چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 	تصاویر/ بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم-۶

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، با بیان حضور فعال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در بخش رسانه های دیجیتال نمایشگاه قران، گفت: حدود ۱۴۰ نرم افزار را در این دوره از نمایشگاه قرآن عرضه کردیم.

حجت الاسلام  محمد باقر خوانساری معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در نمایشگاه بین المللی قرآن، اظهار داشت: این مرکز از اولین مراکز حوزوی است که در زمینه نرم افزار و علوم اسلامی فعال شد.

وی با بیان اینکه مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور  با عنایت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده، گفت: ​اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و به کارگیری امکانات رایانه ای برای ارائه معارف اهل بیت(ع) به جهانیان در شکل و قالب جدید، از اهداف مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور افزود: ما در ابتدا کار خود را با محیط داس و ویندوز آغاز کردیم و همگام با پیشرفت تکنولوژی و نیاز بشر به سمت وب و نرم افزار های موبایلی به این سمت جهش پیدا کردیم.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت های ما در زمینه های پژوهشی و نرم افزارهای  پژوهشی است، ابزار داشت: در همه موضوعات دینی و اسلامی از قران و حدیث  تا تاریخ، فقه و اصول تولید نرم افزار داشته ایم و حدود 250 عنوان نرم افزار در موضوع شخصیت های دینی و اسلامی از حدود ده قرن پیش تا امروز را تولید نمودیم  و بیش از 30 هزار کتاب را برای استفاده در نرم افزارهایمان تصریح، فرمت گذاری، فراوری و حجمی از آن ها را اعراب زدیم و موضوع بندی کردیم.

حجت الاسلام خوانساری با اشاره به اینکه در بیست و ششمین نمایشگاه قران تقریبا 140 عنوان نرم افزار را عرضه کردیم، توضیح داد: در بخش رسانه های دیجیتال نیز حضور داریم و این حضور در نمایشگاه قران از افتخارات مرکز است.

وی به بیش از 25 سایت فعال مرکز کاپیوتری نور اشاره کرد و گفت: سایت جامع الاحادیث که در آن بیش از400 هزار روایت موضوع بندی شده با شرح و ترجمه، سایت کتاب خانه، سایت حوزه نت و ارائه دانشنامه های مختلف در آن را از برخی دیگر فعالیت های این مرکز برشمرد.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور با اشاره به این که بیش از یک و نیم میلیون کاربر فعال در سایت های ما ثبت نام کرده اند و با ما در ارتباط هستند، عنوان کرد: برای کنگره ها و مناسبت های مختلف سایت و نرم افزار تولید می کنیم.

وی در خصوص فعالیت در زمنیه نرم افزار های موبایلی افزود: کار موبایلی دردو نسل بوده که در نسل اول یعنی جاوا حدود 2 هزار عنوان نرم افزار تولیت کرده و با هجرت موبایل به اندروید کارعمده ای در بخش اندورید انجام دادیم و نرم افزار هایی را تولید نمودیم.

حجت الاسلام خوانساری ادامه داد: نرم افزار نور ما یک کتابخانه دیجیتال تحت اندروید است که بیش از 12 هزار جلد کتاب به صورت اشتراک محور و بیش از 22 هزار کتاب به صورت فروشگاهی در آن عرضه شده است.

وی  با بیان اینکه مرکز تحقیقات کامپیوتری نور بیش از 50 نمایندگی فعال درشهرستان ها دارد، گفت: از وظایف اصلی خود می دانیم که در نمایشگاه های حوزوی و قرآنی حتما حضور داشته باشیم و بر این اساس در همه نمایشگاه های قرآن و حوزه های علمیه حضور فعال داریم و نرم افزار هایمان را با تخفیف عرضه می کنیم.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، اظهار کرد: بخش های دانشگاهی و دولتی در این دوره از نمایشگاه قرآن فعال بوده اند و بخش حوزوی همچون سال  های گذشته با انگیزه حضور دارد.

وی، کوتاه شدن طول مدت نمایشگاه تا چهاردهم خرداد ماه را یکی از مشکلات بر شمرد و افزود: بهتر است تا چنین نمایشگاه قرانی فاخر که در طول سال یک مرتبه برگزار می شود، تعداد روز های بیشتری ادامه داشته باشد تا افراد بیشتری بتوانند از آن بازدید نمایند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha