جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احمدی

حوزه/ امام جمعه هریس حمایت از کالای ایرانی را لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق کسب و کار ایرانی عنوان کرد.

حجت الاسلام قهرمان احمدی، امام جمعه هریس، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، حمایت از کالای ایرانی را از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی دانست و تصریح کرد: تحقق شعار سال، به یک قشر، قوه و یا رکن خاص تعلق ندارد و تمام ارکان نظام و تمام قوا، دولت و ملت باید همه احساس مسئولیت کنند و دست به دست هم دهند تا شاهد تحقق حمایت از کالای ایرانی باشیم.

وی افزود: لازمه تحقق شعار سال، این است که «حمایت از کالای ایرانی» به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود یعنی این مهم در مقاطع مختلف مدارس و دانشگاه ها تبیین شود تا اهمیت تولید و توزیع و مصرف کالای ایرانی و نقش آن در کاهش  آسیب های اجتماعی و رونق کسب و کار بیش از پیش آشکار شود.

امام جمعه هریس همچنین عنوان کرد: باید یک دوره آموزشی نیز برای خانواده ها و به ویژه بانوان برگزار شود، چرا که بانوان نقش مهمی در خرید کالای مورد نیاز خانواده ها دارند تا وقتی وارد بازار می شوند هم و غم شان خرید کالای ایرانی باشد.

حجت الاسلام احمدی در ادامه با اشاره به اینکه باید واردات کالای خارجی کاهش پیدا کند، اظهار داشت: در هر کجای دنیا وقتی یک کالا در داخل کشور تولید می شود، تلاش می شود از همان کالا استفاده شود و استفاده از تولید داخلی به غرور ملی تبدیل می شود.

این استاد حوزه علمیه به اهتمام علما به ضرورت مصرف کالای داخلی اشاره کرد و گفت: ۱۵۰ سال پیش در دوره قاجار مرحوم نجفی اصفهانی و چندین تن از علما عهد و پیمانی امضا کردند تا از تولیدات داخلی استفاده کنند مرحوم نجفی که نقش مرجعیت داشت اعلام کرد اگر از پارچه خارجی برای کفن یک فرد فوت شده استفاده شود، نماز بر او اقامه نمی کنم.

وی افزود: حتی علمایی که عهد و پیمان می بندند سندهای شان را بر روی کاغذهای ایرانی مکتوب کردند تا بدین طریق بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تاکید کنند و عزت و عظمت مسلمانان و ایران حفظ شود.

امام جمعه هریس در بخش دیگری بر اهمیت بالا بردن استاندارد و کیفیت کالاهای داخلی تاکید و تصریح کرد: تولیدات داخلی باید مطابق با استانداردهای موجود دنیا باشد تا بتواند با جنس مشابه خود رقابت کند، وقتی اینگونه باشد مردم به دنبال کالای خارجی نمی روند.

حجت الاسلام احمدی، بازاریابی کالاهای ایرانی را نیز لازمه تحقق شعار سال دانست و عنوان کرد: انتظار می رود از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط به عنوان بازاریاب کالاهای ایرانی در عرصه بین المللی استفاده شود، به عنوان مثال ما با ۱۵ کشور همسایه هستیم که اگر یک درصد تولیدات ما به این کشورها صادر شود تاثیرگذار خواهد بود، باید در کنار دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی اقتصادی را نیز فعال کرد.

وی همچنین بر ضرورت برخورد با قاچاق کالا تاکید کرد و ابراز داشت: قاچاق، بزرگ ترین تهدید برای رونق کسب و کار است و باید منافذ قاچاق رسمی و غیررسمی کالا بسته شده و به طور شدید با آن برخورد شود.

امام جمعه هریس در پایان توصیه کرد: مردم به خاطر غرور مقدس و تعصب به کالای ایرانی، از کالای قاچاق استفاده نکنند، چرا که این کار موجب بی رونقی کسب و کار می شود و حتی ممکن است به حد حرام نیز برسد چرا که وقتی یک کالا باعث کم رونقی و اختلال در اقتصاد کشور شود خلاف شرع محسوب می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha