جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار امام جمعه جدید ایلام

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین کریمی تبار با بیان اینکه از ظرفیت عظیم جوانان و حوزه علمیه در ایلام استفاده می‌کنم، گفت: همفکری با نخبگان و فرهیختگان جریان انقلابی را در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری ضروری می‌دانم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ایلام، استان ایلام یکی از استان‌های کشور ایران است که در غرب این کشور و در ناحیه‌ای کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته است و مرکز این استان شهر ایلام است؛ استان ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه است.

در پی استعفای حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطفی از امامت جمعه ایلام، آیت الله العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، سه‌شنبه 17 مهرماه طی حکمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله نور کریمی تبار را به‌عنوان نماینده جدید ولی‌فقیه در استان ایلام منصوب کردند.

امام جمعه جدید ایلام دارای مدرک سطح چهار حوزوی و دکترای علوم قرآن و حدیث است و تاکنون به‌عنوان مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان‌های ایلام، کردستان و فارس، مسئول انتصابات روحانیون سپاه پاسداران، مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه امام حسین (ع)، مدرس دانشگاه و ... به انقلاب و نظام اسلامی خدمت کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین الله نور کریمی تبار، نماینده جدید ولی‌فقیه در استان ایلام، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به معرفی ظرفیت‌های استان و برنامه‌های خود پس از انتصاب به‌ سمت پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، مهم‌ترین برنامه و طرح حضرتعالی پس‌ از این انتصاب در استان ایلام چیست؟

آنچه در حکم اینجانب از سوی ولی امر مسلمین جهان مطرح‌شده است محور اصلی برنامه‌های بنده خواهد بود و در جهت تحقق این محورها با همکاری نخبه‌هایی که در استان‌ها هم در دانشگاه و هم در حوزه حضور دارند، کارگروه‌هایی را در راستای تحقق خواسته‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایلام تشکیل می‌دهیم.

ارتباط با مردم و مردمی بودن نیز مسئله‌ای است که حضرت آقا بر آن تأکید دارند و ما نیز در این استان حول این محور برنامه‌هایی را خواهیم داشت.

 

* ولی امر مسلمین در بخشی از حکم انتصاب جنابعالی به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در ایلام تأکید داشتند که «با تقویت مجموعه‌های دلسوز و انقلابی به مجاهدات فکری و عملی در زمینه‌های گوناگون مدد رسانید و ارتباط نزدیک و صمیمی با جوانان و سلوک مردمی با همگان و بهره‌گیری از نخبگان و دانشگاهیان را توصیه می‌کنم»؛ در این حوزه چه برنامه‌ای دارید؟

بنده نیز جزو هیئت‌علمی دانشگاه امام حسین (ع) هستم و در آنجا یک طیف گسترده نیروهای جوان عاشق و رهرو انقلاب به‌صورت مستمر حضور دارند و این توفیقی بوده که ما در عرصه جهاد در دانشگاه داشتیم و معتقد هستیم جوان‌ها سرمایه‌های اصلی ما هستند و در همهٔ اقشار مختلف نیز این جوانان حضور دارند.

جوانانی که بنده با آنان مرتبط هستم یکسری‌ها در دانشگاه مشغول به تحصیل‌اند و اساتید جوانی که داریم و نیروهای کارگر و کارآفرین جوانی داریم که طیف‌های مختلفی را از جامعه ما تشکیل می‌دهند که باید از این ظرفیت‌های عظیم بهره‌گیری کرد و بنده نیز در این استان استفاده می‌کنم؛ عرض کردم استفاده از ظرفیت جوانان آن چیزی نیست که الآن بنده به‌صورت فی‌البداهه بگویم و این کار لازم است اینکه برای اقشار مختلف جامعه ما برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم حق مطلب رو ادا کنیم.

 

* در خصوص  تقویت حوزه استان و تعامل با طلاب و روحانیون در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تحقق منویات مقام معظم رهبری چه برنامه ای دارید؟

برنامه‌ ویژه‌ای برای نیروهای موجود این استان داریم اما طبیعتاً افرادی که وارد حوزه علمیه شدند و سال‌های سال از حضور معنوی بهره گرفتند با توجه به استعدادی که دارند در جایگاه خاصی قرار می‌گیرند.

تعدادی از این عزیزان خودشان مثمرثمر واقع شدند و در جامعه تأثیرگذار هستند، اما بعضی از افراد هستند که این استعداد را دارند و به جهت مسائل مالی نتوانستند از آن استعداد خدادادی که دارند به نحو مطلوب استفاده کنند و برای همین ما باید یک زمینه فراهم کنیم تا به خاطر حداقل مشکلات مالی و معیشت مجبور نشوند از حوزه فاصله بگیرند.

گروه دیگر برادرانی هستند که به‌اندازه‌ای که توانشان بوده درس خواندند و الآن نیاز هست که زمینه بهره‌گیری از این عزیزان فراهم شود و درجاهای مختلف از توان علمی آنان استفاده شود.

طیفی هم هستند که مشغول و در حین تحصیل هستند و باید پایه‌های اولیه را بگذرانند و طبیعتاً تشویق و کمک کردن به این‌ها با توجه به رسالت خطیری که به‌زودی به دوش خواهند گرفت را باید تقویت کرد.

کسانی نیز که می‌خواهند در آینده وارد حوزه شوند طبیعتاً باید کسانی باشند که توان و استعداد آن را داشته باشند و کسانی نباشند که چندپایه حوزه را که خواندند و ضریب هوشی آنان در آن حدی باشد که مجبور باشند در آن سطح بمانند و در ورودی حوزه علمیه باید یک مقداری دقت کرد که متناسب با آینده کشور گزینش شوند و ورود به حوزه علمیه پیدا کنند که بتوانند مؤثر در جامعه ما واقع شوند و طبیعتاً باید سازوکار خودش را داشت.

 

* نکته پایانی

ما در یک شرایطی هستیم که در طول تاریخ تشیع بی‌سابقه بوده است و هیچ‌کدام از ائمه معصومین (ع) در تاریخ تشیع چنین فرصتی را در اختیار نداشته اند و طبیعتاً در این مقطع که جمهوری اسلامی چهل‌سالگی‌اش را پشت سر گذاشته و معارفی که توسط علمای شیعه نسل به نسل با سختی دادن و خون دادن به ما رسیده است امروز در دنیا دارد نورافشانی می‌کند.

به همین جهت استکبار جهانی تمام توانش را در مقابله با این انقلاب به کار می‌برد و شکر خدا توانشان هم در حدی نیست که بتوانند نور این انقلاب را خاموش کنند حالا ممکن است یک مانعی ایجاد کنند و یک مقدار خللی در سرعت پیشرفت ایجاد شود ولی این نوری است که دارد قلب‌ها را تسخیر می‌کند و در کشورهای مختلف حتی در خود آمریکا و اروپا پیش می‌رود.

بنابراین این فشاری که دشمنان انقلاب اسلامی امروز به ما وارد می‌آوردند و آن فشاری که درواقع می‌شود گفت تلاش مذبوحانه است یعنی استکبار جهانی که یک‌زمانی، آمریکا اگر اراده می‌کرد حکومتی در دنیا سقوط کند این کار را می‌کرد ولی الآن به مرحله‌ای رسیده که خودش از طریق عواملش در کشور یک ناامنی ایجاد کند و یک مشکل اقتصادی ایجاد کند و این دیگر نهایت ضعف دشمن را می‌رساند.

امروز جامعه روحانیت متناسب با این انتظاری که جامعه جهانی از ما دارد و با این جبهه‌ای که دشمن برای ما ایجاد کرده، باید از فرصت‌هایی که در اختیاردارد، استفاده کند و معارف اهل‌بیت (ع) را به تشنگان زلال معرفت ارائه بدهد و وقتی با این معرفت آشنا شوند، طبیعتاً پیگیر و ادامه‌دهنده این راه خواهند شد، از طرف دیگر یک سری مشکلات اقتصادی هست و ما باید متذکر بشویم که در محاصره هستیم و دشمن دارد تلاش می‌کند، لذا باید مقداری ظرفیت‌ها را بالا ببریم که مردم در مقابل هجمه‌های ایجادشده از سوی دشمن و ضعف بعضی از مدیران کم‌تر بر آن‌ها تأثیر داشته باشد و یک‌وقتی خدایی نخواسته تبلیغات دشمن باعث نشود وادار به عقب‌نشینی بشویم.

 

* از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید تشکر می‌کنیم.

بنده نیز از شما متشکرم .

 

گفت‌وگو : ناصر مؤمنیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha