پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ذلت آل سعود و شیوخ سرسپرده عرب

حوزه/ آسیب جامعه اسلامی و زوایه ای که پیدا می شود از ناحیه کفار ، منافقان ، ستمگران و یا از ناحیه جهال است. این ها هستند که نفوذ کرده و بعد بر جامعه اسلامی مشکل و درد ایجاد می کنند. شرط اول دینداری حذف کفار، منافقان، ستمگران و جهال از تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در یک جامعه اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بیرجند، آشوبی خلوت حرا را برآشفته است، نسیم آسمانی همراز روحی مانوس با آسمان می‌شود، ناگاه جبرائیل ندا می‌دهد؛ بخوان به نام پروردگارت.

ستاره ای که فروغ آتشکده‌ها را خاموش کرد و خنکای گوارای کلامش آتش نمرودیان را به خاکستر نشاند، اینک پیام رسالت نجوا می‌کند.

آری، در روزگاری که پدر با دستان خود دخترکش را زیر خاک های سرد زنده به گور می‌کرد، دست سازه های سنگی دست بشر معبود می‌شدند و جهالت قلب محمد(ص) را به درد آورده بود، او قاصد دل های بیمار می‌شود.

اسلام آمد و خورشید معرفت اسلامی را بردلها و ذهن‌ها تاباند و با وجود جهات عالم و نامساعد بودن اوضاع واحوال، این کاروان رشد و ترقی انسانی با سرعت پیش رفت و تنها دلیل آن نیز وحدتی بود، که محمد(ص) بین مسلمانان ایجاد کرده بود.

                         

پیامبر اکرم (ص) به وجود آورنده، وحدتی بود که در آن اختلافات قومی، نژادی، زمانی و جنسی جایگاهی نداشت و محور وحدت در جامعه اسلامی را حول حبل الله می‌دانستند و همین امر سبب شد در مدتی کوتاه، دین اسلام مرزهای خاکی و آبی را در هم نوردد و به تمام عالمیان معرفی شود.

حال با گذشت قرن ها هنوز در زمان حال زمزمه و ندای حق و مهربانی در جای جای جهان با شعار پیامبر رحمت و مهربانی برخواسته است و هنوز جاهلان، نمرودیان و فرموعنیان زمان نیز با قتل عام مظلومان می خواهند این ندای اسلام واقعی را قطع کنند، ولی معجزه ای در راه می باشد و آن روح حق طلبی و محبت در جهان هستی است.

فلسفه بعثت پیامبران

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در مورد فلسفه بعثت پیامبران این گونه اظهار می کند: پیامبران مبعوث شدند، تا کاروان بشریت را در راه انسانیت نگه دارند. « فَبَعَثَ اللَّهُ النَّبِيِّينَ مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ «.

وی با اشاره به این بیت شعری از شیخ محمود شبستری در دیباچه گلشن راز که گفته " در این ره انبیاء چون ساربانند/ دلیل و رهنمای کاروانند" گفت: از مبدأی که انسان حرکت کرده، تا معادی که می خواهد واصل شود و راهی که می خواهد سیر کند، هر قدمش بیراهه است. همیشه راه یکی است، اما بیراهه که یکی نیست. هر جا از راه آدمیت زاویه پیدا کند، آن می شود بیراهه.

نماینده ولی فقیه نیز با فلسفه بعثت پیغمبران را در راه نگهداشتن انسان‌ها دانست و افزود: باید هم به کسانی که در راه می‌آیند و تسلیم حق هستند و خدا را ولی خود می دانند و هم کسانی که از راه خدا خارج می شوند، بشارت داد و این رسالت پیامبران است که از عاقبت خطرناک خروج از راه حق هشدار دهند

                         

شرط اول دینداری حذف کفاران و منافقان از تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در یک جامعه اسلامی است

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به شرط اول دینداری گفت: آسیب جامعه اسلامی و زوایه ای که پیدا می شود از ناحیه کفار، منافقان، ستمگران و یا از ناحیه جهال است. این ها هستند که نفوذ کرده و بعد بر جامعه اسلامی مشکل و درد ایجاد می کنند. شرط اول دینداری حذف کفار، منافقان، ستمگران و جهال از تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در یک جامعه اسلامی است.

گسترش فضائل اخلاقى راه پیامبر اکرم(ص) است

حجت الاسلام محمدرضا خوشخو، معاون بین الملل دبیرخانه کنگره مقابله با جریان های افراطی و تکفیری نیز ضمن تبریک مبعث پیامبر عظیم الشان اسلام(ص)، اظهار کرد: پيامبر بزرگ اسلام با داشتن صفات کریمانه اخلاقی توانست در طول 23 سال، دل‏هاى بسيارى را به خود شيفته كرده و به صراط مستقيم هدايت نماید، در حالى كه هيچ قدرتى توان چنين كار شگفتى را نداشت.

وی افزود: پيامبر(ص) فلسفه بعثت را، لازمه تكميل مكارم اخلاق می‏ دانست و مى‏ فرمود:"انما بعثت لاتمم مكارم الاخلاق"؛ همانا من براى به سامان رساندن فضائل اخلاقى مبعوث شده‏ام.

بعثت رسول اکرم(ص)، بزرگترین واقعه بشری است

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره مقابله با جریان های افراطی و تکفیری ادامه داد: ابراز محبت و مهرورزى آن حضرت نه تنها شامل دوستان و اهل ايمان مى‏شد، بلكه مخالفان آن بزرگوار نيز از اخلاق نرم و شفقت آميز آن گرامى بهره‌‌مند بودند و اين سبب جذب آنان به سوى اسلام شد.

 حجت الاسلام خوشخو بیان کرد: بعثت رسول اکرم(ص)، بزرگترین واقعه بشری است.

 وی با بیان این که بعثت پیامبر اکرم(ص) تجلی بزرگ تلاش همه انبیا الهی و اولیای خدا است، گفت: اولین هدف پیامبر(ص)، این بود که مردم را در برابر خداوند عبد و بنده واقعی و خداپرست کند.

معاون بین الملل دبیرخانه کنگره مقابله با جریان های افراطی و تکفیری در ادامه یادآور شد: پرورش مردم برای رسیدن به مقامات الهی، دومین هدف بعثت پیامبر اکرم(ص) و انبیای الهی بود.

حجت الاسلام خوشخو اعلام کرد: ایجاد عدل و عدالت در جوامع بشری و زندگی اجتماعی از دیگراهداف بعثت پیامبر اکرم(ص) بود.

وی تاکید کرد: از بین بردن غل و زنجیرهای فکری که انسان‌ها را گرفتار کرده نیزاز دیگر اهداف بعثت انبیا بوده و بر همین اساس جامعه باید روح مطالبه گری داشته باشد، در این صورت است که جامعه زنده است.

                      

روز مبعث، مردم را به اتحاد و برادری فرا می خواند

مولوی حسینی، امام جمعه اهل سنت  طبس مسینا هم عنوان کرد: بعثت و معراج، طلیعه رهایی انسان از قید و بندهای دنیوی و ظلمت فکری و چراغ راهی برای رسیدن انسان به کمال است.

وی با بیان این که معراج و مبعث، مردم را به اتحاد و برادری فراخواند،بیان کرد: اگر امروز شاهد وجود 2 میلیارد مسلمان در جهان هستیم، نشانه تحقق پیام مهم بعثت است.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا افزود: ایجاد وحدت بین مسلمانان یکی دیگر از اهداف مهم بعثت است.

مولوی حسینی، تربیت و تعلیم دینی و همچنین نشر مکارم الهی و انسانی را از دیگر رسالت های بعثت پیامبر اکرم(ص) برشمرد و گفت: تلاش برای احیای ارزش های دینی و اسلامی و در نهایت برقراری عدالت از جمله برکات نبوت رسول اکرم(ص) است.

 وی ضمن اشاره به این که وقتی سیره پیامبران را ورق می زنیم، می بینیم که برای نجات بشر سختی های زیادی را تحمل کردند تا امروز بشر از جهل و نادانی نجات یابد، متذکر شد: ما امروز باید بررسی کنیم که چرا در کنار هم همچون مسلمانان صدر اسلام زندگی نمی کنیم؟

                        

آمریکا و اسرائیل جنگ ها را به  دلیل ترس از گسترش و موفقیت اسلام به دامن کشور های اسلامی کشانده اند

 امام جمعه اهل سنت طبس مسینا اضافه کرد: امروز مسلمان برادر مسلمان خود را می کشد، که باید در دلیل آن اندیشیده شود.

مولوی حسینی با تاکید بر این که آمریکا و اسرائیل جنگ ها را به دلیل ترس از گسترش و موفقیت اسلام در جهان به دامن کشور های اسلامی کشانده اند، ابراز کرد: آنچه مسلم است آن است که یکی از اهداف استکبار از راه انداختن گروهک های تکفیری  آن است که در لباس انگلیسی و آمریکایی به دنبال تفرقه انداختن بین مسلمانان هستند.

وی ضمن اشاره به این نکته که دشمنان برای این که بتوانند منافع مسلمانان را در منطقه غارت کنند، جنگ ها را به درون کشورهای اسلامی کشیده اند، متذکر شد: مخارج ماندن گروه های تکفیری در کشورهای اسلامی از آمریکا و اسرائیل تامین می شود.

امام جمعه اهل سنت طبس مسینا با تاکید بر این که مسلمانان بایستی در برابر برنامه های استکبار جهانی هوشیار و بیدار باشند، اظهار داشت: هدف اصلی دشمن از بین بردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

مولوی حسینی ادامه داد: امروز گروه های تکفیری در سوریه و عراق می جنگند چون می خواهند در اطراف ایران پایگاه هایی برای از بین بردن اسلام بسازند و دشمن درصدد است کشوری که همه کشورها از آن الگو گرفته و درس مبازره با استکبار را از آن می گیرند، را از بین ببرند .

وی اضافه کرد: امروز در جنایاتی که اتفاق می افتد مسئله شیعه و سنی مطرح نیست، بلکه مسئله کفر و تفرقه است، که لاید بسیار هوشیار باشیم.

                    

بهترین فضلیت، انتظار فرج است

حجت الاسلام مهدی رحیم آبادی رئیس دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی نیز ابراز کرد: درمقطع زمانی که مردم از تعالیم انبیای الهی دور افتاده بودند و بویی از انسانیت و فضایل انسانی در بین شان نبود و دختران خود را زنده به گور می کردند، خداوند حضرت محمد(ص) را فرستاد تا کرامت و عظمت را به مردم آن زمان برگرداند.

وی با اشاره به این که بعثت پیامبر(ص) علم رشد و کمال آفرین را به مردم عرضه کرد، گفت: جمله‌ای مبنی بر این‌که " بهترین فضلیت در امت من، انتظار فرج است" بیان شده و این جمله به معنای آن است که بعد از هر سختی یک خوشی وجود دارد.

حجت الاسلام رحیم آبادی افزود: این جمله پیامبر به معنای آن است که جنگ، خشونت و بمباران‌ها روزی به پایان خواهد رسید و عدل گسترده همه جهان را فرا خواهد گرفت.

وی با اشاره به این که مقصود پیامبر اکرم(ص) از فرج یعنی این‌که منتظر گشاده شدن مشکلات باشیم،متذکر شد: از این فرمایش متوجه خواهیم شد، که باید به مردم آینده بهتری را امید دهیم.

                      

جاهلیتی که امروزه به دنیا برگشته همدستی آل سعود با آل یهود است

رئیس دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند قبل و بعد از من دو جهالت وجود داشته است،عنوان کرد: یکی از مهمترین جهالت ها در گذشته زنده به گور کردن دختران بوده و یکی از دیگر جهالت ها آن است که امروزه شاهد آن هستیم که هم‌اکنون درهمین کشورعربستان، با هواپیماها و انواع بمب‌ها مردم را به صورت دسته جمعی می‌کشند.

حجت الاسلام رحیم آبادی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) به پیامبری برگزیده شد تا نیروسازی، کادرسازی، فضاسازی و جامعه‌سازی را پیاده کند، به طوری‌ که پیامبر مردم بت‌پرست را خداپرست کرد و در فضای جامعه امنیت را ایجاد کرد.

وی با تاکید بر این که باید امروزه نگاه ما به بعثت،درس آموز باشد، مطرح کرد: جاهلیتی که امروزه به دنیا برگشته آن است که کشورهایی از جمله عربستان که خودشان را مسلمان دارند و در آن آل سعود مطرح است، همدستی با آل یهود می باشد.

رئیس دفتر شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی تاکید کرد:همه ما باید مراقبت کنیم که جاهلیت جدید ما را به جاهلیت زمان پیامبر(ص) نبرد؛ بایستی ترویج انتظار ظهور در جامعه گسترش پیدا کند و این برای جمهوری اسلامی ایران، موجبات افتخار است که زمینه ساز ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود(عج) باشد.

حجت الاسلام رحیم آبادی فلسفه بعثت پیامبر(ص) را، تجلیل مکارم اخلاق دانست و یادآور شد:امروز رسالت همگی ما سنگین است که بایستی به آن پایبند باشیم؛ چرا که مقام معظم رهبری در کنار سردار سلیمانی اعلام کردند که بایستی توجه کنیم، تا از کید و مکر دشمنان غفلت نکنیم، چرا که اگر دشمنان در قالب گروه داعش شکست خوردند، حتما در قالب گروه دیگری وارد خواهند شد و این موضوع، لزوم هوشیاری همه مسلمانان را می طلبد.

                      

بدبخت ترین انسان انسانی است که رحم و شفقت در او نباشد

غلام حیدر فاروقی، امام جمعه اهل سنت شهرستان بیرجند نیز با اشاره به اینکه پیامبراکرم(ص) یکی از اهداف بعثت خود را کامل کردن اخلاق کریمه می دانست، افزود: انسان باید حیا داشته باشد؛ چراکه اگر انسان حیا نداشته باشد دست به هر جنایتی خواهد زد.

وی با بیان این که یکی از نشانه های جنایاتی که امروز در جهان وجود دارد، نداشتن حیا است، گفت: راستگو بودن از دیگرنشانه های اخلاق پیامبر(ص) بوده، ولی متاسفانه امروز آنچنان دروغ در بین مسلمانان نهادینه شده است که برای آن از هم سبقت می گیرند.

مولوی فاروقی با اشاره به اینکه در جامعه ای که غرور، تکبر، فسق و فساد وجود داشته باشد رحم و شفقت رخت بر خواهد بست، عنوان کرد: بدبخت ترین انسان انسانی است که رحم و شفقت در او نباشد و رحم و شفقت زمانی محقق می شود که اخلاق پیامبرگونه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مومنین مانند اجزای یکدیگر هستند و هر مومن باید خیرخواه برادران مسلمان خود باشد، افزود: اگر می خواهیم متمسک به پیامبر اکرم(ص) باشیم، باید اخلاق پیامبر را در زندگی خود پیاده کنیم، چراکه اخلاق نیکو از اعمالی است که انسان را به بهشت می برد.

وی با بیان اینکه  پیامبر اکرم(ص) در زمانی مبعوث می شود که ظلم و جور سراسر جهان را فرا گرفته و محبت و ایثار به حد صفر رسیده بود، افزود: اگر امروز ما به سیره پیامبر چنگ بزنیم از بدبختی ها و نابسامانی ها نجات پیدا خواهیم کرد.

امام جمعه اهل سنت شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) قرآن مجسمی بود که با رفتار و کردار خود احکام و اسرار قرآن را برای مردم بیان کردند، گفت: در واقع امروز از رفتار پیامبر اکرم(ص) به مفاهیم قرآن پی می بریم.

بهترین رهاورد بعثت؛ تحقق آزادی، عدل و قسط است

حجت الاسلام احمد نجمی پور، امام جمعه سرایان نیز ضمن تبریک عید سعید مبعث، اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که عید بزرگ مبعث،پیام آور رحمت خداوند بر بندگان است.

وی با بیان این که مبعث پیامبراکرم(ص) تاریخ ساز است، تصریح کرد: مبعث به همه ملت ها درس بیداری،حق گویی، ایمان و ارتباط با خدا می دهد.

 امام جمعه سرایان ضمن اشاره به این که همه انبیاء الهی بر محور ایمان به خدا، ملائکه و کتب آسمانی مبعوث شدند، یادآور شد: هدف همه انبیاء الهی، هدایت جامعه بر اساس خاستگاه اجتماعی و مقتضیات زمانی بوده است.

حجت الاسلام نجمی پور، تعلیم و تربیت در دین مبین اسلام را دارای اهمیت والایی دانست و عنوان کرد: از دیگر اهداف مهم رسالت و بعثت انبیاء، تعلیم و تربیت جامعه در راستای هدایت به دین الهی بوده است.

وی ادامه داد: اخلاق و ارزش های اخلاقی و همچنین رعایت آن از سوی افراد جامعه، از مهم‌ترین عوامل رشد جامعه محسوب می‌شود.

امام جمعه جمعه سرایان برپایی عدل و قسط را از اهداف دیگر بعثت انبیا عنوان کرد و افزود: با توجه به مجموعه اهداف بعثت انبیا و رسول گرامی اسلام می‌توان بهترین رهاورد بعثت را، تحقق آزادی انسان از سرسپردگی پرستش غیر خدا و هوای نفس دانست.

                          

هدف از بعثت؛ تهذیب و تزکیه نفوس و تعلیم کتاب و حکمت است

حجت الاسلام احترامی نیز گفت: روز مبعث پیامبر گرامی اسلام در سراسر دنیا از عزل تا ابد بزرگترین روز است و در همه عصر و نسل ها هیچ انسانی شریف تر از وجود نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) نیست.

مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) خضری با بیان این مطلب که هیچ حادثه ای بزرگتر از حادثه مبعث نیست، تصریح کرد: یقینا اگر بعثت پیامبر مکرم اسلام نبود، ما در دنیا هیچ نداشتیم؛ لذا بعثت پیامبر بزرگترین نعمت پروردگار متعال است که به ما مسلمانان و انسانها هدیه کرده است.

وی با اشاره به این که هیچ احدی به جایگاه و مقام حضرت محمد(ص) نمی رسد،اذعان داشت: یکی از رسالت‌های بعثت پیامبران، همان گونه که خداوند متعال در قرآن کریم به آن اشاره کرده، این است که ما پیامبران را مبعوث کردیم تا مردم را به عدالت خواهی هدایت کنند.

مدیر مدرسه علمیه خضری با تاکید بر باشکوه تر برگزار شدن مراسم بعثت حضرت رسول(ص)، متذکر شد: هدف از بعثت حضرت محمد(ص)،سه امر مهم بود که یکی جنبه مقدماتی که همان آیات پروردگار متعال است و دو امر دیگر، یعنی تهذیب و تزکیه نفوس و تعلیم کتاب و حکمت بود.

حجت الاسلام احترامی با اشاره به آیه وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ و تو (ای پیامبر) برقله اخلاق و کرامت قرار داری، تبیین کرد: اخلاق پیامبر اسلام(ص)، بازتاب اخلاق خداوند است و بحث اخلاق پیامبر و به طبع رعایت اخلاق در جامعه اسلامی یک بحث مهم و اساس است که همه باید به آن توجه لازم و کافی را داشته باشند.

                          

جایگاه حضرت محمد(ص) در کتاب دانشمند آمریکایی

حجت الاسلام مهدی اسداللهی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بیرجند هم با اشاره به کتاب "صد رتبه بندی تاثیرگذارترین افراد در تاریخ" نوشته مایكل هارت غربی گفت: این اخترفیزیکدان آمریکایی در این کتاب 100 فرد موثر در تاریخ را به ترتیب از موثرترین فرد نام می برد و به دلیل انتخاب خود و نوع تاثیر و ویژگی هر یک از آنها می پردازد.

وی با تاکید بر اینکه این کتاب به زبان های مختلف دنیا ترجمه شده، اظهار کرد: حضرت محمد مصطفی(ص) پیامبر اسلام را به دور از همه سیاست بازی و تعصبات رتبه اول در طول تاریخ دانسته است.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بیرجند با اشاره به تحصیل کردن این دانشمند در زمینه های ریاضیات، علوم کامپیوتر، اخترشناسی، فیزیک و حقوق، عنوان کرد: این نويسنده تحقیق خود را از لحاظ علمی بررسی كرده و تحت تأثير دين و مذهب و شهرت و غيره قرار نگرفته است، بلكه هدفش در كتاب فقط معرفی كردن تأثيرگذارترين شخصيت در تاريخ می باشد. به همين دليل در اين بحث، از لحاظ علمی، سياسی و اجتماعی بزرگترين شخصيت تأثيرگذار را حضرت محمد(ص) دانسته است.

حضرت محمد(ص) لياقت دارد كه “تنها مرد تأثير گذار در تاريخ بشريت باشد”.
نويسنده كتاب Michael H. Hart  درباره انتخاب محمد(ص) به عنوان تاثیرگذارترین شخصیت در تاریخ بشریت  مى ‌گويد: انتخاب من برای جای دادن نام(محمد) در سرآغاز شخصیت‌های تاثیر گذار جهان ممكن است موجب تعجب بعضی خوانندگان گردد و ممكن است برای دیگران سوال برانگیز باشد؛ اما او در تاریخ تنها  مردی است كه توانست در مرحلة دينی و دنيوی پيروز شود.

او می گوید: تأثير محمد پس از گذشت14 قرن همچنان بر قوت خود باقيست و محمد تنها رهبر سياسی است كه توانست دولتی قوی و پيروز بر مبنای دين و علم بنا سازد و به همين خاطر او لياقت دارد كه “تنها مرد تأثير گذار در تاريخ بشريت باشد”.

هارت از تمام اديان و مذهبها، مسلمان و غيرمسلمان محمد را تنها مرد تأثيرگذار در تاريخ بشريت دانسته و او را مستحق اين لقب می داند.

در این کتاب هارت، حضرت محمد(ص) را با حضرت مسيح مقايسه کرده و گفته: پيامبر اکرم(ص) علاوه بر يک رهبر دينی، يک رهبر دنيوی نيز بوده و همين امر باعث تاثيرگذاری عميق ايشان در تاريخ بشريت و برتری ايشان نسبت به ديگر پيامبران است.

به اين معنا كه هر انسانی كه به پيغمبر اسلام نگاهی علمی بياندازد, به اين نتيجه می رسد كه او بهترين اسوه برای پيروی می باشد.

انتهای گزارش/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha