سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
دکتر ملک ثابت

جمعی از اساتید مدارس سطح دو حوزه علمیه خواهران استان یزد در یک کارگاه پژوهشی با انواع روش های عام و اختصاصی پژوهش، فیش برداری، نحوه تتبع و گردآوری و راه های شناسایی منابع تحقیق آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، در یک کارگاه آموزشی و پژوهشی که به همت معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد برگزار شد؛ استاد محمدرضا ملک ثابت از اساتید پژوهشگر و برجسته حوزه و دانشگاه به تشریح روش های پژوهشگری پرداخت.

وی در این کارگاه پژوهش را به چهار بخش طرح تحقیق، اجرای تحقیق، نگارش و ویرایش و ارائه گزارش تقسیم کرد و افزود: گاهی این مراحل در سه مرحله و بعضی بیشتر تقسیم می کنند و بعضی ها معمولا ارائه گزارش را جزئی از مراحل تحقیق نمی آورند اما ارائه گزارش بخشی ضروری است و حتما باید آموزش داده شود.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در کلاس های پژوهش قبل از ورود به بحث مراحل تحقیق، به کلیات تحقیق از جمله تعریف پژوهش از نظر لغوی و اصطلاحی، ضرورت و اهمیت، فلسفه پژوهش و روش آن پرداخته شود.

ملک ثابت، روش را به دوبخش عام و اختصاصی تقسیم کرد و گفت: روش عام همان مراحل اصلی تحقیق است که نام برده شد و روش های اختصاصی بیشتر برای رشته های علوم اسلامی است که ما به این روش بیشتر وارد می شویم و سپس به هدف پژوهش و اصول اولیه پژوهش و ... پرداخته می شود.

وی، فیش برداری را یکی از اصول تحقیق برای ارائه هر نوع کار علمی معرفی کرد و نحوه تتبع و گردآوری  و راه های شناسایی منابع تحقیق را برشمرد.

برپایه این گزارش، پرسش و پاسخ اساتید شرکت کننده و رفع ابهامات پژوهشی از بخش های دیگر این کارگاه اموزشی به شمار می رفت.

انتهای پیام/313/47

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha