دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
 فلسطین

حوزه/ عمر هواش کارشناس فلسطینی گفت: ملت فلسطین آمادگی دارند یک انتفاضه جدید را تا آزادی کل فلسطین شروع کنند ولی نیاز به حمایت واقعی دارند؛ فقط حمایت سیاسی و رسانه ای کافی نیست حمایت مهم ترو اصلی تر حمایت تسلیحاتی است که ملت فلسطین به آن نیاز واقعی دارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» عمر هواش کارشناس فلسطینی با اشاره به تحولات اخیر فلسطین در گفت و گو با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به بیان چرایی راهپیمایی بازگشت فلسطینی ها ،عدم واکنش موثر اتحادیه عرب و عربستان در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم فلسطین پرداخت.

 

حوزه: راهپیمایی فلسطینی ها همزمان با روز زمین با چه رویکردی آغاز شد و تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

در سالگرد روز زمین راهپیمایی فلسطینی ها  شروع شد این راهپیمایی اگر چه  به دعوت  احزاب فلسطینی به خصوص جنبش جهاد اسلامی  و جنبش حماس انجام شد اما این تظاهرات  به صورت خودجوش بود و این احزاب فکر نمی کردند این راهپیمایی با این تعداد زیاد و با این تصمیم و اراده  قوی فلسطینی ها صورت بگیرد تا آنجا که راهپیمایی ها به مرزهای غزه با سرزمین های اشغالی برسد و 18شهید به جای بگذارد.

این راهپیمایی های گسترده تا روز نکبت سالروز اشغال فلسطین ادامه خواهد داشت و نشان از این است که مردم فلسطین هیچ گاه تسلیم نخواهند شد بلکه روز به روز بر بازگشت به فلسطین مصمم تر خواهند بود  و این پیام مهمی به برخی از کشورهایی است که به دنبال "معامله قرن" در خصوص فلسطین و تضییع حقوق ملت فلسطین هستند. این پیام مهمی به خصوص به کشورهایی چون آمریکا و عربستان و برخی از کشورهای منطقه است.این پیام خیلی مهم فلسطینی ها است که  اعلام کردند از حقوق خود نمی گذرند و تسلیم نمی شنوند و بر حق خود در بازگشت به فلسطین تاکید می کنند آن هم  به تمام سرزمین فلسطین چه شمال فلسطین معورف به سال 48 19 یا 1967.

حوزه: واکنش تشکیلات خودگردان و اتحادیه عرب به جنایات اخیر اسراییل در قبال فلسطینی ها چگونه بوده است؟

 واکنش تشکیلات خود گردان نسبت به وقایع اخیر فلسطین بسیار ضعیف بود. حتی محمود عباس در سخنرانی خود نام غزه را که 18 شهید داده ذکر نکرد . اتحادیه عرب هم متاسفانه واکنش خیلی ضعیفی نشان داد و اعلام کرد نشستی در سطح نمایندگان کشورها برگزار خواهند کرد. البته ما از اتحادیه عرب انتظار خاصی نداریم چراکه ما آنها را در طول 70 سال اشغال فلسطین و حتی در تحولات اخیر منطقه در سوریه، یمن و سایر کشورها شناختیم وآنها در قبال این کشورها هیچ واکنش مثبتی نشان ندادند ، برای فلسطین هم واکنش مثبتی نشان نخواهند داد ، چراکه این کشورها و  این اتحادیه وابسته به آمریکا و اسراییل هستند و برای ملت های منطقه گام خاص و مثبتی برنداشتند و ما توقع زیادی از آنها نداریم.

حوزه: آیا راهپیمایی های اخیر فلسطینی ها آغازی بر یک انتفاضه جدید خواهد بود؟

هرچند وقت یکبار فلسطینی ها یک انتفاضه ای را شروع می کنند اما به دلایل مختلفی فرو می پاشد. اما این راهپیمایی اخیر از 30 مارس روز زمین شروع شده و تا روز نکبت 15مه سالروز اشغال فلسطین ادامه خواهد داشت و در مدت 45 روز و به عنوان یک انتقاضه جدید می تواند شروع شود  و امیداواریم ادامه پیدا کند. ادامه این انتفاضه نیاز به خیلی چیزها دارد نیاز به این دارد که کشورهای مسلمان  از ملت فلسطین حمایت واقعی کنند نیاز به اینکه عناصری که مردم فلسطین  نیازدارند این انتفاضه را ادامه دهند تامین شود.

 ملت فلسطین نیاز واقعی به سلاح دارد، اگرچه جنبش حماس و جهاد اسلامی خودشان سلاح می سازند اما در مقابل ابرقدرتی مانند اسراییل نیاز به تقویت و حمایت هایی بیشتری هست. ملت فلسطین آمادگی دارند یک انتفاضه جدید را شروع کنند تا آزادی کل فلسطین ولی نیاز به حمایت واقعی دارند فقط حمایت سیاسی و رسانه ای کافی نیست حمایت مهم ترو اصلی تر حمایت تسلیحاتی است که ملت فلسطین به آن نیاز واقعی دارند.

حوزه: اخیر ولی عهد سعودی رژیم صهوینیستی را به رسمیت شناخته است چه رابطه ای بین اعلامیه اخیر عربستان سعودی و اقدام ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به قدس  وجود دارد؟

ولی عهد عربستان سعودی در مصاحبه اخیر خود  اعلام کرد اگر صلح بین فلسطین و اسراییل انجام شود این صلح به نفع کشورهای حوزه خلیج فارس مثل اردن و مصر خواهد بود که که توافق نامه با اسراییل امضا کرده بودند.  اگر این گام عربستان اجرایی شود هیچ توجیهی ندارد. اولا مصر و اردن هیچ منفعتی از رابطه شان با اسراییل نداشتند و ملت مصر و اردن در فقر زیادی هستند و رابطه شان با اسراییل منفعت سیاسی و اقتصادی برای ملت هایشان نداشته است.

ملت شریف مصر و اردن مخالف رابطه کشورهایشان با اسراییل هستند حتی مردم عربستان هم مطمئنا مخالف همچنین رابطه ای هستند. عربستان محل اماکن مقدسه ای چون مکه مکرمه و مدینه زادگاه پیامبر(ص) و علما بسیاری هست.و مردم  حتما مخالف چنین رابطه ای هستند به خصوص این اعلامیه که همزمان با نقشه ترامپ برای حل مسئله فلسطین که به نام "معامله قرن" معروف شده مطرح شده است.

 ملت فلسطین انتفاضه ای را شروع کرده و امیدواریم ادامه داشته باشد و پاسخ محکمی بر هرکشوری است که می خواهد با اسراییل صلح بر قرار کند . هرکشوری که بر سر میز مذاکره با اسراییل بنشیند و توافق نامه صلح امضا کند منفعتی نمی برد چرا که اسراییل به دنبال منافع خودش هست و به فکر منفعت کشورهای دیگر نیست.

در فلسطین از سال 1993م  توافق نامه اسلو امضا شد و با گذشت چند سال از امضای این تفاهم نامه مذاکره بین فلسطینی ها و اسراییل به هیچ نتیجه ای نرسیده است.چون اسراییل به دنبال منافع خودش و حفظ سرزمین فلسطین برای شهروندانش هست و به فکر هیچ کشوری نیست. رابطه کشورهای اسلامی با اسراییل هیچ توجیهی ندارد و برای این کشورها هیچ منفعتی نخواهد داشت.

یکی از مسولان رژیم صهیونیستی اخیرا اعلام کرده که جنگ جدیدی بین این رژیم و حزب الله لبنان در آینده اتفاق خواهد افتاد چقدر این احتمال واقعی و عملی خواهد بود؟

جنگ بین حزب الله و اسراییل به نظر من جنگی حتمی هست و در آینده به احتمال زیاد رخ خواهد داد و به  اعتقاد کارشناسان نیز اتفاق خواهد افتاد،  اما زمان این جنگ مشخص نیست و نیاز به یک جرقه بین حزب الله لبنان و اسراییل دارد که منجر به یک جنگ واقعی شود.

 اما تجربه نشان داده که اسراییل نمی تواند حزب الله را نابود کند. اسراییل می خواهد حزب الله را از بین ببرد اما حزب الله اسراییل را به خاک نشانده است. در جنگ 33 روزه حتی اسراییل یک وجب هم نتوانست وارد لبنان شود، حزب الله اسراییل را شکست داده و از آن روز تا امروز حزب الله قوی و قوی تر شده است و اگر جنگ دوباره ای بین حزب الله و اسراییل در گیرد، اسراییل شکست خواهد خورد.

 چنانچه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان چندین بار اعلام کرد که در جنگ آینده حزب الله می تواند وارد فلسطین اشغالی بشود و مناطقی از شمال فلسطین را آزاد کند. اسراییل سخنرانی سید حسن نصرالله را خیلی جدی می گیرد و رژیم اشغالگر قدس خیلی محتاطانه رفتار خواهد کرد که وارد جنگ نشود و اگر مجبور شود وارد جنگی علیه حزب الله شود حتما شکست بزرگی خواهد خورد و  پیروزی حزب الله پیروزی بزرگی برای کل ملت های منطقه و مسلمانان و آزاده خواهان جهان خواهد بود .

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha