جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سازمان ملل متحد حضور «دائمی» در راهپیمایی «بازگشت بزرگ» داشته باشد

حوزه/ دیدبان حقوق بشر اروپا – مدیترانه خواستار حضور «دائمی» سازمان ملل متحد در راهپیمایی «بزرگ بازگشت» در مرزهای نوار غزه شد. تظاهرات گسترده ای که امسال برگزار شده و تاکنون منجر به شهادت ده ها تن از فلسطینیان و مجروح شدن عده زیادی شده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از آناتولی، یک سازمان حقوق بشر بین المللی خواستار حضور «دائمی» سازمان ملل متحد در راهپیمایی های «بزرگ بازگشت» در مرزهای نوار غزه شد. تظاهرات گسترده ای که امسال برگزار شده و تاکنون دست کم منجر به شهادت ده ها تن از فلسطینیان و مجروح شدن عده زیادی شده است.

براساس این بیانیه، دیدبان حقوق بشر اروپا – مدیترانه که مقر آن در سوئیس واقع شده، با ارسال نامه ای به کلمنت نیلتسوسی وولی، گزارشگر ویژه مربوط به حق برگزاری تجمعات مسالمت آمیز، این خواسته را مطرح کرد.

این نامه از سازمان ملل متحد خواسته است بر راهپیمایی های برگزار شده در مرزهای نوار غزه و فلسطین اشغالی نظارت داشته باشند و خشونت هایی که توسط نظامیان اسرائیلی علیه تظاهرکنندگان فلسطینی انجام می گیرند را مستندسازی کنند.

این گروه با تاکید براینکه تظاهرات انجام گرفته «صلح طلبانه» بوده است، نظامیان اسرائیلی را متهم به استفاده از سلاح های مرگبار علیه تظاهرکنندگان غیرمسلح نمود.

در ادامه این بیانیه آمده است: در دوره  زمانی 30 مارس تا 20 آوریل 2018، تیراندازهای اسرائیلی 39 تظاهرکننده فلسطینی را هدف قرار داده و آن ها را به قتل رساندند. بیشتر این تظاهرکنندگان مردم عادی بوده اند که هیچ سلاحی به همراه نداشته اند. آن ها همچنین 5 هزار تن دیگر از جمله عده ای از خبرنگاران را مجروح ساخته اند. این  تظاهرکنندگان هیچ خطری برای جان نظامیان اسرائیلی محسوب نمی شدند.

گفتنی است در تظاهرات روز جمعه 4 فلسطینی از جمله یک نوجوان 15 ساله با نام محمد ابراهیم ایوب به شلیک نظامیان اسرائیلی به شهادت رسیدند. راهپیمایی بزرگ بازگشت از 30 مارس آغاز شده است و بخشی از یک اجتماع اعتراضی گسترده در مرز غزه است که قرار است تا 15 می سال میلادی و سالگرد «روز نکبت»  ادامه پیدا کند. تظاهرکنندگان خواستار حق قانونی برای بازگشت به سرزمین مادری شان فلسطین هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha