جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی قربانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خراسان گفت: افزون بر پیشرفت و تحولات روز جامعه، نسل امروز که وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند ازنظر رفتار، افکار و حتی بینش و معرفت دینی با نسل دیروز تفاوت چشمگیری دارند و به همین دلیل همگام و همراه شدن حوزه‌های علمیه با جامعه مدنی امروز امری اجتناب‌ناپذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی قربانی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به تحول در حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: همگام نشدن با تحولات روز جامعه از جمله آسیب‌هایی است که منجر به کندی روند تحول در حوزه‌های علمیه می‌شود.

وی افزود: افزون بر پیشرفت و تحولات روز جامعه، نسل امروز که وارد حوزه‌های علمیه می‌شوند ازنظر رفتار، افکار و حتی بینش و معرفت دینی با نسل دیروز تفاوت چشمگیری دارند و به همین دلیل همگام و همراه شدن حوزه‌های علمیه با جامعه مدنی امروز امری اجتناب‌ناپذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی اضافه کرد: طلاب نسل دیروز ارتباطات گسترده‌ای چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی نداشتند، ولی طلاب امروز با گسترش علم و همچنین گسترش راه‌های ارتباطی نظیر فضای اینترنتی و فضای مجازی باید در کنار فراگیری علوم دینی پاسخگوی سؤالات و شبهات بسیاری باشند که نیازمند دانش و معرفت به‌روز است.

وی ادامه داد: با پذیرش تفاوت جامعه دیروز و امروز و همچنین تفاوت دیدگاه و دایره مسئولیت‌های طلاب امروز با دیروز، تحول در حوزه‌های علمیه امری ضروری به نظر می‌رسد که البته این تحول باید با حفظ اصول حوزه همراه باشد تا شاهد نتیجه قابل قبولی در این عرصه باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی تصریح کرد: در این راستا حوزه‌های علمیه باید با استفاده از توانمندی‌های اساتید حوزه و دانشگاه برای آموزش و تربیت طلاب و روحانیان به‌عنوان مربیان اخلاقی و معنوی و رهبران فکری، فرهنگی و سیاسی نظام اسلامی، زمینه رشد و شکوفایی علمی و اخلاقی طلاب را فراهم کنند.

وی با تأکید بر اینکه ازجمله وظایف اصلی حوزه علمیه، آموزش و پژوهش است، خاطرنشان کرد: به‌طور یقین اساتید توانمند و متعهد حوزه و دانشگاه با ارائه شیوه‌های نوین علمی و پژوهشی می‌توانند در رشد و شکوفایی استعدادهای طلاب و تحقق آرمان تحول در حوزه‌های علمیه مؤثر باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی افزود: این که امروزه بسیاری از افراد در حوزه بر حفظ شیوه گذشته به هر قیمتی تأکید کرده و روال و روش قدیمی تدریس در حوزه را روشی قابل قبول و مؤثر می‌دانند، از جمله موانع تحقق تحول در حوزه‌های علمیه است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha