شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
علمدار کربلا

حوزه/ حضرت عباس(ع) در حمايت از ساحت مقدّس ولایت و امامت، مبارزه با حکومت مستکبران تاريخ و دفاع از حجاب و عفاف حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، آن‌چنان کوبنده بود که حاکمان جبّار بني‌اميّه را منفور جهانيان و مورد لعن احرار و آزادی‌خواهان قرار داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آيت الله صافي گلپايگاني برای سوگواره ملّی «علمدار کربلا» پیامی صادر کردند که بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم

قال الإمام الصادق عليه السلام: «مَن قَال فينا بَيتَ شعر بَني اللهُ له بَيتاً في الجنة»

السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِيعُ للهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِمْ وَ سَلَّمَ فَنِعْمَ الصَّابِرُ الْمُجَاهِدُ الْمُحَامِی النَّاصِرُ وَ الْأَخُ الدَّافِعُ عَنْ أَخِیه‏

با عرض سلام و ادب و احترام خدمت بزرگان و عزيزان حاضر در اين همايش نوراني که جهت تجليل از مواقف عظيمه و مقامات عاليه حضرت ابی‌الفضل العباس علیه الصلوة و السلام، آن مجاهد صابر و حامی و ناصر سيّدالشهداء علیه السلام برگزار گرديده است، اين افتخار بزرگ را که نصيب برگزارکنندگان محترم و شرکت‌کنندگان ارجمند شده است گرامي مي‌دارم.

عبّاس. آري عبّاس، يک اسم با چهار حرف، امّا داراي همه مکارم و فضائل انساني. الگوي ايمان و معرفت، اسوه‌ جهاد و صبر و ولایتمداری و نمونه‌ بارز استقامت و دفاع از دین.

آن بزرگمردی که در بلاغت و شيوائي سخن، لسان پدر در دهان داشت و در دفاع از اسلام، با همان شجاعت علوی، در هنگامه شهادت، فریاد «إنّی أحامی أبداً عَن دینی» سر می‌داد.

سيره‌ و مواضع آن حضرت در حمايت از ساحت مقدّس ولایت و امامت، مبارزه با حکومت مستکبران تاريخ و دفاع از حجاب و عفاف حرم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام، آن‌چنان کوبنده بود که حاکمان جبّار بني‌اميّه را منفور جهانيان و مورد لعن احرار و آزادی‌خواهان قرار داد.

اکنون و به مناسبت موضوع این همایش بزرگ و باشکوه، عرض می‌کنم که یکی از عوامل مهمّي که موجب حفظ و بقاء نهضت کربلای حسینی و در همان راستا، هدف مقدّس حضرت ابی‌الفضل العباس علیه السلام در دفاع از ولایت و امامت و مبارزه در راه حفظ دین شده است، مسأله شعر می‌باشد.

قريحه شعری در وجود بشر، از نشانه‌ها و آثار شگفت‌انگيز عالم خلقت و علائم غيب وجود انسان است و هر کسی که این نعمت الهي را دارا باشد، بايد شکرانه آن را بجا آورد و شکر آن چیزی نیست جز سرودن و انشای اشعار معرفت‌بخش و مخصوصاً سرودن اشعار در مدح و منقبت حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله و اهل بیت عصمت و طهارت عليهم السلام و علی الخصوص اشعاری که در بیان واقعه و اهداف نهضت جهانی حضرت سید الشهداء علیه السلام و یاران با وفای آن حضرت باشد.

ما نمي‌توانيم و نمي‌خواهيم در توصيف و ارزش بالاي اين اشعار در اينجا سخني بگوییم. نمي‌توان گفت که در این میدان، شعراء و ادباء اسلام از عرب و عجم، چه پروازهايي داشته و اين معاني را چگونه دريافت کرده‌اند.

از جمله اين اشعار که بالخصوص مي‌خواهيم از آن تجليل کنيم و به سرايندگان آن درود بفرستيم و تعظيم نماييم، اشعاري است که در مدح و مرثیه حضرت قمر بنی هاشم ابی‌الفضل العباس علیه السلام سروده شده و سرشار از ادب و هدايت و در یک کلمه، ايمان‌افزاست.

اين اشعار ولایی، به حقّ، قدرت قريحه بشر و نمونه ممتاز گذر او از عالم مجاز، به عالم حقيقت است و باید چنين انديشه‌هاي تابناکی هميشه نُقل مجالس و زينت محافل و دست‌مايه وعّاظ و گويندگان و مربّیان و نویسندگان باشد.

اينجانب از اين برنامه که به عنوان «علمدار کربلا» ناميده شده است، تحسين و تقدير مي‌نمايم. همگان بدانند علاوه بر معارف و آگاهي‌هايي که از اجرای اين برنامه کسب خواهند نمود، به ثواب‌هاي عظيمی نائل می‌شوند و موجب جلب رضایت خاطر مبارک و مقدّس صاحب العصر و الزمان حضرت بقیة الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء خواهند شد. والسلام عليکم و رحمة الله و برکاته

5 صفر المظفر 1440 هـ.ق

لطف الله صافي

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha