سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
علم و دانش

حوزه/ علم و دانش زمانى نتیجه مى‏دهد كه همراه با بینش و حكمت، و همراه با تزكیه و تقوى باشد. «یعلّمهم الكتاب والحكمة ویزكّیهم».

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه  129 سوره بقره پرداخته است.

آيه: رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَبَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‏.

ترجمه: پروردگارا! در میان آنان پیامبرى از خودشان مبعوث كن تا آیات تو را بر آنها بخواند و آنان را كتاب و حكمت بیاموزد و (از مفاسد فكرى، اخلاقى و عملى) پاكیزه‏شان نماید، همانا كه تو خود توانا و حكیمى.

* نکته ها                     

این آیه، دعایى دیگر از حضرت ابراهیم علیه السلام را بازگو مى‏ كند كه بیانگر عظمت فوق ‏العاده روح، و ترسیم كننده‏ى سوز و اخلاص درونى اوست. با آنكه خود در حال حیات و از پیامبران برجسته الهى است، براى نسل‏هاى آینده دعا مى‏كند كه پروردگارا! در میان مردم و ذریّه من، پیامبرى از خودشان مبعوث كن.

از رسول خدا صلى الله علیه وآله نقل شده است كه فرمودند: «أنا دعوة ابى ابراهیم» من نتیجه اجابت دعاى پدرم ابراهیم هستم كه فرمود: «ربّنا وابعث فیهم رسولاً منهم».

با آنكه در دعاى ابراهیم علیه السلام تعلیم بر تزكیه مقدّم شده است، امّا خداوند در اجابت این دعا، تزكیه را مقدّم داشته تا به ابراهیم هشدار دهد كه تزكیه، با ارزش‏تر است و تعلیم در مرتبه بعدى است. «یزكّیهم ویعلّمهم الكتاب والحكمة»/ جمعه-2

* پيام ها                      

1- نیاز به رهبر آسمانى، از اساسى‏ ترین نیازهاى جامعه بشرى است. اگر قرن‏ها قبل براى آن دعا مى‏شود، نشان دهنده‏ى اهمیّت و ارزش و نقش آن است. «یرفع ابراهیم... وابعث فیهم» آرى، بالا بردن دیوارهاى كعبه بدون حضور رهبر معصوم و الهى، بتخانه‏اى بیش از آب درنمى‏آید.

2- هدف از بعثت پیامبران، تعلیم و تزكیه مردم بر اساس كتاب آسمانى است. «یتلوا... یعلّمهم... یزكّیهم»

3- علم و دانش زمانى نتیجه مى‏دهد كه همراه با بینش و حكمت، و همراه با تزكیه و تقوى باشد. «یعلّمهم الكتاب والحكمة ویزكّیهم».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha