جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 آیت الله جواد فاضل

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: در زمان ما قرآن را عوام مردم کنار گذاشتند گرچه ممکن است آن را قرائت کنند اما تصدیق به قرآن لازم است و حکمی که در آن بیان شده را باید بی چون چرا پذیرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزای «حوزه»،  آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر پنجشنبه در اولین جلسه از سلسله مباحث ماه مبارک رمضان در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه، اظهار داشت: پذیرایی در این ماه، قرآن است و هرکس انسش با قرآن بیشتر باشد، در این ضیافت بیشتر وارد می شود و هرکس دور از قرآن باشد طعم آن را نمی چشد.

وی افزود: در آیه« شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ » وصف اولی که برای قرآن مطرح می کند هدایتگری آن است و سپس بیان می دارد « مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ».

رئیس مرکز فقهی ائمه اظهار(ع) با بیان این سؤال که منظور از هدایت دوم چیست، گفت: برخی مفسران هدایت اول را اصول دین و برخی هدایت دوم را فروع دین دانسته و برخی هم هدایت اول را مربوط به قران و برخی مربوط به تورات و انجیل دانسته اند اما بسیاری از این حرف ها بی اساس است و خود ان مجموعه هدایت است و بشر را به اسلام دعوت می کند و علاوه بر آن در هر آیه نیز هدایت خاصی است.

وی تصریح کرد: در ماه رمضان خدا ابعاد نورانیت قرآن را برای  اهلش بیشتر باز می کند و لذا باید از خدا بخواهیم حقیقت آن را تا اندازه ای که درک و فهم داریم به ما عنایت فرماید.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه همه در این ماه وارد ضیافت الهی می شویم حتی کسانی که به دلایلی نمی توانند روزه بگیرند، گفت: امام صادق(ع) در روایتی می فرماید خداوندا این ماه را برای ما سالم نگه دارد لذا اگر ماه رمضان انسان سالم برگزار شود خداوند تضمین کرده آن سال سالم برگزار می شود.

وی افزود: این ماه سه جهت در آن وجود دارد نخست این که از خدا بخواهیم در آن سالم باشیم و این که ماه را برای ما سالم قرا دهد و دیگر اینکه بتوان ماه را سالم تحویل خدا داد؛ لذا کسانی که در این ماه احساس کنند نورانیتشان بیشتر شده می توانند ماه را سالم تحویل دهند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اظهار(ع) با بیان این که راه رسیدن به همه خوبی ها ماه رمضان است و هیچ ماهی چنان ظرفیتی ندارد، عنوان کرد: اقرار کردن در پیشگاه خدا مهم است و این که بگوییم صبح تا شب مشغول درس و بحث هستیم و کار اشتباهی انجام نداده ایم که بخواهیم اقرار کنیم، اشتباه است.

وی ابراز داشت: انسان باید خود را در ماه رمضان  نزدیک به خدا ببیند و به راحتی ارتباط بر قرار کند و بخواهد  که  خداوندا مبادا با همه بدی های به او نظر نکند.

آیت الله فاضل لنکرانی به ایمان به قضا و قدر اشاره کرد و افزود:  یکی از چیز هایی که امروزه برای خیلی ها روشن نیست این مسئله قضا و قدر الهی است درحالی که اینقدر امور دقیق است که حتی این صحبت کردن من  و گوش دادن شما هم یک نتیجه ای برای آن خدا قرار داده است.

وی تصریح کرد:  حرکت،  درس، کار های خوب، بد و  تمام امور در یک نگاه در سلسله علل است  و به نظر من قضا و قدرالهی معنای روانش در این است که همه چیز عالم حتی بادی که می وزد و بارانی که می بارد و  عمل ما همه در سلسله علل برای یک معلولاتی است.

عضو جامعه مدرسین با بیان این روایت  که حضرت می فرماید، خدایا بهترین بقا و بهترین فنا و تمام شدنی ظاهری را برای من قرار بده، افزود: آنچه  فنا را بهترین فنا می کند، خدا است، کسی که ولایت ائمه(ع) را ندارد نه بقا دارد نه فنایی و هیچی نیست.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: در زمان ما قرآن را عوام مردم کنار گذاشتند گرچه ممکن است آن را قرائت کنند؛ اما تصدیق به قرآن لازم است و حکمی که در آن بیان شده را باید بی چون چرا  پذیرفت.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) در دعای روز اخر شعبان 17 خصوصیت را ذکر می کنند، گفت: این حضرت می فرماید: « للّهُمَّ ما کانَ فی قَلبی مِن شَکٍّ أو ریبَةٍ، أو جُحودٍ أو قُنوطٍ ، أو فَرَحٍ أو بَذَخٍ، أو بَطَرٍ أو خُیَلاءَ، أو رِیاءٍ أو سُمعَةٍ، أو شِقاقٍ أو نِفاقٍ، أو کُفرٍ أو فُسوقٍ أو عِصیانٍ، أو عَظَمَةٍ أو شَیءٍ لا تُحِبُّ، فَأَسأَلُکَ» و سپس می فرماید« یا رَبِّ أن تُبدِلَنی مَکانَهُ إیمانا بِوَعدِکَ، و وَفاءً بِعَهدِکَ، و رِضا بِقَضائِکَ، و زُهدا فِی الدُّنیا، و رَغبَةً فیما عِندَکَ، و اُثرَةً و طُمَأنینَةً و تَوبَةً نَصوحا، أسأَلُکَ ذلِکَ یا رَبَّ العالَمینَ» یعنی  خداوندا از تو مى‏خواهم ایمان به وعده‏ات، وفا به پیمانت، رضا به تقدیرت، پارسایى در دنیا، شوق به آنچه پیش توست، بزرگوارى، آرامش و توبه نصوح.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مطرح کرد: بر این موضوع که راز ذکر خداوند چیست، فکر می کردم  به این نتیجه رسیدم که هرچه در دنیا با ذکر خدا مأنوس شویم مردن و بعد از مرگ ما راحت تر خواهد بود، چرا که هرچه انسان کسی را زیاد صدا بزند به اونزدیک تر می شود.

وی با اشاره به برگزیده بودن توسط خدا اشاره کرد و گفت: خدا در هر زمانی میان بندگان خود مصطفی دارد و ما باید تلاش کنیم به این درجه برسیم و در رمضان نیز باید به این مقام برسیم که خدا ما را انتخاب کند.

آیت الله فاضل لنکرانی افزود: حقیقت رمضان این موارد است و باید بخواهیم در این ماه خدا اوصاف بد را از ما پاک کند و اوصاف پسندیده را به ما عنایت کند ان زمان است که ماه رمضان برای ما سالم می شود و می تواند مارا تربیت کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha