شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شاه آبادی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شاه آبادی با بیان این که اگر ما در کشور برای ترویج زکات و نماز ستاد داریم که البته هم لازم است، گفت: برای غدیر و امام شناسی نیز باید قبل از این ها ستاد و مرکز راه بیندازیم.

حجت الاسلام و المسلمین سعید شاه آبادی، مدیر مؤسسه غدیر شناسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن، با اشاره به مغفول ماندن موضوع غدیر در میان عموم مردم به ویژه قشر روحانیت تصریح کرد: متأسفیم که موضوع امامت با این همه اهمیت مورد توجه جدی قرار نگرفت.

وی افزود: غدیر نماد امامت و ولایت است و وقتی بحث از غدیرشناسی می شود در حقیقت امامت و ولایت شناسی است. موضوع امامت باید مورد توجه جدی مجامع حوزوی و نخبگانی باشد. چون امام باقر(ع) ولایت را بالاتر از زکات، روزه، حج و... معرفی کرده اند و این جای توضیح بیشتری برای ما باقی نمی گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین شاه آبادی با بیان این که اگر ما در کشور برای ترویج زکات و نماز ستاد داریم که البته هم لازم است، خاطرنشان کرد: برای غدیر و امام شناسی نیز باید قبل از این ها ستاد و مرکز راه بیندازیم.

وی ادامه داد: مردم ما عاشق اهل بیت(ع) هستند و بروز و ظهور این موضوع را در اربعین، نیمه شعبان و... می بینیم. سرچشمه تمام این ها غدیر است. باید برای امام شناسی و غدیرشناسی بیش از این ها برنامه داشته باشیم.

این استاد حوزه یادآور شد: مردم برای امام حسین(ع) هدایا و نذورات مختلفی می دهند که کار خوبی نیز می کنند و باید هم بیشتر شود، ولی آیا بهتر نیست بخشی از این نذورات صرف غدیر و امامت شناسی شود؟

وی اضافه کرد: وظیفه بزرگان حوزه است که این مسائل را جا بیندازند. اگر غدیر شناخته می شد عاشورا به وجود نمی آمد. اگر غفلتی از ناحیه ما نسبت به اصل موضوع امامت صورت گیرد ممکن است شاهد عاشوراهای دیگری باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین شاه آبادی ابراز داشت: حوزه باید به صورت خاص درباره غدیر کار کند. مبادا طلبه ای داشته باشیم که به سطوح بالا برود، ولی نتواند شبهات مربوط به امامت را پاسخ دهد. مکتب ولایت در عین این که مکتب احساسی است مکتب استدلالی و عقلی است.

وی ادامه داد: مکتب ولایت تنها مکتبی است که می گوید من عقایدم را از منابع دیگر مکاتب اثبات می کنم. هیچ فرقه و نحله ای چنین ادعایی ندارد. آیا زیبنده است کم بیاوریم.

مدیر مؤسسه غدیر پژوهی درباره دلایل غفلت افراد از مسأله غدیر نیز عنوان کرد: در این زمینه نمی توان تحلیل درستی داشت و باید این پرسش را از متولیان حوزه و فرهنگ پرسید. ولی تنها حدسی که می زنم این است کارهای معرفتی و زیربنایی همانند ولایت پرهزینه، دیربازده و زمان بر است و شاید مسئولین فرهنگی به دنبال کارهای زود بازده هستند.

وی افزود: شاید مسئولین می خواهند کلنگ کاری را بر زمین بزنند که بتوانند خود روبان آن را پاره کنند. در حالی که ذات کارهای معرفتی این گونه نیست، بلکه کار بی سر و صدا، چراغ خاموش، بی جار و جنجال و دیربازده، ولی زیربنایی است. امیدواریم نسبت به این موضوع از دیدگاه دولتی ها و حوزویان نگاه ویژه ای صورت گیرد.

انتهای پیام/ر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha