جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دیدار دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور بر لزوم استفاده از ظرفیت حوزه و روحانیت در مقابله با معضل اعتیاد تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی، ظهر امروز طی سخنانی در دیدار دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان قم که در دفتر مدیریت حوزه در قم برگزار شد، با اشاره به این که اعتیاد یک آسیب بزرگ اجتماعی به شمار می رود، اظهار داشت: آسیب های اجتماعی معمولاً بر دو نوع است؛ نوع اول آن هایی هستند که خودشان به صورت مستقیم و مستقل یک آسیب به شمار می روند، اما نوع دوم آن هایی هستند که مثل اعتیاد، با شبکه ای از آسیب ها در ارتباط تنگاتنگ هستند و خود باعث بروز و تشدید آسیب های اجتماعی می شوند.

وی با اشاره به این که اعتیاد، منشأ بسیاری از آسیب های خانوادگی، فردی و اجتماعی است، گفت: قطعاً پیشگیری و معالجه و درمان اعتیاد از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که مانع از تحقق زنجیره ای از آسیب ها در جامعه انسانی می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه همچنین بیان داشت: از این منظر تمرکز بر مقوله اعتیاد و مقابله با آن بسیار مهم است و در این باره هم مسئولان و هم نهادها و هم آحاد مردم وظیفه جدی به عهده دارند و باید در سایه همکاری و تعامل کاری کنیم که این بلای خانمان سوز از جامعه رخت بربندد.

وی ادامه داد: طبعاً حوزه های علمیه به عنوان نهاد فرهنگ ساز و اثرگذار بر مسایل اجتماعی در این رابطه وظیفه خطیری برعهده دارد و ما با نهادها و دستگاه های متولی ، آمادگی همکاری نزدیک به منظور پیشگیری و درمان اعتیاد را داریم.

مدیر حوزه های علمیه همچنین با بیان این که ایجاد و افزایش آگاهی های عمومی در میان اقشار گوناگون جامعه در بحث اعتیاد، حرکت مبارک و بسیار لازمی است، خاطرنشان کرد: به خصوص در جامعه، معلمان و آموزش و پرورش اهمیت بسیاری دارند و در ضمن می بایست از ظرفیت انجمن های اولیا و مربیان نیز برای آگاهی بخشی به جامعه در قبال خطرات گسترده اعتیاد و مواد مخدر استفاده کرد.

آیت الله اعرافی افزود: اصناف و بازاریان ، دانشگاه ها و مراکز صنعتی و تولیدی همه در این رابطه با آگاهی های لازم را پیدا کنند و این کار در سایه آموزش های لازم برای پیشگیری از اُفتادن در دام اعتیاد حایز اهمیت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت عظیم حوزه و روحانیت در این راستا اشاره کرد و گفت: مادامی که مقابله با اعتیاد و مواد مخدر چه در حوزه پیشگیری و چه در حوزه درمان به یک فرهنگ عمومی تبدیل نشود، نتایج مورد نظر رخ نخواهد داد و لذا باید از ظرفیت طلاب و فضلای حوزوی در راستای آموزش و آگاهی سازی جامعه در این خصوص نهایت استفاده را کرد.

امام جمعه قم همچنین به مساله فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و افزود: از بحث فضای مجازی نیز نباید غافل شد؛ چرا که به این وسیله می توان به تدریج ذهنیت ها را آماده تغییر به منظور مقابله جدی با اعتیاد کرد و از همه مهم تر نگاه منفی را نسبت به این معضل اجتماعی در نهاد خانواده ریشه دواند.

وی تاکید کرد: همچنین می بایست از ظرفیت مساجد، محلات، تشکل های مردمی و نیز خیرین و به طور کلی همه اقشار در امر مقابله با معضل اعتیاد بهره برداری کرد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha