جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آنچه یک مدیر هیئت باید بداند / نکاتی پیرامون «جمع خوانی قرآن» در مراسم روضه

حوزه/ مسئولان هیئت‌های مذهبی باید در کنار عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) به موضوع قرآن در خطابه‌ها، مدایح و مراثی‌ به صورت علمی پرداخته و تلاوت قرآن در هیئت‌های مذهبی را به عنوان یک اقدام جدی پیگیری کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، تلاش مسئولان و مدیر هیئت باید بر این باشد که در کنار عزاداری برای سیدالشهدا(ع) در هیئت‌های مذهبی، مستمعین را به سمت قرآن نیز سوق دهیم که البته پرداختن به این امر توقع نابجایی نیست.

در کنار عزاداری برای سیدالشهدا(ع)، تلاوت قرآن نیز باید به صورت عمومی ترویج شود تا به عنوان یک نماد و سنت در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) و یاران شان تثبیت شود و یادآور تلاوت قرآن حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و اصحابشان در شب عاشورا و در خیمه‌های صحرای کربلا باشد.

مسئولان هیئت‌های مذهبی باید در کنار عزاداری برای اباعبدالله الحسین(علیه السلام) به موضوع قرآن در خطابه‌ها، مدایح و مراثی‌ به صورت علمی پرداخته و تلاوت قرآن در هیئت‌های مذهبی را به عنوان یک اقدام جدی پیگیری کنند.

یکی از کارهایی که برای فرهنگ‌سازی تلاوت قرآن در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(علیه السلام) می‌تواند انجام شود این است که در وقت مناسب، فرصتی برای تلاوت جمعی بخشی از قرآن اختصاص داده شود، به این نحو که درمراسم عزاداری یک قاری، قرآن تلاوت کند و مردم نیز گوش کنند تا هم حال و هوای خیمه‌های امام حسین(علیه السلام) در شب عاشورا تداعی شود و هم انس با قرآن در بین مردم فراگیر شود.

در واقع یکی از زیباترین لحظات در هیئت که عموم مستمعین از برگزاری آن استقبال می‌کنند ختم جمعی قرآن است.

قرار نیست هر شب یک بار قرآن را ختم کنید! شایسته است با برنامه‌ریزی دقیق و دعوت از قاریان خوب، در ده یاسی جلسه به ترتیب و با همکاری مستمعین قرآن را ختم کرده و ثواب ختم را هرشب به یکی از شهدای کربلا هدیه دهید.

بهترین زمان شروع برنامه ختم قرآن قبل از سخنرانی و بعد از قرائت زیارت عاشورا است.

تهیه رحل و قرآن‌های عثمان طه با خط درشت و همچنین چینش زیبای جلسه به حضور حداکثری مخاطبان در این برنامه کمک می‌کند.

 

حجت الاسلام امینی موحد

 

برای مشاهده مجموعه قسمت های «آنچه یک مدیر هیئت باید بداند» اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha