جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مقررات جدید بیمه اسلامی «تکافل» در کنیا منتشر می شوند

حوزه/ مقامات سازمان نظارت بر مقررات بیمه کنیا اعلام کردند مقررات جدیدی را برای خدمات بیمه اسلامی «تکافل» تهیه کرده اند که به زودی منتشر خواهد شد. انتظار می رود بیمه اسلامی امسال در کنیا ارزشی معادل ۲ میلیارد شیلینگ داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از kbc، در راستای گسترش اقتصاد و مقررات اسلامی در کشور آفریقایی کنیا، سازمان نظارت بر مقررات بیمه در این کشور اعلام کرد که مقررات جدیدی را برای خدمات بیمه اسلامی که به عنوان «تکافل» شناخته می شود تهیه کرده اند که به زودی منتشر خواهد شد.

به گفته مقامات این سازمان این قوانین از پیش آماده شده و منتظر تایید خزانه داری هسند. انتظار می رود بیمه اسلامی امسال ارزشی معادل تقریبا دو میلیارد شیلینگ (واحد پول کنیا) به دست بیاورد.

کالایی موسی مدیر نظارت بر سازمان نظارت بر مقررات بیمه در این باره گفت: مقررات جدید باعث افزایش تقاضا برای بیمه اسلامی خواهد شد که هم اکنون نرخ رشد سالانه ای معادل 20 درصد دارد. قانون جدید صدور مجوز و تنظیم تجارت بیمه تکافل برای تشویق سرمایه گذاری بین المللی در این بخش را فراهم خواهد کرد.

موسی که در یک همایش تکافل سخنرانی می کرد گفت: قوانین جدید بر دستورالعمل های بیمه کنونی تاثیری نخواهند داشت.

لازم به ذکر است برای بیش از 10 سال، مفهوم بیمه اسلامی «تکافل» بدون وجود اساس نامه های قانونی مناسب در کنیا اعمال می شد و با وجود جذب میلیاردها شیلینگ به صورت حق بیمه، قوانین سازگار با این نوع بیمه به تصویب نرسیده بود.

در سال 2015، سازمان تنظیم مقررات بیمه، دستورالعمل هایی را برای کسب و کار تکافل ارائه داد که هدف آن نظم دادن به این صنعت بود.

گفتنی است تکافل سال گذشته تجارتی به ارزش 1 میلیارد شیلینگ بوده و انتظار می رود امسال دو برابر شود. در سطح بین المللی نیز بیمه اسلامی رشد قابل توجهی داشته است و هم اکنون  با محصولات در بیش از 65 کشور جهان وجود دارد.

بیمه تکافل چیست؟

«تکافل» نه یک رشته‌ بیمه‌ای، بلکه یک نظام بیمه اسلامی است و در عمل به عنوان روشی مبتنی بر ضمانت مشترک اعضای یک گروه در برابر ضرر و زیان‌های احتمالی وارد بر هر یک از آنها مطرح می‌شود.

واژه تکافل از قرآن و سنت (از واژه عربی کفالت) گرفته شده که به معنای ضمانت مشترک و هدف آن مشارکت و یاری دو جانبه میان اعضای گروه مشخصی است. در عمل، تکافل به عنوان روشی مبتنی بر ضمانت مشترک اعضاء یک گروه در برابر ضرر ‌و زیان‌های احتمالی وارد بر هر یک از آنها مطرح می‌شود. اعضای این گروه در صورتی که برای فردی مشکل و یا حادثه‌ای رخ دهد، بر ضمانت و وثیقه مشترک اتفاق نظر داشته و مجموع منابع جمع‌ شده را برای جبران خسارت به فرد ضرر دیده می‌پردازد. تمامی اعضای گروه تلاش می‌کنند تا فرد نیازمند را حمایت کنند. در این وضعیت ریسک ناشی از سرمایه‌گذاری وجوه تنها متوجه شرکت تکافل نبوده و خلاف بیمه‌های تجاری معمول، همه اعضاء به اندازه سهم خود از سود و زیان فعالیت‌ها متاثر خواهند شد. هم‌چنین در پایان سال مالی اگر مازادی ناشی از فعالیت‌های تکافلی باقی‌مانده باشد، در میان اعضاء تقسیم می‌شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پان اسلامیست IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۱
    0 0
    خاک بر سر ما که با این همه ادعا...مردممان حتی اسم این ساختار های اسلامی را هم نشنیده اند، بعد می گویند فقر نظری داریم که اجرا نمی کنیم...