شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
طبیعت و محیط زیست

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه شهرستان آوج گفت: حفاظت از محیط‌زیست یک مسؤولیت همگانی در جامعه است.

حجت‌الاسلام مسعود هادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین اظهار داشت: با استفاده از آیات زیست‌محیطی و اجرای فرامین الهی به شناخت ابعاد مختلف طبیعت و تأثیر محیط‌ زیست در جسم و جان آدمی به این نتیجه می‌رسیم که این دنیای ناچیز همانند مزرعه‌ای است که نیازمند رسیدگی، پرورش و حفاظت برای رسیدن به آخرتی آباد است که همان «الدنیا مزرعه الاخره» است.

مدیر مدرسه علمیه شهرستان آوج تصریح کرد: امام علی (ع) این وظیفه را به‌خوبی هشدار داده و می‌فرمایند که«خدا را پرهیزگار باشید در حق شهرهای او و بندگان که شما مسئول هستید حتی در مورد سرزمین‌ها و چهارپایان».

وی افزود: ازآنجایی‌که هر حقی تکلیفی را به دنبال دارد، انسان خردمند بر این اساس از حق محیط‌زیست سالم بهره می‌برد و کاری می‌کند تا این حق برای دیگران به ثمر برسد و تکلیف خود را ادا کند؛ یعنی از هر کاری که دیگران را از داشتن یک محیط زندگی سالم و بی‌نصیب می‌نماید دوری کند.

حجت‌الاسلام هادی خاطرنشان کرد: درمجموع حمایت اسلام از محیط‌زیست از برجستگی‌ها و افتخارات دین اسلام محسوب می‌شود به شکلی که امروزه با همه پیچیدگی‌های علوم زیست‌ محیطی و روش‌های حمایت از آن می‌تواند راهگشا باشد و در این رابطه باید گفت که خطرات زیست‌محیطی روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند و درنتیجه برای پشتیبانی از محیط‌زیست طبیعی به جهاد پویا و بصیرت در احکام با توجه به روح اسلام برای رویارویی با چنین موقعیتی نیازمندیم.

وی تصریح کرد:با توجه به اینکه انسان خلیفة الله است، امتیازات و مسئولیت‌های خاصی نسبت به خلقت و محیط‌ زیست دارد و به‌ نوعی باید گفت که انسان با شناخت نفس خویش، خود را در برابر بازدارنده‌های درونی خویش خواهد دید که به وی اجازه هرگونه رفتار با محیط‌زیست را نمی‌دهد.

این استاد حوزه علمیه قزوین بیان کرد: عمل به دستورات خداوند درباره چگونگی رفتار با محیط‌ زیست از نمونه‌های بارزی است که در ادیان ابراهیمی انسان به انجام آن‌ها موظف است و بر همین اساس رفتار وی با طبیعت با توجه به این دستورات، قابل ارزیابی اخلاقی است.

وی گفت: حفاظت از محیط‌ زیست یک مسؤولیت همگانی در جامعه است و حکومت اسلامی باید در برابر حفظ محیط‌زیست توسط مردم، برنامه‌ها و عملکردهایی را اعمال نماید.

حجت‌الاسلام هادی اظهار کرد: در سیره نبوی و ائمه اطهار (ع) نیز به حفاظت از محیط‌ زیست، حفاظت از حیوانات، مدیریت منابع آب، صرفه‌جویی در مصرف و درختکاری توصیه‌شده است که در صورت عمل به این دستورات، محیط‌ زیستی سالم، آباد، پرنشاط و عاری از تخریب و نابودی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha