جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین میر معزی صریح کرد: راهبری نشریات به سمت نیازهای حوزه ، جامعه و نظام اسلامی، سیاست محوری و کلیدی معاونت پژوهش در رابطه با نشریات علمی حوزوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین میر معزی، چهارشنبه شب طی سخنانی در هفتمین نشست مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که در سالن همایش نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها برگزار شد، با اشاره به فرمایشی از حضرت امیرالمومنین (ع) مبنی بر لزوم نشر علم که باعث فراگیری و اعتماد مردم به آن می شود، ابراز داشت: سیاست کلی و محوری معاونت پژوهش حوزه های علمیه در ارتباط با نشریات علمی ، حمایت ، توسعه و تعمیق محتوا و نیز راهبری نشریات به سمت نیازهای حوزه، جامعه و نظام اسلامی است.

این استاد حوزه افزود: در این راستا، البته اقداماتی از پیش آغاز شده که جا دارد در همین جا از تلاش های حجت الاسلام و المسلمین عماد به عنوان معاون سابق پژوهش تقدیر و تشکر کنیم.

وی گفت: یکی از اقدامات این بوده که پژوهش را وارد نظام آموزش حوزه کنیم که در این باره نیز از قبل تلاش های بسیاری صورت گرفته، ضمن آن که برای آشنایی طلاب سطح یک با عرصه پژوهش حدود 32 ساعت کارگاه پژوهشی در برنامه درسی آن ها گنجانده شده است

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: در هر دوره درسی یک طلبه باید از یک درس مقاله ای را تهیه کند که 5 نمره بابت آن در نظر گرفته شده که الان در قریب به اتفاق مدارس این مساله اجرا می شود و نتایج بسیار خوبی نیز به همراه داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین  میر معزی همچنین با اشاره به طرح آشنا کردن طلاب با اسلوب های مقاله نویسی و تحقیق و پژوهش گفت: امسال در همایش کتاب سال بخش ویژه ای به مقالات علمی و پژوهشی اختصاص یافت و ما در این دوره برای دو سال مجلاتی که مجوز در زمینه علمی و پژوهشی از حوزه داشتند، اعلام کردیم که مقالات خویش را ارسال کنند که حدود یک هزار مقاله دریافت شد و در نهایت برخی از مقالات شایسته تقدیر و یا برگزیده شدند.

وی با بیان این که هم اکنون در حال زمینه سازی برای اجرای موفق آیین نامه رتبه بندی پژوهشگران حوزوی هستیم، خاطرنشان کرد: در این آیین نامه تمام فعالیت های پژوهشی افراد را امتیازدهی کرده و بر اساس آن ، پژوهشگران رتبه بندی شده و از مزایا و حمایت هایی برخوردار می شوند که بحث زیادی در این خصوص صورت گرفت و در نهایت به تصویب رسید.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی همچنین با اشاره به این که سامانه نشریات علمی طراحی شده تا تعاملات علمی مجلات علمی و پژوهشی در این قالب صورت بگیرد، گفت: ارتباط و تعامل بهتر نشریات علمی حوزه با انجمن های علمی و حضور فعال انجمن ها در این عرصه از اقداماتی بوده که انجام شده و با قوت در آینده نیز تداوم خواهد شد.

وی با اشاره به مقوله بسیار مهم برگزاری کرسی های آزاداندیشی در حوزه تصریح کرد: خوشبختانه کرسی های آزاداندیشی در حوزه در حال راه اندازی است و زمینه ها و ساختارهای لازم برای اجرای آن فراهم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی افزود: به هر صورت این مساله از مهم ترین مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه و روحانیت است که خوشبختانه تاکنون چند کرسی هم برگزار شده که موضوعات این ها عمدتاً می تواند مقالات علمی و پژوهشی باشد که حرف های نوینی برای گفتن دارند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه با اشاره به این که تسریع در فرآیند اعطای مجوز مجلات علمی و پژوهشی از دیگر فعالیت ها بوده است، گفت: علاوه بر تلاش در زمینه توسعه کمی و کیفی نشریات و حمایت از آن ها ، اقدامات جدیدی نیز در دست اقدام داریم که در سال آینده حزییات بیشتری از آن ها ارایه می شود.

وی اضافه کرد: بنا داریم که علاوه بر مقالات علمی و پژوهشی ، مقالات علمی و فرهنگی را نیز در همایش کتاب سال حوزه بگنجانیم و همه این کارها و توسعه ها با وجود محدودیت های مالی و امکاناتی صورت گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی ادامه داد: یکی از سیاست های کلی ما این است که در رابطه با طلابی که در دروس خارج در حال تحصیل هستند ، بحث مقاله نویسی را به طور جدی دنبال کرده و برنامه هایی را تدوین کنیم تا این طلاب و فضلا از درس های خارج که شرکت می کنند مقالات علمی و پژوهشی تهیه کرده تا این مساله در ارتقای مسیر علمی شان موثر باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاسیس خانه نشریات که در زمان معاون سابق پژوهش حوزه انجام شده ، گفت: بر اساس بررسی هایی که انجام دادیم احساس کردیم که خانه نشریات عملاً تعطیل است چه آن که به محض این که حمایت های معاونت پژوهشی حوزه از آن برداشته شده ، فعالیت خاصی نداشته است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه افزود: روی سخن ما این است که اگر بناست خانه نشریات ادامه فعالیت داشته شود و مجمع عمومی به تداوم آن رای داد باید همه همت کنیم که این خانه فعال بماند؛ البته باید توجه داشت اگر قرار باشد که وجود و بقای خانه نشریات قائم به معاونت پژوهشی باشد این دیگر خانه نشریات نیست بلکه بخشی از معاونت پژوهش می شود.

وی گفت: ما در تلاش هستیم در معاونت یک شورای همکاری و تعامل با نشریات  را ایجاد کنیم کما این که در زمینه مراکز پژوهشی حوزه این مساله را داریم که نمایندگان مراکز شرکت کرده و تصمیمات مشترکی در این خصوص اتخاذ می شود؛ در واقع این شورای نشریات یک شورای هماهنگی با حضور مدیران مسئول و سردبیران نشریات علمی حوزوی است که هماهنگی ها و حمایت ها از طریق این شورا انجام می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی در خاتمه بیان داشت: از سویی مدیران مسئول و نشریات تخصصی اهتمام لازم را به خانه نشریات ندارند و از سوی دیگر نیز معاونت پژوهش نیز نمی تواند این بودجه را در رابطه با این خانه تامین کند و لذا اگر بناست که خانه نشریات با تصمیم اعضای مجمع عمومی باقی بماند، نیاز است که عزم و اراده جدی در بین مدیران مسئول و سردبیران نشریات در این خصوص وجود داشته باشد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha