جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حسین مومنی

حوزه/ حجت الاسلام مومنی گفت: هیئت حاکمه هم اگر خوب عمل کند مردم به دین و دیانت تشویق می‌شوند و اگر ضعیف عمل کنند نسبت به دین‌داری سست خواهند شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، در جمع معاونین تبلیغ هجرت شهرستان‌های استان اصفهان، اظهار کرد: توقع تأثیرگذاری روحانیت با سوء مدیریت برخی نهادها و دستگاه‌ها صحیح نیست.

وی با بیان اینکه تأثیرگذاری روحانیت در امور دینی، مذهبی و اخلاقی به دلیل آنکه روحانیت بخشی از حاکمیت شده است منوط به عملکرد صحیح همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی است، گفت: عملکرد ضعیف دستگاه‌های امروز و فضای کنونی جامعه، سوءتبلیغ محسوب می‌شود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: آشفتگی اجتماعی که به‌واسطه برخی از فشارهای خارجی و بی‌تدبیری‌های داخلی برخی از مسئولین به وجود آمده، متأسفانه در همه لایه‌های اجتماعی سرایت کرده است و باعث سرگردانی افراد شده است.

وی افزود: امروز قوای سه‌گانه درصورتی‌که به وظایف خویش به‌خوبی عمل نکنند، باعث دین‌گریزی مردم خواهند شد که به‌عنوان نمونه وضعیت نابسامان حجاب و مشکلات اجتماعی دیگر برآمده از عملکرد ضعیف برخی از مسئولین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی اذعان کرد: اگر در روایت آمده است مردم را به غیر زبان به دین دعوت کنید یعنی آنکه این روایت تأکید دارد که با عمل و رفتار خویش که فقط هم مخصوص شخص نیست، باید اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: هیئت حاکمه هم اگر خوب عمل کند مردم به دین و دیانت تشویق می‌شوند و اگر ضعیف عمل کنند نسبت به دین‌داری سست خواهند شد.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان عنوان کرد: دولتمردان و حاکمیت و برخی از مسئولین اجرائی که در ماه‌های اخیر روحانیت و حوزه‌ها را خطاب قرار داده و از دیانت مردم سؤال می‌کنند باید توجه داشته باشند که تبلیغ به دو گونه تبلیغ عملی و تبلیغ لسانی است، تبلیغ لسانی در اختیار حوزه‌ها و روحانیت است اما تبلیغ فعلی و عملی که تأثیرگذارتر و وسیع‌تر است مربوط به عملکرد دولت است.

وی تأکید کرد: اگر حقوق (وظایف، نقش، حق...) در جامعه به‌درستی اجرا نگردد؛ توصیه‌های اخلاقی و ارشادات دینی به‌جایی نخواهد رسید، امروز بدنه روحانیت در دولت و مراکز تصمیم‌ساز و مجری کشور نقش پررنگی ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی خاطرنشان کرد: اما با این وجود جامعه از روحانیت توقع دارد که البته به‌حق هم هست، اما این در صورتی است که هیچ طلبه‌ای در سیاست‌های اقتصادی و اجرایی کشور دخالتی ندارد، اما تمام طلبه‌های ما باید پاسخگوی وضع موجود به تمام مردم باشند.

وی ابراز کرد: این نشان‌دهنده آن است که یک انحراف و خطایی رخ‌داده است تا دولت به وظایف خود به‌خوبی عمل نکند و حقوق عمومی در جامعه نهادینه نشود.

معاون تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان یادآور شد: صرف توصیه‌های اخلاقی و مذهبی و مشاوره راه به‌جایی نخواهیم برد، امروز روحانیت برای برون‌رفت از این بن‌بست باید وارد میدان شده و در عرصه سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و اجرائی نظرات خود را ارائه دهد.

وی تأکید کرد: خیانت برخی از مسئولین به علت ضعف و سستی در نظریه‌ها و عملکردها امروز به‌مراتب از خیانت، خائنین در مشروطه نسبت به انقلاب و اسلام بیشتر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha