پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین لطفی وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان ایلام را از جمله عوامل مهم در نابودی جنگل ها، گیاهان و وحوش ذکر کرد و گفت: حفظ داشته های طبیعی موجود از مهمترین وظایف نهادها و مردم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، روز یکشنبه در دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام به مناسبت گرامیداشت هفته ملی محیط زیست، اظهار کرد: باید همه اقشار مردم به صورت خودجوش برای حراست و حفاظت از عرصه های طبیعی و محیط زیست پیشگام و پیش قدم شوند.

وی با بیان این که حفظ محیط زیست و طبیعت تنها وظیفه دستگاه های چون حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی نیست، بر مشارکت همه دستگاه ها، نهادها، رسانه ها، انجمن های مردم نهاد زیستی محیطی و به ویژه مردم در حراست و پاسداری از انفال خداوند به عنوان یک میراث و سرمایه همگانی تاکید کرد.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام در ادامه با بیان اینکه پدیده گرد و غبار یکی از مهمترین معضل های استان ایلام در یک دهه اخیر است، گفت: گرد و غبار بر سلامت تمام زیستمندان استان ایلام اعم از انسان ها، حیات وحش و نباتات تاثیر منفی گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه منشا اصلی بیشتر گرد و غبار موجود در استان ایلام خارجی و از سمت کشورهای عربی منطقه است، یادآور شد: هرچند دولت و مسئولان کشور تلاش های متعددی برای مهار این بحران انجام داده اند، اما مقابله با این مسئله نیازمند همکاری همه کشورهای دارای کانون تولید ریزگرد است.

امام جمعه ایلام کاهش نزولات جوی، خشکسالی های پی در پی، بارش های نامنظم، تغییرات اقلیمی و نیز فعالیت های مخرب انسانی را از مهم ترین عوامل شکل گیری پدیده گرد و غبار در منطقه برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان ایلام را از جمله عوامل مهم در نابودی جنگل ها، گیاهان و وحوش ذکر کرد و افزود: حفظ داشته های طبیعی موجود از مهمترین وظایف نهادها و مردم است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر آتش سوزی ها در فصل تابستان رخ می دهد باید تمام تدابیر و راهکارهای موثر در پیشگیری از وقوع آتش سوزی اتخاذ و عوامل بروز آتش سوزی شناسایی شود.

نماینده ولی فقیه در استان ایلام با بیان اینکه آتش سوزی در عرصه های طبیعی همه حیات زیست مندان را تحت تاثیر قرار می دهد، اظهار کرد: باید برای تنویر افکار عمومی، فرهنگ سازی و برانگیختن حساسیت مردم نسبت به مواردی که موجب بروز آتش سوزی در عرصه ها و نتایج زیانبار آن می شود، اقدام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی گفت: در این راستا باید از توانمندی و ظرفیت انجمن های مردم نهاد زیست محیطی، رسانه ها و هنرمندان استفاده کرد تا در قالب برنامه ها و فعالیت های آموزشی، هنری، و فرهنگی با آگاه سازی مردم را از مخاطرات روشن کردن آتش در طبیعت آگاه سازند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام نیز با تشریح برخی از اقدام های این اداره کل در سال گذشته اظهار کرد: برنامه های مقابله با آتش سوزی و تدابیر پیش گیرانه و مهار آتش در استان اندیشیده شده است.

مازیار سلیمان نژاد افزود: 15 تیم واکنش سریع متشکل از نیروهای اداره کل حفاظت محیط زیست در نقاط مختلف استان ایلام تشکیل شده که این گروه ها باید در مدت زمان کمتر از نیم ساعت خود را به محل وقوع آتش سوزی برسانند.

وی یادآور شد: تجهیزات لازم برای مهار آتش سوزی های احتمالی در استان ایلام تامین شده و بین تیم های واکنش سریع و نیز برخی از انجمن های مردم نهاد زیست محیطی آموزش دیده توزیع شده است.

سلیمان نژاد ثبت منطقه ویژدرون به مساحت 2 هزار هکتار به عنوان شکار ممنوع، کاهش واحدهای تولیدی و صنعتی آلاینده نسبت به گذشته، احیای تالاب های استان و ... را از دیگر اقدام های این اداره کل در سال گذشته بیان کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha