چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سعید مستغاثی

حوزه/ رئیس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تصریح کرد: متاسفانه جشنواره فیلم فجر همچنان یک جشنواره غیراستاندارد و بی ارتباط و یا کم ارتباط با موضوع انقلاب است.

سعید مستغاثی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: این مشکل جشنواره فیلم فجر هم در بحث محتوا وجود دارد و هم در ساختار به طوری که به عنوان مثال هنوز یک مانیفست مخصوص خودش ندارد.

وی افزود:  در بحث محتوا گرچه یک جشنواره موضوعی است اما به موضوع خود که فجر انقلاب باشد وفادار نیست و ما چندان ارتباطی میان بسیاری از آثار به نمایش درآمده در این جشنواره با مساله انقلاب اسلامی مشاهده نمی کنیم.

این منتقد مطرح سینما خاطرنشان کرد: طبعاً اگر عنوان جشنواره ، فیلم تهران یا ایران بود موضوعی نبود اما وقتی جشنواره عنوانش فیلم فجر است ، این دیگر موضوعی است و باید به موضوع محوری خود که انقلاب و فجر انقلاب باشد وفادار باشد که متاسفانه این گونه نیست.

وی گفت: از سویی یک سری ساختارهای غیراستاندارد در هیئت داوری این جشنواره وجود دارد ، به طوری که به لحاظ داوری ملغمه ای از آنچه در مراسم هایی همچون اسکار، برلین و کن و غیره می گذرد را در این جا شاهد هستیم.

این کارشناس و مدرس سینما افزود: ما یک سری جشنواره هایی در دنیا داریم که این ها فستیوال های فیلم های به نمایش درنیامده هستند مثل جشنواره فیلم کن که وقتی فیلم ها در این جشنواره ها می آیند، هیئت های داوری که مثلا 5 یا 6 نفر هستند درباره تعداد محدودی رشته ها نظر می دهند و لذا به عنوان مثال یک داوری که خودش بازیگر است نمی تواند به صورت تخصصی درباره رشته جلوه های ویژه نظر درست بدهد.

وی بیان داشت: حتی در اسکار نیز به شکل آکادمی  است دارای 6 هزار نفر عضو می باشد و در هر شاخه و رشته ای متخصصان آن رشته و شاخه به ارایه نظر و رای خود می پردازند و از این حیث به نظر بنده اگر قرار است در جشنواره فجر به 23 رشته جایزه تعلق بگیرد نباید 5 یا هفت نفر باشند چون این ها همه تخصص های مورد نظر را ندارند و لذا نمی توانند قضاوت درستی درباره فیلم ها داشته باشند.

رییس سابق انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران گفت: متاسفانه ما هیچ تعریف درستی از جشنواره و نگاه تخصصی به آن نداریم ، ضمن آن که از سویی باید زاویه نگاه ما در این باره انقلابی باشد، به طوری که وقتی درباره انقلاب و فجر صحبت می شود باید فیلمی انتخاب شود که راجع به این موضوعات باشد و نه بیگانه نسبت به آن ها ، همان طور که وقتی درباره جشنواره فیلم کودک سخن می گوییم، لاجرم باید اثر مرتبط نمایش داده شود.

وی افزود: یکی از ایرادات جشنواره فیلم فجر این است که خود را به ناچار موظف می داند که مثلا درباره 23 فیلم نظر دهد و اصلاً بسیاری از فیلم ها از جمله در همین دوره استاندارد لازم را ندارند و متاسفانه گویا در هیئت انتخاب هم دقت لازم صورت نمی گیرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha