سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی- نشست خبری همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه

حوزه/ رئیس هیئت موسسه امام هادی(ع) از برگزاری همایش تخصصی «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه»، روز نهم اردیبهشت با پیام مراجع عظام تقلید، در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید مصطفی میرلوحی، رئیس هیئت موسسه امام هادی(ع) در نشست خبری «همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه» در دانشگاه امام صادق (ع) تهران، با اشاره به حدیث متواتر ثقلین، گفت: قرآن مجید و اهل بیت(ع)، دو میراث گرانسنگ نبی اکرم اسلامی(ص) هستند و در واقع اهل بیت (ع) ترجمان حقیقت و باطن قرآن امی باشند و آنچه به عنوان حدیث یاد می‌کنیم بخشی از معارف ماست.

رئیس همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه افزود: قرآن نیاز به مفسر و مبین دارد؛ در زمان رسول الله (ص) خود ایشان مفسر آن بودند و بعد از ایشان ۱۲ نور مقدس مفسر قرآن هستند و آنچه از ائمه(ع) به ما رسیده، در حقیقت تفسیر قرآن است.

وی با بیان اینکه در زمان حیات پیامبر اکرم(ص) مخالفت با حدیث آغاز شده بود، ادامه داد: از زمان معصومین(ع)، بزرگان برای حفظ و نوشتن حدیث تلاش‌های زیادی کردند و در مقابل آنها مخالفت‌ها و زندان‌ها بوده است.

رئیس همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه اضافه کرد: در دهه اخیر یک موج روشنفکری در محافل باب شده است که وقتی قرآن است که نیازی به حدیث نداریم، نگرانی ۵۰ سال پیش شهید مطهری در این زمینه درست بود چرا که برخی اعتقاد داشتند فقط قرآن کافی است و در مقابل اسلام و معارف اهل بیت(ع)، سلاح گشودند و امثال این افراد بودند که شهید مطهری را به شهادت رساندند.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی با اشاره به اینکه همایش تخصصی «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه» در جوار حرم  مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار می‌شود، گفت: این همایش، یکشنبه ۹ اردبیهشت در مرکز فقهی ائمه اطهار قم با پیام مراجع عظام تقلید از ساعت ۱۷ تا ۱۹ آغاز می‌شود که در آن آیت الله استادی، دبیر شورای عالی حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنرانی خواهند کرد.

رونمایی از کتاب «اعتبارسنجی حدیث شیعه» در روز همایش

وی اظهار کرد: در این همایش از کتاب «اعتبارسنجی حدیث شیعه» تالیف سیدعلیرضا حسینی شیرازی از اساتید علم رجال و حدیث و شاگرد آیت الله العظمی شبیری زنجانی، رونمایی می‌شود. قرار است این کتاب به عنوان کتاب درسی در حوزه و دانشگاه تدریس شود.

رئیس همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه به اهداف برگزاری این همایش نیز اشاره کرد و ابراز داشت: برگزاری چنین همایشی ضروری است چراکه اهتمام به حدیث و دفاع از علما خودش حرکت ترویجی و تبلیغی است.

حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی با تاکید بر اینکه در قرون گذشته نسبت به حدیث کم لطفی‌هایی شده است، گفت: عده‌ای که با اساس امامت و جایگاه اهل بیت(ع) مخالف بودند، چون توانایی مقابله با خاندان نبوت را نداشتند، با از بین بردن اعتبار شیعه، بیش از هزار و ۲۰۰ حدیث اصیل شیعه را با این ایراد که سند ندارد، با شبهه مواجه کردند و گفتند که اکثر این‌ها جعلی است، لذا این همایش به منظور دفاع از احادیث شیعی برگزار می‌شود.

برپایه این گزارش، در پایان این نشست، پوستر همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه» نیز رونمایی شد.

                                   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha