شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 448107
۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
همایش میر سید علی همدانی در کشمیر هند برگزار شد

حوزه/ همایشی با محوریت شخصیت و آثار میر سید علی همدانی مبلغ ایرانی اسلام در کشمیر با حضور شخصیت های مذهبی و سیاسی در کشمیر هند برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» همایشی با محوریت شخصیت و آثار میر سید علی همدانی مبلغ ایرانی اسلام در کشمیر با حضور شخصیت های مذهبی و سیاسی در کشمیر هند برگزار شد.

این همایش از سوی هیئت وقف منطقه کشمیر تحت کنترل هند و در شهر سرینگر برگزار گردید.

مهمان و سخنران ویژه این همایش خانم محبوبه مفتی سروزیر کشمیر بود.

وی در سخنان خود با تجلیل از خدمات میر سید علی همدانی گفت: کشمیر مدیون تعلیمات میر سید علی همدانی است؛ چرا که با زحمات او ما از نظر معنوی هدایت پیدا کردیم و هم چنین در شاخه های مختلف علوم و فنون پیشرفت نمودیم.

محبوبه مفتی خطاب به علما و ائمه مساجد گفت: دانشمندان مذهبی باید جامعه را از انحراف و افراط نجات دهند، امت اسلام در حال حاضر در آتش افراطی ها می سوزد و تنها راه نجات بیان معارف حقیقی قرآن و تعلیمات پیامبر اسلام است.

در پایان این همایش به صاحبان 6مقاله برتر درباره میر سید هلی همدانی جوایزی اهداء شد و هم چنین از پنج تن از علمایی که در زمینه نشر افکار میر سید علی همدانی فعالیت داشتند تقدیر به عمل آمد.

میر سید علی همدانی (۷۱۴-۷۸۶ق) معروف به شاه همدان و ملقب به امیر کبیر، عارف اهل همدان از خاندان سادات حسینی بود و به دلیل تاثیرش در گسترش اسلام در بخش‌هایی از شبه قاره هند  از جمله کشمیر شهرت زیادی یافت. وی از بزرگان طریقه کبرویه بود و بعد از مرگش پیروانش را همدانیه می‌خواندند. محبت و علاقه به امامان شیعه(ع) ، در اندیشه وی، مانند بسیاری از عرفا و متصوفان، نمایان است.

بر اساس شواهدی که در برخی از آثار وی وجود دارد، گروهی او را شیعه دانسته‌اند، هر چند این موضوع بین پژوهشگران مورد اختلاف است. سفر وی و گروهی از پیروانش را به کشمیر در سده هشتم میلادی از عوامل نشر تشیع در این سرزمین به شمار می‌آورند. میر سید علی همدانی، که از او آثار زیادی به نثر و شعر فارسی باقی مانده، یکی از واسطه‌های انتقال فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به شبه قاره‌ هند بود. او طرفداران زیادی در کشمیر دارد و خانقاهی که محل سکونتش بوده، زیارتگاه است. از آنجا که قبر وی در تاجیکستان قرار گرفته، در آنجا نیز شخصیتی شناخته شده است و از مفاخر فرهنگی این کشور به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha