جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رنجبر

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رنجبر گفت: لقمه در افکار و اندیشه های انسان تاثیر مستقیم دارد، چرا که لقمه ها زاینده بوده و عقیم نیستند و اگر فرد در افکارش دقت کند و ببیند در آن حسادت، بدبینی و بدخواهی است به معنای آن است که لقمه اش حرام بوده، اما اگر دید در افکارش خیرخواهی، صلح و صفا وجود دارد یعنی لقمه ای که برداشته حلال بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا رنجبر، جمعه شب در مراسم حسینیه هیئت حیدریه خوانسار با اشاره به آثار محبت و مودت اهل بیت(ع)، شفاعت را محصول و ثمره زیارت دانست و اظهار کرد: امام رضا(ع) پیش از شهادتشان خبر دادند که در سرزمینی غریب مسموم شده و به شهادت می رسند و هر کس در آن سرزمین غریب ایشان را زیارت کند، روز قیامت دست او را خواهند گرفت و شفیع وی شده و نجات پیدا می کند.

وی افزود: امام رضا (ع) در این روایت فرمود هر کسی که به زیارت ایشان بیاید، یعنی قید نفرمودند که مومن، مسلمان یا فرد صالح را شفاعت می کنند، بلکه هر کسی که ایشان را زیارت کند او را شفاعت می کنند.

این کارشناس مذهبی با بیان این که مقام شفاعت و نجات برای هر فردی که به زیارت امام رضا (ع) برود، رقم می خورد گفت: ما در دنیا بر سر سفره خداوند نشسته ایم، اما در آخرت سر سفره اعمال خود خواهیم نشست و بوی تعفن برخی از این اعمال از زباله ها نیز متعفن تر است و در آخرت با همین اعمالمان کار داریم و روزگاری باید با همین اعمال سپری کنیم و چوب آن را بخوریم اما در آخر نجات پیدا می کنیم.

وی اضافه کرد: از همین رو است که امام (ع) می فرماید هر کسی مرا زیارت کند، نجات پیدا می کند و نازل ترین معنای زیارت و شفاعت همین است، انسان اگر یک زیارت ظاهری و صوری کرد به طور قطع تاثیر دارد و تاثیر آن شفاعت و نجات است.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر با تاکید بر معنای دیگر شفاعت و زیارت تصریح کرد: زیارت و شفاعت مرحله بسیار بالای دیگری دارد که اگر محقق شود انسان دیگر با آن زباله ها مواجه نخواهد شد و در همان ابتدا با شفاعت رو به رو شده و نجات پیدا می کند و این همان شفاعتی است که در انتهای زیارت عاشورا بیان شده است.

وی خاطر نشان کرد: معنایی که در کلمه ورود در عبارت «اَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ» مدنظر است در عربی معنی دقیقی دارد، هم چنان که در قصه یوسف (ع) بیان شده است “فأرسلوا واردهم” که آنها واردشان را فرستادند، در اینجا «وارد» به کسی گفته می شود که مسئول آب قافله بوده و پیش از رسیدن قافله چاه آب را پیدا می کند و آب برای قافله آماده می کند، به چنین فردی وارد می گویند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: قرآن می فرماید تمام انسان های خوب و بد اعم از انبیاء و اولیاء وارد جهنم خواهند شد، یعنی در لبه جهنم می ایستند تا هر کس که جهنمی است و سنخیتی با جهنم دارد، دوزخ او را به سمت خود بکشاند.

وی افزود: مثل این موضوع مانند آن است که تلی از آتش وجود داشته باشد و انسان ها را کنار آن بیاورند، افرادی که آغشته به بنزین و نفت باشند به محض نزدیک شدن به لبه آتش، شعله ها آنها را فرا می گیرد، اما افرادی که لباسشان آلوده نیست، آتش به آنها کاری ندارد، بر همین اساس است که می فرماید انسان ها در قیامت همه به لبه دوزخ می آیند تا دوزخیان به سمت دوزخ کشیده شوند.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر، نجات از آتش جهنم را منوط به این مرحله از زیارت و شفاعت بیان کرد و ادامه داد: آن معنایی که از عبارت زیارت عاشورا مدنظر است این است که آن روزی که ما را کنار آتش قرار می دهند در آن موقف سیدالشهدا (ع) دست ما را بگیرد.

وی اضافه کرد: قبور امامان (ع) مانند خودشان دارای آثاری است، هم چنانی که یوسف (ع) آثاری داشت، پیراهنش نیز آثاری دارد و بر همین اساس زیارت عمیق نیز یعنی متمایل بودن به همان جهتی که سیدالشهدا (ع) متمایل است و به آن معنا که هر کس انسان را ببیند به یاد اباعبدالله الحسین (ع) بیافتد و زائر واقعی امام حسین (ع) نیز کسی است که هر کس او را ببیند اخلاق، رفتار و گفتار او بوی و خوی امام حسین (ع) بدهد و اگر این نوع از زیارت انجام شود محصول آن شفاعتی است که دست انسان را در لبه دوزخ می گیرد و نجات می دهد.

این خطیب با تاکید بر مراقبت در کسب لقمه حلال و تاثیر آن برای رسیدن به شفاعت حقیقی تصریح کرد: لقمه در افکار و اندیشه های انسان تاثیر مستقیم دارد، چرا که لقمه ها زاینده بوده و عقیم نیستند و اگر فرد در افکارش دقت کند و ببیند در آن حسادت، بدبینی و بدخواهی است به معنای آن است که لقمه اش حرام بوده، اما اگر دید در افکارش خیرخواهی، صلح و صفا وجود دارد یعنی لقمه ای که برداشته حلال بوده است.

وی افزود: عاشورا محصول لقمه ها است و البته لقمه تنها آنچه بر سر سفره قرار می گیرد نیست، بلکه نگاه ها نیز لقمه هستند و اگر نگاه شیطانی وجود داشت و با فکر دنبال شد، تا فرد را خاکستر نکند او را رها نخواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رنجبر، بی اعتنایی به نگاه حرام و شیطان را راه علاج دانست و ادامه داد: قرآن کریم در مورد شیطان می فرماید که او متکبر است و هر گاه به متکبر بی اعتنایی شود کنار رفته و کارش بی اثر می شود.

وی با بیان این که لقمه حرام در گوش دادن به امور حرام نیز وجود دارد به انذار قرآن در مورد غیبت کردن اشاره کرد و افزود: از راه حلق بدن انسان فربه شده و از راه گوش و چشم روح انسان فربه می شود، لذا از همین رو است که فرموده اند هر چیزی را نشنوید و هر چیزی را نبینید و این خالی بودن ذهن وخلاء قدرت و نیروی ماورأیی می آورد.

انتهای پیام/

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha