سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کنگره نقش شیعه

حوزه/ رئیس موسسه پیام انسانیت هند، از نقش مهم علمای شیعه ایرانی در توسعه علوم اسلامی در هند خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، شیخ احسان شریف امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در قم با اشاره به اهمیت این کنگره گفت: علمای اسلامی در حوزه پیدایش و توسعه علوم اسلامی و علوم انسانی و علوم عقلی و نقلی نقش آفرین بوده اند.

وی افزود: به رغم این تلاش ها اگر فهرست دانشمندان شیعی را بخواهیم نام ببریم، چندین کتاب جامع را به خود اختصاص می دهد؛ در این زمینه مطالعات تطبیقی رابا علمای شیعه داشته ایم.

رئیس موسسه پیام انسانیت هند بیان کرد: تاریخچه حضور عالمان ایرانی و شیعه در هند به 800 سال پیش باز می گردد که این گروه از عالمان نقش مهمی در ایجاد میراث عظیم اسلامی در این کشور داشته اند.

وی گفت:  این حضور گسترده باعث شد که امروزصدها نسخه کتاب شیعی و ایرانی در کتابخانه های هندوستان وجود داشته باشد؛ علمای شیعه و ایرانی در زمان حکومت های شیعی در هند حضور داشتند و خدمات فراوانی به توسعه علوم اسلامی در این کشور داشتند.

شیخ احسان شریف اظهارکرد: این خدمات ارزشمند، خدمات کمی نیست که بخواهیم از آنها به راحتی نام ببریم به حدی که اگر بخواهیم تنها فهرست خدمات بزرگ علمای شیعه ایرانی را برشماریم باید چندین جلد به آن اختصاص دهیم.

.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha