جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قطبی

حوزه/حجت الاسلام قطبی گفت: امروزه استانداردهای لازم برای کتاب فروشی مناسب و جذاب تعریف نشده است در حالی که در سطح جامعه شاهد زیباترین وجذاب ترین مغازه ها به عنوان فست فود هستیم و این امر متناسب با آرمان تقویت فرهنگ کتابخوانی نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، پیش از ظهر امروز در دومین جشنواره «کتاب یار» حوزه علمیه خواهران و تجلیل از نفرات برگزیده، اظهار کرد: یکی از معضلات ما در زمینه سطح پایین سرانه مطالعه و کتابخوانی، شبکه های ناصحیح دسترسی به کتاب است.

وی با بیان اینکه سه مدل امانتی، مالکیتی و هدیه ای در امر شبکه دسترسی به کتاب وجود دارد که طبق آمار ایرانیان بیشتر منطبق بر مدل هدیه ای کتاب هستند، گفت: براساس نظر کارشناسان، بدترین مدل همین مدل هدیه ای کتاب است، این در حالی است که در بیشتر کشورهای توسعه یافته، مدل امانتی کتاب بسیار حائز اهمیت بود و بعد از ان مدل مالکیتی(خریدی) کتاب مطرح می شود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: رؤیت پذیری کتاب یکی دیگر از نکات حائز اهمیت در امر تقویت فرهنگ کتابخوانی در بین طلاب است، باید کتاب در بهترین جایگاه ممکن در معرض چشم نخبگان جامعه همچون طلاب باشد.

وی، تعبیه میزها و قفسه های کتاب متناسب با مناسبت های ملی و مذهبی در سر راه طلاب در مدارس علمیه را یکی از راهکار موثر دانست و افزود: کتاب باید در جامعه دیده شود و در منظر چشمان احاد مردم با هر سلیقه و گرایشی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی عنوان کرد: مهمترین مسئله ای که ما از آن غفلت کردیم، شاخصه رؤیت پذیری کتاب است، در جوامع توسعه یافته محل فروش کتاب هاو دکه های مطبوعاتی بر سر راه مردم تعبیه می شود.

وی ادامه داد:  امروزه استانداردهای لازم برای کتاب فروشی مناسب و جذاب تعریف نشده، در حالی که در سطح جامعه شاهد زیباترین وجذاب ترین مغازه ها به عنوان فست فود هستیم و این امر متناسب با آرمان تقویت فرهنگ کتابخوانی نیست.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تاکید بر این که داشتن سیرمطالعاتی جز آخرین مرحله یعنی چرخه مصرف کتاب است، گفت: یکی از ضروری ترین موارد برای طلاب به منظور تقویت بنیان های فکری و درسی داشتن سیرمطالعاتی منظم و مدون است.

وی اذعان کرد: برای داشتن سیر مطالعاتی باید به چند نکته توجه داشت، از جمله این که برنامه ریزی مداوم، مستمر و منظم نخستین گام است، دومین گام ثبت و نگارش نکاتی است که در حین سیر مطالعاتی به ذهن خطور می کند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی برگزاری کنفرانس بیان کتاب با حضور دو یا چند طلبه و بدون نیاز به تشریفات و مباثه مطالب کتاب ها را یکی از راهکاری مفید دانست و بیان کرد: سعی شود کتاب های خوبی که مطالعه می شود را برای عده ای تدریس کنیم تا در ذهن تثبیت شود، معرفی کتاب به صورت کوتاه نوشت و یا فایل صوتی و نگه داری آنها ازدیگر اقدامات پیشنهادی است.

وی، خلاصه نویسی، نقد نویسی برای کتاب ها و ارائه آنها در تابلوهایی در پیش چشم دیگر طلاب را به مدیران مدارس علمیه خواهران جهت تقویت فرهنگ کتاب خوانی پیشنهاد و اضافه کرد: در حوزه علمیه باید تبادل های علمی و مطالعاتی میان طلاب صورت گیرد، مدارس علمیه باید فضای تبادل علم و کتاب باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha