پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کارآفرینی

حوزه/ نیروی انسانی کارآمد می تواند با استفاده از مهارت و استعداد خود زمینه ایجاد کار آفرینی و از بین بردن رکود و بیکاری را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بیرجند، طبق تقویم، 6 مرداد به نام روز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نامگذاری شده است. روزی که خلاقیت و نوآوری جوانان و تلاشگران ارج نهاده می‌شود.

با توجه به تعاریف مهارت، توانایی انجام یک کار و مهارت‌های زندگی بهترین وسیله برای خوب زیستن است که در این راستا باید مهارت‌های بسیاری را فراگرفته باشیم.

فراگیری مهارت از ارث پدر ارزشمندتر است

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار با مدیرکل و کارکنان اداره کل آموزش فنی و حرفه ای خراسان جنوبی اظهار کرد:  در مقایسه با سال‌های گذشته که شخص زمان زیادی را برای حرفه آموزی نزد استاد کار می‌کرد تا شغلی را فرا بگیرد، هم اکنون تشکیلات فنی و حرفه ای خیلی ارزشمند است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سرمایه گذاری های زیادی برای هر شهروند یا جوانان علاقه مند به مهارت آموزی شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: سازمان فنی وحرفه ای در مقایسه با سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی که بیشتر جنبه نظری را مدنظر قرار می‌دهند علاوه بر جامعه علمی، عملی نیز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی بیان کرد: آنچه که از دست و مهارت مربی فنی و حرفه ای، حرفه آموز به دست می‌آورد از ارث پدر برای او ارزشمندتر است چرا که فن و حرفه چیزی است که می‌توان همه جا با خود برد.

وی با بیان اینکه سازمان فنی وحرفه ای با سه بخش حرفه آموز روبرو است، عنوان کرد: یکی حرفه‌های مورد نیاز روزمره مردم که عام است و دیگری بخش بومی است که بایستی استعدادهای بومی در نظر گرفته شود و مردم بومی با کیفیت آشنا شوند تا هر چه ظرفیت‌ها به فعلیت و به عمل برسند، نیروی آن در منطقه وجود داشته باشد.

نماینده ولی فقیه ادامه داد: بخش سوم کسانی هستند که خودشان مطالعاتی دارند و بر اساس تشخیص خود حرفه ای را انتخاب می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی اذعان کرد: سازمان فنی و حرفه ای که نیروی انسانی را مجهز کرده است آن‌هایی که در هر بخش، توسعه دهنده انواع صنایع هستند بایستی مسئولین آن بخش‌ها نیز حرکت جانانه‌ای کنند تا فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای بیکار نمانند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه علم فراموش می‌شود اگر برای جوان بعد از فراغت از آموزش زمینه اشتغال او فراهم باشد می‌تواند ابتکار خود را توسعه دهد و عمر او ضایع نشود.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای زمینه ای برای ایجاد کار آفرینی

حجت‌الاسلام محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس در گفت و گو با خبرنگار «حوزه»،اظهار داشت: اشتغال بر مبنای مهارت‌های جوانان قابل پیگیری است.

وی با بیان این‌که  رشته های فنی و حرفه‌ای در زمینه مهارت آموزی به افراد طالب اشتغال بسیار موفق بوده است، گفت: فنی و حرفه‌ای به صورت رایگان و به دور از هزینه‌های گزاف حاضر است تا به جوانان مشتاق در رشته‌های مختلف مهارت بیاموزد.

امام جمعه فردوس با اشاره به این‌که جوانان برای جذب بازار کار باید یک مهارت به سلیقه خود یاد بگیرند، افزود: هر سال بسیاری از جوانان و هنرآموزان برای کسب مهارت به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه می‌کنند و لازم است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هم برای یادگیری یک یا چند مهارت به این مراکز روی بیاورند.

حجت‌الاسلام بابایی به تاثیر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بر توسعه روستا‌ها اشاره کرد و گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در شهر‌ها و روستا‌ها برای ایجاد اشتغال موفق بوده است و با مهارت آموزی می‌توانیم زمینه جذب کار و اشتغال را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری همواره می‌فرمایند که نگاه به درون باید داشته باشیم و باید از نیروی انسانی کارآمد استفاده شود، ادامه داد: نیروی انسانی کارآمد کسی است که دارای مهارت باشد و نقش فنی و حرفه‌ای در ایجاد مهارت و اشتغال‌زایی در کشور بسیار مهم است.

امام جمعه فردوس با بیان این‌که مردم به این نتیجه رسیده‌اند که استخدام در مراکز دولتی کارگشا نیست، خاطرنشان کرد: مردم به تشکیل تعاونی‌ها و کارآفرینی روی آورده‌اند و این موضوع بدون

کشف استعداد برای ایجاد ایده ای نو

حجت الاسلام علیجان دلدار در گفت و گو با خبرنگار حوزه در بیرجند، اظهار داشت: نکته مهمی که هر فردی در زندگی باید مورد توجه قرار دهد، یافتن نقاط ضعف و قدرت خویش است تا از این طریق استعدادهای خود را پرورش داده و نقاط ضعف خود را از بهبود بخشد.

وی ادامه داد: جوانان امروز جامعه ما باید قدرت حل مشکلات را داشته باشند که یکی از این مشکلات کار آفرینی است که می توانند با استفاده از استعداد و توانایی خود رو به اشتغال زایی بیاورند.

مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند با اشاره به ایده های تازه برای کار آفرینی خاطرنشان کرد: امروزه باید افراد با استفاده از ایده‌های نو و شناسایی فرصت‌های منحصر به فرد به ایجاد کسب و کار رشد یابنده اقدام کنند که همراه با پذیرش مخاطره و ریسک است.

وی با بیان بی توجهی مسئولان به کار آفرینی تصریح کرد: کارآفرینان در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار می گیرند و این بی توجهی باعث کم شدن تلاش افراد برای ادامه کار می شود .

سخن پایانی

امروزه در تمام جهان کشور های پیشرفته با شناسایی افراد با استعداد و توانایی آنان در امور مختلف سعی در پیشرفت و سرمایه گذاری در کار ها و ایده های نو هستند.

در جامعه ما کمتر به مسئله کارآفرینی توجه شده است، اما طبق گفته های رهبری باید به دنبال ایده های نو و همین طور سرمایه گذاری در کارگاه های کوچک باشیم تا بتوانیم از استعدادی که از دیرباز در ذات مردم ایران بوده استفاده کنیم.

انتهای پیام
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha