جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضا توکلی

حوزه/ امروز سینمای جهان به ویژه هالیوود با آثار متعدد خود می‌خواهد چهره‌ای شکست خورده و ضعیف از کشور ما تصویر کند، اما فیلم‌هایی نظیر «من یک ایرانی‌ام» می‌تواند قدمی در جهت مبارزه با چنین فیلم‌هایی باشد.

رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره حضورش در فیلم سینمایی «من یک ایرانی‌ام» اظهار کرد: بازی در فیلم‌هایی نظیر «من یک ایرانی‌ام» برایم خوشایند است، زیرا در آن به عظمت و صلابت ایران اسلامی پرداخته می‌شود. در این فیلم قصه یک کشتی‌گیر بیان می‌شود که یک بار دستخوش غرو شده و به زمین می‌خورد، اما وی راه خود را باز یافته و دوباره برای کشورش افتخار آفرینی می‌کند.

وی افزود: ویژگی دیگری که من در این فیلم آن را پسندیدم نگاه ویژه فیلم به انقلاب است، البته این اتفاق به شکل مستقیم روی نمی‌دهد، اما داستان به گونه‌ای روایت می‌شود که این معنا را به خوبی از آن می‌توان استخراج کرد. درباره این فیلم می‌خواهم به روی یک نکته تاکید کنم. موضوع اصلی در «من یک ایرانی‌ام» ورزش کشتی است. در سینمای ما متاسفانه آنچنان که باید به روی فیلم های ورزشی سرمایه‌گذاری نمی‌شود کم کاری که به نظرم دو آسیب جدی به همراه دارد.

توکلی ادامه داد: چشم‌پوشی به روی سینمای ورزشی در گام اول چشم بستن روی خیل عظیمی از مخاطبان این دست آثار است؛ مخاطبانی که اتفاقاً تعدادشان کم نیست، نکته بعد به افتخار آفرینی این دست فیلم‌ها مربوط می‌شود. منظور این‌که در این دست آثار طبیعتاً به پیروزی‌ها پرداخته می‌شود، برای همین هم طبیعتاً محور فیلم سربلندی کشورمان است. این خواسته نیز در شرایطی فعلی به نظرم اتفاق بسیار خوبی است که باید به آن توجه ویژه کرد.

این بازیگر به توضیح فوق اضافه کرد: امروز سینمای جهان به ویژه هالیوود با آثار متعدد خود می‌خواهد چهره‌ای شکست خورده و ضعیف از کشور ما تصویر کند، اما فیلم‌هایی نظیر «من یک ایرانی‌ام» می‌تواند قدمی در جهت مبارزه با چنین فیلم‌هایی باشد، البته پر واضح است ما در این ژانر به دلیلی کم‌تجربگی ضعف‌هایی نیز داریم که می‌توان با تداوم در ساخت کارهای مورد نظر، آن را برطرف کرد.

توکلی در پاسخ به این سوال که فیلم‌های ورزشی می‌تواند محلی برای توجهات دینی نیز باشد؟ تصریح کرد: اتفاقاً به نکته درستی اشاره کردید که حتماً می‌بایست درباره آن توضیح دهم. در ورزش ما یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها در موفقیت استعانت از  ائمه است‌ برای همین وقتی می‌خواهیم به شخصیت یک قهرمان در فیلم بپردازیم، طبیعتاً به داشته‌های ایمانی آن فرد توجه کرده‌ایم‌.

بازیگر فیلم سینمایی «من یک ایرانی‌ام» ادامه داد: توجهات دینی در فیلم‌های ورزشی برای نسل جوان جذابیت فراوانی دارد، چون وقتی قهرمانی را نشان می‌دهیم که با تکیه به پیشوایان مذهبی به موفقیت جهانی می‌رسد برای تماشاگر هم ایجاد انگیزه کرده‌ایم.

توکلی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما برخی اشکال را در سینمای دینی بارها آزمایش کرده‌ایم، حتی در برخی مواقع دستخوش تکرار نیز شده‌ایم، اما در کمال تعجب سعی نمی‌کنیم توجهات جدید را در این حوزه بیازماییم.  یکی از این بخش‌ها سینمای ورزشی است که می‌تواند محل خوبی برای تبلیغات دینی و انقلابی باشد.‌

وی مثال زد: این‌که می‌گویم از فیلم‌های ورزشی برای تبلغات دینی و انقلابی بهره ببریم امری رایح در سینمای جهان است که هالیوود از آن به شکل جدی استفاده می‌کند. در سینمای آمریکا بسیاری از سیاست‌های تبلیغی در فیلم‌های ورزشی رخ می‌دهد. گواه بارز این ادعا سری فیلم‌های راکی است. در این سری فیلم ها به ویژه در راکی ۴ شاهدیم که یک جنگ تمام عیار بر علیه شوروی دهه هشتاد میلادی، رخ می‌دهد و به نوعی دشمن در آن فیلم شکست می‌خورد.

توکلی به توضیح فوق اضافه کرد: از این دست آثار در سینمای آمریکا بسیار است، حتی در یک دهه گذشته سریال‌های ورزشی نیز با این محوریت تولید می‌شود. مطلب جالب‌تر این‌که در این قبیل آثار به ویژه کارهایی که در سال‌های اخیر تولید شده، حریفان عموماً مسلمانان هستند، زیرا آنها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا قدمی در جهت اسلام هراسی بردارند.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم فیلم‌هایی نظیر «من یک ایرانی» هستم بیشتر در سینمای کشورمان ساخته شود. در این میان مطبوعات و منتقدان می‌توانند کمک شایانی در این رابطه داشته باشند، زیرا شاید در اذهان این نکته تصور شود فیلم‌های هنری و با کیفیت عموماً آثار اجتماعی هستند، درصورتیکه هر گونه سینمایی می‌تواند اتفاقی خوب در سینمای کشورمان باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha