جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 460351
۱۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم رحمان ستایش

حوزه/ مدیر گروه رجال دانشکده دارالحدیث گفت: نشست رجال پژوهی با موضوع هندسه علوم حدیث و جایگاه علم رجال به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، نشست رجال پژوهی با هندسه علوم حدیث و جایگاه علم رجال به همت گروه رجال پژوهی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، در محل مدرسه آیت الله العظمی خوئی(ره) برگزار گردید.
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم رحمان ستایش، استاد حوزه علمیه قم به موضوع هندسه علوم حدیث و جایگاه علم رجال پرداخت و ابراز کرد: ۳ تعریف در کتب روایی برای سنت آمده که شامل نفس قول، فعل و تقریر معصوم(ع) می باشد.
مدیر گروه رجال دانشکده دار الحدیث افزود: محدثین دو مورد دیگر نیز بر آن افزوده اند که شامل خَلقیات و خُلقیات معصوم(ع) است و البته به دلیل اینکه در استنباط حکم شرعی دخالتی ندارد، منظور نظر فقها نیست.
این استاد علم رجال حوزه علمیه قم ادامه داد: اثبات حجت بودن سنت معصوم(ع) برعهده علم کلام و اثبات حجت بودن حدیث به عهده علم رجال و درایه می باشد، زیرا حدیث خودِ سنت نیست، بلکه نقل از سنت است و امکان خطا یا اشتباه در آن امری ممکن می باشد؛ در همین راستاست که آخوند خراسانی در کفایه الاصول از دو اصطلاح سنت حاکیه و سنت محکیه استفاده می کند.
وی در جمع بندی بحث خود به تعریف و دسته بندی علوم حدیث پرداخت و گفت: دانش های حدیث مجموعه هر دانشی است که درباره حدیث از نحوه صدور، مفردات، سند و... بحث می کند و حدیث به دو قسمت سند و متن تقسیم می شود. 
این محقق حوزوی با بیان اینکه بررسی متن سند از حیث مغشوش، مطروح، مشکل و... بودن و نیز بررسی سلسله سند از حیث مسند، مرسل و... بودن برعهده علم درایه است، اظهار کرد: علت آن است که مانند شیخ بهائی، علم درایه را«علم يبحث فيه عن احوال سند الحديث و متنه و طرق تحمله و آداب كتابته» می دانیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha