا در همه عرصه‌های زندگی دانست، و گفت: از منظر امام خمینی(ره) عالم محضر خداست. و از رهگذر همین نگاه بود که پیوند بین معنویت و سیاست حاصل شد زیرا به اعتقاد امام در همه شئون زندگی انسان باید دین حاکم باشد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: بی‌تفاوتی در مقابل نظام جمهوری اسلامی، بی‌تفاوتی نسبت به وضعیت مسلمانان دیگر کشورها، بی‌تفاوتی نسبت به مسائل اقتصادی، فرهنگی و اخلاقی جامعه از آثار سکولاریسم اجتماعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان با تاکید بر پرهیز از موازی کاری در فعالیت‌های علمی و پژوهشی، گفت: برای اینکه نتایج مطلوب در پژوهش حاصل شود حتما باید یک هم افزایی و ارتباط علمی با مراکز تحقیقاتی و پژوهشگران وجود داشته باشد تا موضوعات جدید و مهم جامعه مورد توجه قرار بگیرد. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha