پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود حسینی کاویانی

حوزه/ رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی از دریافت ۳۶۶ مقاله در نخستین همایش جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمود حسینی کاویانی در نشست مطبوعاتی با بیان این که حوزه بانوان بسیار حساس و چالش برانگیز است، اظهار کرد: اکنون حرکت اجتماعی فمنیستی جدی است و مبتنی بر آنها نیز اندیشه‌هایی ارائه می شود که راهکار آن نوع تعامل با بانوان است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه بانوان از دیدگاه اسلامی بسیار مهم است ولی نقاط چالشی می ‌تواند فرصتی باشد تا از آنها در مسیر اهداف بلند اسلامی استفاده شود.

رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی با اشاره به همکاری مراکز مختلف در برگزاری همایش گفت: با نهادهایی مانند سازمان فرهنگ و ارتباطات، دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری اهل سنت، مجمع جهانی تقریب مذاهب، مرکز جهانی اهل بیت، دانشگاه ادیان، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، پژوهشگاه علوم و فرهنگ، جامعة الزهرا و کل حوزه‌های شهرستانی خواهران ارتباط برقرار شد و به مشارکت دعوت شدند.

 مشارکت نمایندگان جامعة المصطفی در بیش از 52 کشور

وی با بیان اینکه جامعة المصطفی در بیش از 50 کشور نمایندگی فعال دارد گفت: طی نامه‌ای نمایندگان بیش از 52 کشور به مشارکت دعوت شدند که گام مهمی بود و به دلیل آنکه اهل سنت در خارج کشور بخش غالب هستند این امر می‌توانست بخش اهل سنت همایش را تقویت کند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی عنوان کرد: این همایش علمی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با عنوان isc به ثبت رسید و رسمیت خاصی پیدا کرد.

 وی با بیان اینکه سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی، مدیریت، دریافت و ارزیابی مقاله راه‌اندازی شد گفت: کاربری برای استادان به عنوان ارزیابان علمی ایجاد و مقالات به شکل رسمی در سامانه مرتبط به خودشان بارگذاری شد.

  ارائه پوستر همایش به 7 زبان

رئیس نخستین همایش بین المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی ارائه پوستر همایش در قالب هفت زبان عربی، انگلیسی، فرانسه، چینی، روسی و اردو را از جمله فعالیت‌ها ذکر و عنوان کرد: مقالات در دو مرحله ارزیابی شدند مقالاتی که امتیاز حداقلی را کسب کردند برای مرحله دوم به ارزیابی علمی ارسال شد تا از اتقان ارزیابی‌ها اطمینان حاصل شود.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین محورهای همایش در قالب حضور علمی آموزشی زنان در اجتماع، حضور اجتماعی زنان در عرصه‌های نوین، اشتغال و مدیریت اجتماعی زنان، وظایف جامعه و حکومت در برابر خانواده، اسناد بین‌الملل و ملی در حوزه زن و خانواده از منظر فقه مذاهب، آسیب‌ها و راهکارها و جریان‌های فکری معاصر جهان اسلام در حوزه زن و خانواده ارائه شد.

 حجت‌الاسلام حسینی کاویانی با اشاره به برگزاری پیش نشست‌هایی ویژه اهل سنت گفت: این پیش نشست‌ها ویژه اهل سنت خراسان، اهل سنت استان بوشهر، اهل سنت استان کرمانشاه، اهل سنت استان هرمزگان برگزار شده است. خاستگاه فقهی حجاب در حکومت اسلامی، بنیان خانواده و نقش زن و خانواده در فقه اجتماعی از دیگر پیش نشست‌ها محسوب می‌شود.

 ارائه 15 درصد مقالات از سوی اهل سنت

وی 15 درصد مقالات همایش از سوی اهل سنت بوده است خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای از سؤالات در پیش نشست‌ها مطرح و بحث علمی انجام می‌شد تا اذهان مخاطبان اهل سنت را آماده شود تا بدانند چگونه باید به حوزه همایش وارد شوند.

 رئیس مجتمع آموزش عالی بنت الهدی ادامه داد: بسیاری از  این برنامه‌ها به صورت آنلاین پخش می‌شد تا مراکز اهل سنت دیگر به شکل همزمان از این مباحث استفاده کنند.

 وی با بیان اینکه 366 چکیده مقاله دریافت شده، گفت: در مجموع 295 مقاله مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد 27 مقاله به عنوان ممتاز انتخاب شدند و سه نفر رتبه برتر را کسب کردند و همچنین 24 مقاله در سالن همایش به صورت پوستری ارائه می‌ شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کاویانی از برگزاری برگزاری دهمین همایش علمی پژوهشی حیات طیبه و نخستین همایش بین المللی جایگاه زن و خانواده در تحقق حیات طیبه از دیدگاه فقه مذاهب اسلامی روز 24 تیر ماه امسال همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه(س) خبر داد و افزود: از شخصیت‌های بزرگ اهل سنت در حوزه‌های مرتبط و متناسب با موضوع همایش دعوت شده تا در اجلاسیه شرکت کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha