جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: آل خلیفه و حامیانش باید پاسخگوی تداوم فشارها بر شیخ عیسی قاسم باشند

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به سابقه دیرینه شیعه و تشیع در بحرین اظهار داشت: از زمان امیرالمومنین(ع) تاکنون همواره اکثریت مردم بحرین را شیعیان تشکیل می داده اند به طوری که در تاریخ ما علما و اندیشمندان بحرانی بسیاری داشته ایم که در عرصه علم و فرهنگ درخشیده اند.

وی با بیان این که بحرینی های اصیل عمدتاً شیعه بوده اند، گفت: علاوه بر مردم بومی و اصیل این منطقه ، بخشی از جمعیت این کشور نیز ایرانیان مهاجر و عمدتاً شیرازی ها و بوشهری هایی بوده اند که به بحرین مهاجرت کرده اند و این ها هم اکثراً شیعه بوده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آنچه مسلم است این که حدود 70 درصد مردم بحرین شیعه هستند و حتی حکومت های بحرین نیز تا قبل از سرکار آمدن رژیم آل خلیفه ، عموماً شیعه بوده اند.

وی افزود: اساساً بحرین جزو استان های ایران بوده اما در سال 50 با توطئه استعمار از ایران جدا شده است و بعد با سر کار آمدن آل خلیفه و با وجود انواع توطئه های آمریکا و انگلیس، قیام های متعددی به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا به حال در این کشور به وقوع پیوسته است.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی خاطرنشان کرد: به ویژه بعد از موج بیداری اسلامی در کشورهای مختلف در بحرین نیز این مساله رخ داد و رهبری این قیام را آیت الله شیخ عیسی قاسم برعهده داشت.

وی گفت: آل خلیفه اصالتاً عربِ عربستان هستند و گرچه مالکی مذهب می باشند اما به شدت از حیث رویکرد و نگاه به حکومت متاثر از وهابیت هستند و در سایه حمایت آمریکا و انگلیس و سعودی ها ، مدیریت این کشور با آل خلیفه است.

وی بیان داشت: در حال حاضر نیز پایگاه پنجم ناو دریایی آمریکا در بحرین است و بعد از انگلیس ، این کشور کوچک حوزه خلیج فارس عملاً در اختیار آمریکایی ها و به شدت تحت تاثیر مدیریت و خواست سعودی ها قرار گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که یک سال از زمان محاصره شدید خانگی شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین می گذرد، گفت: حقیقتاً دستگیری این روحانی برجسته ضربه سختی به مردم و شیعیان بحرین بود و تاکنون نیز بسیاری از مراجع و علما و نهادهای مردمی در دنیا این اقدام آل خلیفه را محکوم کرده اند.

وی افزود: به هر صورت آیت الله شیخ عیسی قاسم یک شهروند بحرینی و از علمای برجسته این کشور است و حاکمیت این کشور باید در قبال فشارها و تهدیدها پاسخگو باشد، ضمن آن که جهان اسلام باید برای آزادی این شخص پیگیری های لازم را انجام دهد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: در هر حال رژیم آل خلیفه وابسته به آل سعود است و هر حرکتی در عربستان صورت گیرد تاثیر آن را در بحرین مشاهده می کنیم و این مساله به خاطر آن است که دو کشور عربی امارات متحده و بحرین عملاً در اختیار عربستان هستند.

وی گفت: به هر حال این کشورها شریک استراتژیک آل سعود و وهابیت هستند و از سویی اختیار امارات و بحرین و خود عربستان در اختیار آمریکایی ها و انگلیسی هاست و لذا باید هم آل خلیفه و هم حامیانش نسبت به تداوم محاصره شیخ عیسی قاسم و تشدید فشارها نسبت به ایشان پاسخ گو باشند.

حجت الاسلام و المسلمین لیالی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد: مردم بحرین و شیعیان این کشور حق اعتراض دارند و حق مشارکت در سرنوشت خود را با توجه اکثریتی که هستند ، می طلبند و آن ها خواستار آزادی های مدنی در قالب قانون هستند و این که رهبرانشان به خصوص شیخ عیسی قاسم در محاصره و تهدید و فشار نباشند و اتفاقاً این خواسته های اعتراضی خود را به صورت مسالمت آمیز تاکنون مطرح کرده اند.

۳۱۳/۸

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha