پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: تقریبا دو سوم آیات قرآن درباره امور اجتماعی است. مسائلی چون امر به معروف و نهی از منکر، نماز جمعه، نماز جماعت، جهاد، زکات و... همگی دارای ماهیت اجتماعی است که خود نمایان گر چهره اجتماعی دین است پس اسلام ماهیتش با تفکر سکولاری بیگانه بلکه در تضاد است .

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: اخیرا مقام معظم رهبری در سخنانی که ایراد کردند، فرمودند هیات های امام حسین علیه السلام نمی توانند سکولار باشند[ رهبر انقلاب: هیاتها نمی توانند سکولار باشند؛ هیاتِ امام حسینِ سکولار ما نداریم! هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌‌مند به اسلام سیاسی است، اسلام مجاهد است، اسلام مقاتله است، اسلام خون دادن است، اسلام جان دادن است؛ معنای اعتقاد به امام حسین این است.]

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: ابتدا لازم است توضیح کوتاهی درباره معنای سکولار و سکولاریسم داده شود و آن این که سکولاریسم به این تفکر گفته می شود که قائل است عرصه نفوذ و دخالت دین محدود به امور فردی بوده و در حیطه امور سیاسی و اجتماعی و ... دین نباید ورود کند و اساسا دین در این حوزه ها راهی ندارد.

این استاد حوزوی تاکید کرد: در باره این عقیده زیاد بحث شده و این که ماهیت ادیان و به ویژه اسلام طوری است که نمی توان تصور کرد دین زنده باشد و در عرصه هایی چون سیاست و اجتماع و اقتصاد و .... وارد نشود و اگر دین به حد امور فردی تنزل داده شود می توان گفت آن دین مرده است.

حجت الاسلام شریفی خواه ادامه داد: این سخن درباره مکتب تشیع و بخصوص درباره نهضت اباعبدالله الحسین علیه السلام با قوت بیشتری مطرح است، یعنی اگر بگوییم مکتب تشیع با تفکر سکولار بخواهد پیش برود بدین معناست که از ذاتیات خود و اصلی ترین صفات وجودی خود تهی گردد و به عبارت دیگر یعنی مرگ مکتب تشیع.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان گفت: تقریبا دو سوم آیات قرآن درباره امور اجتماعی است مسائلی چون امر به معروف و نهی از منکر، نماز جمعه، نماز جماعت، جهاد، زکات و صدقات و .... همگی دارای ماهیت اجتماعی است که خود نمایان گر چهره اجتماعی دین است پس اسلام ماهیتش با تفکر سکولاری بیگانه بلکه در تضاد است .

این استاد حوزوی اظهار داشت: امام حسین علیه السلام به عنوان یک امام از نظر مکتب تشیع و به عنوان یک اصلاحگر اجتماعی از نظر دیگر مکاتب و مذاهب، حرکتی را به وجود آورد تا مشکلات اجتماعی جامعه اسلام را اصلاح کند و فرمود: " انما خرجت لطلب الاصلاح فی امۀ جدی " یعنی اصلاح اجتماعی و البته"  ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر " که هم اصلاح و هم دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر از دستورات اجتماعی اسلام است که بدون داشتن تشکیلات حکومتی نمی توان آن ها را به درستی و کامل اجرایی کرد لذا نظر بزرگانی مانند حضرت امام خمینی رضوان الله علیه درباره ماهیت و هدف قیام امام حسین علیه السلام تشکیل حکومت از سوی آن حضرت است در حقیقت حضرت می خواستند ابزار پیاده سازی و اجرای کامل احکام اجتماعی و سیاسی دین را به وجود آورند و پایه ریزی کنند.

وي در ادامه سخنان خود بیان داشت: پس قیام امام حسین (ع) مقدمه ای بود برای پیاده سازی اسلام سیاسی و اجتماعی نه اسلامی که در کنج مساجد و گوشه خانه ها محبوس باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کردستان افزود: با این مقدمه این مطلب را گوشزد باید کرد که اگر ماهیت نهضت حسینی یک حرکت اجتماعی ، سیاسی دینی بوده، چگونه می شود افرادی که برای برپایی یاد و خاطره آن امام مظلوم اقامه عزا می کنند در خلاف جهت اهداف آن حضرت باشد و یک عزاداریی را ترتیب دهند که با هدف اصلی امام حسین علیه السلام یعنی اجرای دین سیاسی و اجتماعی در تقابل و تضاد باشد و تنها یک مجلس ختم سالانه باشد.

حجت الاسلام شریفی خواه اظهار داشت: با همین استدلال است که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان فرمودند ما هیاتِ امام حسینِ سکولار نداریم چون این هیات باید راه امام حسین علیه السلام و حرکت و نهضت امام حسین را ادامه دهد و اگر تقابل ماهوی با ریشه جریان داشته باشد هیچ گاه برپا کننده عزای امام حسین و ادامه دهنده راه آن حضرت نیست . در هیات امام حسین باید جهاد و امر به معروف و نهی از منکر نماز جماعت و توجه به محرومین ومقابله با ستمگر و حمایت از ستمدیده ... زنده شود و این ها یعنی اسلام سیاسی اجتماعی نه اسلام سکولار.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha