جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عابدینی

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: قرآن کریم از انسان‌ها انتظار دارد که از سرگذشت اقوام پیامبران عبرت گرفته و راه هدایت در پیش بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین ،حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم مسجد امام خمینی(ره)، در ادامه تفسیر آیات سوره «شعرا» اظهار کرد: در این سوره شاهد داستان‌های تاریخی از زندگی انبیاء بودیم که به ما گوشزد می‌کند بسیاری از مردم با وجود هدایت پیامبران ایمان نیاوردند و مورد عذاب الهی قرار گرفتند.

امام جمعه قزوین افزود: اگر تاریخی که توسط مورخین جمع آوری شده مورد مطالعه قرار دهیم متوجه می‌شویم که هیچ تاریخ‌دانی مثل آیات قرآن کریم به جزئیات زندگی قوم‌های پیامبران مختلف نپرداخته است و این لطف خدای متعال و قرآن کریم است که ما در جریان علت انحراف این اقوام قرار بگیریم.

وی، آیات قرآن کریم، احادیث و روایات معصومان(ع) را منبع غیبی برای مسلمانان معرفی کرد که عبرت‌های تاریخی را روایت می‌کند، و اذعان کرد: سالم‌ترین اخبار و صحیح‌ترین گزارش‌ها درباره حضرت عیسی(ع)، حضرت موسی(ع) و انبیاء دیگر در قرآن کریم عنوان شده است.

این مفسر قرآن و نهج البلاغه خاطرنشان کرد: قرآن کریم تنها منبع مطمئن در خصوص حوادث گذشتگان است که باید قدردان این فضایی که در اختیار ما قرارداده شده است، باشیم. قرآن کریم از انسان‌ها انتظار دارد که از سرگذشت اقوام پیامبران عبرت گرفته و راه هدایت در پیش بگیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: گویی این آیاتی که از سوره شعرا مطالعه کردیم و داستان گذشتگان را شنیدیم ما را برای حضور در محضر حضرت رسول (ص) آماده کرده‌اند تا به عصر خاتم الانبیا (ص) بیائیم و زمان ایشان و سرگذشت قوم آخرین پیامبر الهی را بشنویم.

وی با اشاره به اینکه قرآنی که سرگذشت اقوام گذشته را بیان می‌کند نازل شده از سوی خداوند است، گفت: باید بدانیم که این قرآن را کسی نازل کرده که بر همه عالم اشراف و قدرت دارد و همه عالم او را سجده کرده و تحت فرمان او هستند حال این آفریدگار عالم با ما به وسیله قرآن سخن می‌گوید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: سازنده این عالم که ما را آفریده به ما می‌گوید سرگذشت اقوام گذشته را برایت بازگو می‌کنم تا در این دنیا و در مسیر زندگی متوجه و هوشیار شوید، نه زمانی که مرگ به سراغ شما می‌آید، این قرآن به ما می‌گوید این فهم شما به زبانتان جاری شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ابراز کرد: خداوند قرآن کریم را کتاب راهنمای زندگی ما قرار داده است که اگر به تذکرات آن توجه نکنیم، نابود خواهیم شد و اراده و شخصیت ما آسیب می‌بیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha