جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهدای ۷ تیر خراسان شمالی

شهیدان والامقام حجج‌اسلام قاسم صادقی و محمد حسن طیبی از شهدای سرافراز استان خراسان شمالی هستند که در حادثه هفتم تیر به همراه شهید آیت‌الله بهشتی، به شهادت رسیدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، شهیدان والامقام حجج‌اسلام قاسم صادقی و محمدحسن طیبی از شهدای سرافراز استان خراسان شمالی هستند که در حادثه هفتم تیر به همراه شهید آیت‌الله بهشتی، به ملکوت اعلا رفتند.

مدیرکل بنياد شهيد و امور ایثارگران خراسان شمالي با بیان اینکه 2 شهيد روحانی هفتم تير از خراسان شمالي هستند، گفت: شهيدان حجت‌الاسلام محمدحسن طيبي و حجت‌الاسلام قاسم صادقي از شهداي هفت‌تیر به خراسان شمالي تعلق دارند.

سیدعابس حسینی اظهار داشت: شهيد طيبي نمايندگي مردم اسفراين در مجلس را به عهده داشته و شهيد صادقي نيز كه اصالتاً اهل گرمه بوده به‌عنوان نماينده مردم مشهد در مجلس حضور داشت.

وی با اشاره به حادثه هفت‌تیر افزود: اين روز در تاريخ انقلاب اسلامي نقش تأثیرگذاری داشته به‌گونه‌ای كه منافقان تصور مي‌كردند كه با اين اقدام مي‌توانند نظام اسلامي را ساقط كنند.

حسینی با تأکید بر اينكه خون شهداي هفت‌تیر درخت تنومند انقلاب را مستحكم‌تر كرد، تصریح کرد: حادثه هفت‌تیر ثابت كرد كه با وجود تلاش‌هاي استكبار و ترورهاي افراد برجسته انقلاب، نظام اسلامي همچنان پابرجا است.

زندگينامه شهيد حجت‌الاسلام محمدحسن طيبي

شهيد محمدحسن طيبي در سال 1310 هجري شمسي در روستاي روئين از توابع شهرستان اسفراين در خانواده‌اي متدين به دنيا آمد.

تعليم قرآن و مراحل ابتدايي احكام اسلامي را در دامن پدر خود مرحوم ملارحماني فراگرفته و در سن 10 سالگي پدرش رحلت كرد و به دنبال آن شهيد طيبي روانه مشهد مقدس براي كسب تعاليم عاليه اسلام شد.

پس از طي مراحل سطح نزد مرحوم اديب و مدرس در مدرسه‌هاي علميه مشهد در سن 35 سالگي ازدواج كرده و به زادگاه خود براي تبليغ و ارشاد بازگشت.

ازآنجایی‌که از ابتداي زندگي با مردم صادق و مهربان بود، مورد توجه قرار گرفت. وي براي تأمین معاش زندگي كشاورزي مي‌كرد و همواره براي رفع مشكلات مردم نيز تلاش مي‌كرد.

اين شهيد روحاني، در سال 1350 براي انجام فرايض حج به مكه رفته و با گفتار خود و انتشار اعلاميه‌ها و نوارهاي علما به افشاي طاغوت پرداخته و در مبارزات سال 56 نيز حضوري پر رنگ در سطح منطقه داشت.

او در طول مبارزه و راهپیمایی‌ها در صف اول اعتراضات مردمی حضور داشت و حرکت‌های انقلابی مردم و به‌ویژه جوانان را برای محافظت منطقه از حمله ساواک ساماندهی می‌نمود.

با پیروزی انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام طیبی تلاش خود را در نشر فرهنگ اسلامی و آگاهی دادن به مردم و نیز آشنایی آن‌ها با فرهنگ ایثار و شهادت دوچندان کرد.

با تأسیس حزب جمهوری اسلامی به عضویت این تشکل سیاسی درآمد و نقش به سزایی در بسط و انتشار موازین انقلابی داشت.

با شروع انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از كسب اكثريت آرا به‌عنوان نماينده مردم اسفراين به مجلس شوراي اسلامي راه يافت.

سرانجام شهید حجت‌الاسلام طیبی همراه با عالم بزرگوار شهيد دكتر بهشتي و ساير ياران باوفاي اسلام در حادثه هفتم تیر به شهادت رسيد.

پيكر وي پس از تشييع توسط خيل عظيم محبان، در زادگاهش روئين اسفراين به خاك سپرده شد.

زندگينامه شهيد حجت‌الاسلام صادقي

شهيد صادقي در دوم مهر سال 1315 در شهرستان گرمه به دنيا آمد.

وي در هفت‌سالگی مادرش را از دست داد و در نوجواني نيز شاهد مرگ خواهر و برادر جوان خود بود.

حجت‌الاسلام صادقي كه از 10 سالگي آغاز به تحصيل علم و دانش كرد، به سرعت در اين مسير راه پيشرفت را پيمود.

وي دوران ابتدايي را در گرمه سپري و براي ادامه تحصيل به مشهد مقدس مهاجرت كرد و نزد اساتيد مبارز آن زمان؛ اديب نيشابوري، حاج آقا مدرس، آيت‌الله شيخ هاشم قزويني، آيت‌الله شيخ مجتبي قزويني و آيت‌الله ميلاني تلمذ كرد.

روحاني شهيد صادقي در كنار تحصيلات حوزوي وارد دانشگاه شده و در رشته الهيات دانشگاه تهران مشغول به تحصيل شد.

شهید دکتر صادقی از هنگامی که به صورت یک طلبه ساده در حجره مدرسه نواب می‌زیست٬ تا زمانی که در سطح دانشگاه به استادی و یا در سنگر مجلس به نمایندگی پرداخت٬ به صورت مسلمانی بی پیرایه و متواضع زیست و همیشه در سنگر دفاع از اسلام و مقدسات آن بود. در دوران تحصیل٬ دوستان او را به‌عنوان طلبه‌ای عادل و مجتهد می‌شناختند و در دوران استادی٬ دانشجویان او را به صورت استادی برادر و مهربان استقبال می‌کردند.

روحاني شهيد صادقي در سال 45 ازدواج كرد كه ثمره اين ازدواج دو فرزند پسر و يك فرزند دختر به نام‌هاي محمد و علي و فاطمه است.

شهيد صادقي پس از انقلاب نيز با اصرار علماي بزرگ مشهد كانديدا شده و با رأی قاطع مردم مشهد به مجلس شوراي اسلامي راه يافت و به‌عنوان عضو فعال كميسيون فرهنگ و آموزش عالي در سنگر مجلس در خدمت اسلام بود.

وي سرانجام در هفت‌تیر 1360 براثر انفجار دفتر حزب جمهوري اسلامي به شهادت رسيد و پيكر آن شهيد والامقام در صحن آزادي حرم مطهر امام رضا (ع) به خاك سپرده شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha