دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین وعد مرادبیگی-مدیر حوزه علمیه ایلام

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان ایلام با اشاره به این که قریب به ۷۰ درصد زائران اربعین حسینی از مرز مهران تردد می کنند، از ارائه خدمات اسکان، پذیرایی، و ... حوزه استان به زوّار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خبر داد و خواستار کمک و مساعدت مسئولان عالی حوزه از جریان خدمت رسانی مطلوب به زائران شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ایلام، براساس آمارها قریب به ۷۰ درصد زائران اربعین حسینی مرز مهران را برای این سفر معنوی انتخاب می کنند، لذا خدمت رسانی مطلوب و درخور شأن زوار اباعبدالله الحسین(ع) نیاز به عزم جهادی و کمک و مساعدت دو چندان دارد.

حوزه علمیه استان ایلام به ویژه حوزه مهران به جهت این که در ایام اربعین حسینی در مسیر زائرین عتبات عالیات واقع‌ شده اند، هرسال با تلاش و عزم جهادی خدماتی از قبیل اسکان، پذیرایی سه وعده، پارکینگ، و ... را به زوّار امام حسین(ع) ارائه می‌کنند، البته در کنار این خدمات، طلاب و روحانیون استان با حضور در موکب‌ها به اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی می پردازند و به سؤالات شرعی و شبهات زائرین هم پاسخ می‌دهند.

حوزه استان امسال هم با مرکزیت حوزه مهران و با بسیج همه امکانات مدارس علمیه تابعه، تمهیدات ویژه ای را برای اسکان و پذیرایی از زائران اربعین در مسیر رفت و برگشت تدارک دیده است تا زوار با خاطره ای خوش سفر عشق را آغاز و به پایان برسانند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وعد مرادبیگی، مدیر حوزه علمیه ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تشریح برنامه های رفاهی و فرهنگی حوزه استان و مدارس علمیه شهرستان ها به ویژه شهر مرزی مهران، برای خدمات رسانی مطلوب به زائرین عتبات عالیات، پرداخته که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

 

*ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، اجتماع بزرگ اربعین حسینی چه نقش و جایگاهی در اسلام ناب محمدی (ص) و جامعه امروزی دارد؟

اربعین حسینی یک آیین فراملی است و برکات زیادی برای امت اسلام دارد که همبستگی و جریان و فرایند صلح‌طلبی و فرایند برادری و دوستی در این رویداد عظیم اسلامی وجود دارد و از طرف دیگر قدرت دنیای اسلام را به‌نظام سلطه نشان می‌دهد، اربعین جریان و حرکت صلح‌طلبانه‌ای است که اثرات عظیم فرهنگی، اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی در جامعه دارد؛ بنابراین ما باید از این حماسه و رویداد بزرگ بیشترین استفاده را داشته باشیم؛ چراکه در دنیا سابقه نداشته است که درجایی قریب به 20 تا 25 میلیون نفر در کمال صلح، دوستی، برادری و عشق به خدمتگزاری به دیگران تجمع کنند.

ما چنین جریانی را تنها در اربعین می‌بینیم که آثار اخلاقی بسیاری در جامعه دارد، نشاط جامعه را افزایش می‌دهد و از سوی دیگر تأثیر بالایی بر اعتقادات مردم دارد؛ ازاین‌رو  اربعین در سطح ملی منطقه‌ای و فراملی نقش بسیار ارزنده‌ای می‌تواند داشته باشد و قدرت دنیای اسلام را به‌نظام سلطه نشان بدهد.

 

* حوزه علمیه استان ایلام سال گذشته در عرصه خدمت رسانی به زائران اربعین چه برنامه‌هایی را اجرا کرد؟

حوزه علمیه استان ایلام هم بر اساس وظیفه شرعی و دینی و بر اساس خدمتگزاری به زوار امام حسین(ع)، توفیق یافته است و افتخار می‌کند که مجال خدمتگزاری زائران امام حسین(ع) را داشته باشد. مدارس علمیه استان همگی در این جریان سهیم هستند، اعزام روحانیون، طلاب و خادمین به موکب‌ها که نقش فرهنگی و اعتقادی در آن داشته باشند ازجمله برنامه‌های حوزه  ایلام است.

هرچند مدرسه علمیه مهران در رأس مدارس، در جریان خدمت رسانی به زائران اربعین است، اما حوزه علمیه ایلام با مدرسه علمیه الهادی سرابله و همچنین مدرسه علمیه ایوان و از طرف دیگر در جنوب مدارس دهلران، آبدانان و دره شهر به عنوان حوزه‌های پشتیبانی فعالیت می‌کنند، البته مدرسه دهلران، سرابله و ایوان نیز در مسیر عبور زائران قرار دارند.

 

اسکان و پذیرایی از ۱۰ هزار زائر در سال گذشته

مدارس بر اساس وظیفه‌ای که بر عهده‌دارند در مسئله خدمتگزاری به زائران حوزوی و غیر حوزوی تاکنون تلاش زیادی انجام داده اند، امسال هم‌مدرسه علمیه مهران به عنوان حوزه رأس الخیمه ما است؛ در سال گذشته بنا بر آماری که ارائه‌شده است قریب به 10 هزار نفر در رفت‌وبرگشت توانستیم اسکان بدهیم و با مساعدت مختصری که مرکز مدیریت داد، خانه‌هایی را تدارک دیدیم و روحانیونی که با خانواده آمده بودند را اسکان دادیم، طلبه‌ها هم در مدرسه مهران اسکان یافتند.

در حوزه ایلام هم تعدادی مهمان‌سرا داریم که در اختیار زائران اباعبدالله الحسین (ع) قرار داده شد، همچنین مدارس علمیه سرابله، دهلران و ایوان هم در این خدمتگزاری نقش مؤثری داشتند، حوزه‌های آبدانان و دره شهر هم به عنوان حوزه‌های پشتیبانی در استقبال زائران، چه طلبه و چه غیر طلبه، نقش بسیار خوبی داشتند، همچنین سعی کردیم در موکب‌ها نماز جماعت و فعالیت‌های فرهنگی انجام شود.؛ اما تمام جریان در مهران متمرکز بود.

 در خصوص خدمتگزاری به زائران در خود مهران، طلبه‌های ما به عنوان خادم خدمتگزاری کردند، همچنین مکانی در مقابل حوزه مهران به عنوان پارکینگ برای وسایل نقلیه زائران در نظر گرفته شد و خادمین(طلاب) در مدت 15 روز به‌صورت شبانه‌روزی نگهبانی می‌دادند.

در حوزه مهران برنامه اطعام، پذیرایی، اسکان و استراحت زائران را داشتیم و در هر نوبت قریب 200 تا 300 نفر در این حوزه اسکانداده می شدند و از آنان پذیرایی می شد و سپس برای رفتن به مرز حرکت می‌کردند. در برگشت هم همین‌گونه بود.

 

چه تمهیدات و تدابیری را برای ایام اربعین امسال اندیشیده اید؟

امسال هم در بحث اسکان و پذیرایی در خدمت زائران حضرت اباعلبدالله الحسین(ع) هستیم و حوزه‌های علمیه مهران، ایلام، الهادی سرابله، ایوان و دهلران که در مسیر عبور زائران قرار دارند، آماده خدمت رسانی و اسکان زوار هستند. ما حتی سال گذشته زائرانی که به‌طور شخصی به همراه طلبه‌ها بودند را اسکان دادیم و همین مسئله انگیزه خاصی برایشان ایجاد کرد و اثرات مطلوبی برای آن‌ها داشت.

تنها موکبی که هم پذیرایی می‌کند، هم اسکان می‌دهد و هم پارکینگ رایگان در اختیار زائران قرار می‌دهد، حوزه علمیه مهران است و هیچ موکبی در مهران نیست که حتی پارکینگ هم رایگان در اختیار زائران قرار دهد، در واقع تنها موکبی که تمام امکانات را به‌طور رایگان در اختیار زائر قرار می‌دهد حوزه علمیه مهران است.

امسال ما با توجه به بضاعتی که داشتیم سعی کردیم تعداد سرویس‌های بهداشتی را زیادتر کنیم و با پول خودمان و طلبه‌ها مشکلات سرویس‌های بهداشتی را مرتفع کردیم.

البته زمینی در مهران برای پارکینگ خودروهای زائران در نظر گرفته شده بود، به دلیل نبود بودجه از دست دادیم و مالک آن، زمین را به فرد دیگری داد، ما درخواست کردیم که جلسه ستاد اربعین حوزه امسال در ایلام انجام برگزار شد که متأسفانه با وجود پیگیری‌های مکرر و قولی که برای داده بودند این جلسه برگزار نشد.

 

برای حل مشکل پارکینگ زائرین اربعین حسینی چه برنامه‌ای دارید؟

عرض کردم که قبلاً زمینی در جنوب حوزه مهران بود و ما آن را به عنوان پارکینگ خط‌کشی می‌کردیم و حدود 900 خودرو در آن پارک می‌شد، اما متأسفانه با اینکه جلسه ستاد اربعین حوزه برگزار نشد و برنامه‌ای برای آن انجام نشد و ظاهراً زمین موردنظر را به فرد دیگری دادند و ما باید یک زمین دیگر در جای دیگری بگیریم و یا اینکه همان زمین را با گفتگوهایی که با شخص صاحب زمین انجام می‌دهیم، بگیریم و اگر موفق نشویم امسال در خصوص مسئله پارکینگ قطعاً به مشکل برمی‌خوریم.

 

زائران حوزوی چه طور می توانند از خدمات حوزه علمیه ایلام استفاده کنند؟

این عزیزان می توانند از طریق شماره 0843368384 داخلی 14با بخش امور طلاب حوزه علمیه ایلام حجت‌الاسلام گلی تماس بگیرند و ابلاغ کنند که چند نفر هستند تا ما بدانیم چگونه باید آن‌ها را اسکان بدهیم.

 

این برنامه‌ریزی‌ها برای چه تعداد از زائر اربعین انجام‌گرفته است و پیش‌بینی شما در خصوص آمار استقبال زائرین از خدمات حوزه ایلام به ویژه در مهران چگونه است؟

احتمال می‌دهیم با توجه به خدماتی که سال گذشته در مهران و ایلام انجام‌گرفته و با استقبالی که از این جریان در ایلام شده است، 20 تا 25 هزار نفر را پذیرایی خواهیم کرد. اگر امکانات و مساعدت بیشتری داشته باشیم می‌توانیم این برنامه‌ها را برای غیر طلبه‌ها هم انجام دهیم.

خدمات رسانی تنها مختص طلاب و روحانیون است یا اقشار مختلف هم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند؟

بیشتر مخصوص روحانیون و طلاب است، اما روحانیونی که می‌آیند معمولاً افراد غیر طلبه هم به همراه دارند که ما آن‌ها را هم پذیرش می‌کنیم، البته مباحث فرهنگی ما مربوط به زائرین غیر طلبه است.

 

چه برنامه‌های فرهنگی برای زائران اربعین در نظر گرفته اید؟

در مرحله نخست برگزاری نماز جماعت داریم، همچنین سخنرانی و روضه را هم در برنامه فرهنگی قرار دادیم، در کنار این‌ها مباحثی برای روشنگری از جهات گوناگون داریم که در این مباحث سعی می‌شود عظمت اربعین بیان شود، مباحث مربوط به شبهه زدایی را بیان خواهیم کرد، همچنین در حوزه مهران که بیشتر برنامه‌های ما در آنجا انجام می‌گیرد، حلقه‌های معرفتی تشکیل داده می‌شود و در این حلقه‌ها سؤالاتو شبهات مطرح و پاسخ داده می‌شود، به افراد گوشزد می‌کنیم که جریان‌ها و خطرات اعتقادی و فکری وجود دارد و باید مراقبت کنند که دچار این دام‌ها نشوند.

 

چه انتظاراتی از مسئولان عالی حوزه دارید؟

قریب به 70 درصد زائران از ایلام و مرز مهران عبور می‌کنند و حوزه ایلام به کمک و حمایت برای خدمت رسانی به زائران اربعین نیاز دارد. به دلیل محروم بودن استان، ما قدرت و توان تأمین مالی این مراسم را نداریم، لذا از مدیر محترم حوزه‌های علمیه کشور تقاضا داریم همان‌طور که سال گذشته به ایلام توجه داشتند، امسال هم نگاه ویژه‌ای داشته باشند، چرا که ما منتظر هستیم که جلسه ستاد اربعین حوزه در ایلام برگزار شود و مساعدتی که بناست انجام بشود، هر چه زودتر شکل بگیرد تا خدمات‌دهی ما به زائران در حد بالایی باشد و بتوانیم برای اربعین امام حسین (ع) و زائران ایشان خدمات خوبی انجام بدهیم.

 

نکته پایانی

ما از مسئولان انتظار داریم که در بهتر برگزار کردن این رویداد بزرگ کمک کنند و تقاضا می‌کنیم که بیایند و این جریان را در ایلام ببینند. از مسئولان تقاضا داریم که در پایان برنامه اربعین بیایند و از همین طلبه‌هایی که به‌صورت خودجوش، جهادی، ولایی، انقلابی و در خط رهبری کار می‌کنند، تشکر کنند که در ایجاد انگیزه و نشاط برای آن‌ها مؤثر باشد.

 

از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید تشکر می‌کنیم.

بنده نیز از شما و مجموعه همکارانتان در خبرگزاری حوزه تشکر می‌کنم

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha