سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سیاست یک بام و دو هوایی کانادایی، خشم مسلمانان را برانگیخت

حوزه/ فرماندار تازه منتخب استان کبک که قانونی برای ممنوع سازی نمادهای مذهبی از جمله حجاب در اماکن دولتی و عمومی تصویب کرده است، حاضر نشد صلیب مسیحیان را از مجلس پارلمانی بردارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از newsweek،  فرماندار تازه منتخب کبک در کانادا که پیش از این قانون جدیدی به منظور ممنوع کردن نمادهای مذهبی از جمله حجاب در اماکن عمومی و دولتی تصویب کرده، به سبب اینکه مدعی شده صلیب مسیحیان یک نماد مذهبی نبوده و بخشی از این قانون محسوب نمی شود مورد انتقاد گسترده ای قرار گرفت.

فرانسوا لوگولت که قصد ممنوع سازی حجاب یا هر گونه نماد مذهبی را در ادارات دولتی در کبک کانادا دارد، حاضر نشد صلیب در مجلس پارلمانی کبک را بردارد. این درحالی است که یک حکم دولتی متعلق به سال 2008 برای برداشتن این صلیب صادر شده بود. لوگولت مدعی شده که این صلیب یک نماد مذهبی محسوب نمی شود، بلکه جنبه تاریخی دارد.

بحث های جنجالی پیرامون استفاده از نمادهای مذهبی در اماکن عمومی و مراکز دولتی در کبک در سال های اخیر وجود داشته، حزب راست افراطی «ائتلاف آینده کبک» اخیرا اکثریت آراء را در انتخابات به دست آورده و این حزب اسلام ستیز کانادایی به محض روی کار آمدن، قانون ممنوعیت «حجاب اسلامی» برای کارمندان و کارکنان دولتی را به مجلس تقدیم کرده است. افسران پلیس، معلمان و قضات در میان کسانی هستند که در صورت  داشتن حجاب اسلامی از مشاغل شان اخراج خواهند شد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا از منتقدان قانون ممنوعیت «حجاب» در کبک می باشد، این قانون را سرکوب اقلیت های مذهبی دانسته و گفته دولت نباید حق دخالت در حجاب زنان را داشته باشد.

گفتنی است صلیب مورد بحث در سال 1936، بالای صندلی سخنگوی مجلس کبک نصب شد، اما در سال 2008 پیشنهادی از سوی دولت برای برداشته شدن آن ارائه شد؛ با این حال هنوز هیچ سیاستمداری جرات اجرایی کردن این تصمیم را نداشته است.

اسقف های کاتولیک در کبک پیش از  این اعلام کرده بودند که قطعا این صلیب یک نشان مذهبی است و باید به آن احترام گذاشته شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha