پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رحیمی صادق

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با بیان اینکه در عرصه پژوهش و تولید علم هنوز در آغاز راه هستیم، گفت: موضوعات مهمی چون اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی، فضای مجازی و هزاران مسئله دیگری که جامعه و جوانان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند باید مورد توجه پژوهشگران حوزوی قرار بگیرد، زیرا دین برای همه این موضوعات برنامه و راهکار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی‌صادق، امروز در اختتامیه هفتمین دوره جشنواره استانی علامه حلی(ره)، با گرامی‌داشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، آن را مصداق شجره طیبه دانست، و اظهار داشت: همزمان با دهه فجر و ایام فاطمیه(س) هفتمین دوره جشنواره استانی علامه حلی(ره) که حاصل مجاهدت های علمی طلاب عزیز و دبیرخانه جشنواره می‌باشد، برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه بار سنگینی بر دوش حوزه علمیه استان تهران است، گفت: انتظار و توقعی که از حوزه علمیه تهران است، تامین نیروی مورد نیاز نظام اسلامی می‌باشد. بنا بر این حوزه علمیه تهران باید همسان با مراکز برتر علمی بوده و برای تأمین نیازهای علمی، فکری و معنوی آن‌ها تلاش کند.

حجت‌الاسلام والمسملبن رحیمی‌صادق با بیان اینکه جشنواره علامه حلی تبلور فعالیت‌های علمی و پژوهشی طلاب جوان است، عنوان داشت: با این وجود برای رسیدن به جایگاه علمی که در شأن حوزه علمیه تهران باشد فاصله داریم. اولین مسئله، رشد کمّی مقالات پژوهشی است، زیرا با توجه به حضور 15 هزار طلبه شاغل در حوزه علمیه استان تهران و نیز حضور بالغ بر 4 هزار استاد فاضل که در این حوزه‌ها مشغول تدریس و خدمت هستند، اما برآمده‌ی آن چیزی کمتر از 2 هزار پژوهش در جشنواره است که به هیچ وجه زیبنده حوزه تهران نیست.

وی با بیان اینکه تحصیل در حوزه، باید بر مدار آموزش پژوهش محور باشد، تصریح کرد: گرچه بعد از قم، استان تهران در رتبه دوم قرار دارد ولی معتقدیم همه باید برای رشد کمّی و کیفی مقالات پژوهشی مجاهدانه تلاش کنند به ویژه طلاب جوان که سنگرداران اصلی این عرصه هستند.

مدیر حوزه علمیه تهران اظهار داشت: رشد کیفی مقالات نیز باید مورد توجه پژوهشگران حوزوی قرار بگیرد زیرا در این بعد هم نیازمند پیشرفت هستیم. بنابراین اگر جامعه ما امروز گرفتار برخی مشکلات است، آیا تولید علم برای حل این معضلات بر عهده حوزه‌های علمیه نیست؟

وی با بیان اینکه در عرصه پژوهش و تولید علم هنوز در آغاز راه هستیم، ادامه داد: موضوعات مهمی چون اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی، فضای مجازی و هزاران مسئله دیگری که جامعه و جوانان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند باید مورد توجه پژوهشگران حوزوی قرار بگیرد، زیرا دین برای همه این موضوعات برنامه و راهکار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی‌صادق در پایان افزود: به نظر می‌آید جشنواره علامه حلی نیازمند به مکمل‌هایی است و جشنواره علامه شعرانی که ویژه اساتید حوزه تهران است یکی از این مکمل ها است. و جشنواره هایی که برخی مدارس علمیه به طور مستقل برگزار می کنند نوید بخش برگزاری جشنواره های علمی و پژوهشی در همه مدارس است که برآیند همه اینها باید در نهایت به جشنواره علامه حلی ختم شود. 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha