پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
نظری منفرد

حوزه/ استاد حوزه با اشاره به علائمی که پیامبر در خصوص آخرین روزهای عمر خود ذکر کردند، بیان کرد: پیامبر با این کار اجازه ندادند کسی مدعی مرگ ناگهانی ایشان و تبعات بعدی آن شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین نظری منفرد شب گذشته در مراسم عزاداری دهه آخر صفر در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا که با حضور آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار شد، با اشاره به ماجرای رحلت پیامبر(ص) گفت: در منابع عامه آمده است که پیامبر در آخرین سال عمر شریف خود از رحلت خود آگاه بودند و این مطلب را به دیگران نیز منتقل کردند.

وی افزود: پیامبر به هر نحوی سعی می کردند که دیگران را از رحلت خود در آینده مطلع کنند تا دیگران نگویند که پیامبر نسبت به آینده جامعه اسلامی برنامه ای نداشته است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به نزول سوره نصر بیان کرد: یکی از این موارد، تغییر حال پیامبر پس از نزول سوره نصر بود که ایشان پس از نزول این سوره که به ظاهر بشارت پیروزی و نصر بود فرمودند که این سوره بیانگر این است که پایان عمر و ماموریت خود نزدیک شده ام.

وی اظهارکرد: پیامبر اکرم(ص) در آخرین حج خود و پس از خروج از مکه فرمودند که امسال آخرین حج من است و از این به بعد باید در خانه بمانید، در گزارشات آمده افرادی بودند که تابع این فرمان نشدند.

حجتالاسلام والمسلمین نظری منفرد یادآورشد: روزی پیامبر اکرم(ص) به جابرابن عبدالله انصاری فرمودند که مناسک را از من بگیرید، شاید دیگر مرا نبینید؛ در جریان غدیر نیز پیامبر فرمودند که نزدیک است که دعوت حق را لبیک بگویم.

استاد حوزه یادآورشد: در منابع عامه آمده است که عبدالله بن مسعود بیان کرده است پیامبر یک ماه پیش از رحلت شان ما را جمع کردند در حجره خود(که البته مشخص می شود که جمع آنها محدود بوده است؛) ایشان به ما نظر انداختند و فرمودند خدا شما را یاری کند چون نزدیک است که دعوت حق را لبیک بگویم.

وی افزود: پس از آن هر یک از اصحاب نکته ای از پیامبر پرسیدند؛ اول اینکه چه کسی شما را غسل، کفن می کند و بر شما نماز می خواند و شما در خاک می گذارد؛ آنها ریزترین مسایل را پرسیدند و ایشان هم فرمودند که یکی از اهل من این کارها را انجام می دهد که این بزرگوار، امام علی(ع) بود.

نویسنده حوزوی بیان کرد: آنها از ریزترین مسایل از پیامبر پرسیدند ولی در ادامه نیامده که چیز دیگری را هم خواسته باشند؛ یعنی گویی هیچ کسی نپرسیده است که تکلیف امت پس از شما چه می شود که از عجایب است؛ یعنی این اصحاب از ریزترین مسایل پس از پیامبر سوال کردند ولی نه پیامبر به آنها از آینده امت چیزی گفتند و نه آنها از پس غسل و کفن و... از آینده امت چیزی نپرسیدند.

این استاد حوزه یادآورشد: رحلت پیامبر ناگهانی نبوده است؛ عایشه بیان کرده است که پیامبر در بالین من رحلت کردندو هیچ وصیتی هم نداشتند؛ این موضوعات بسیار عجیب است؛ حتی ابن ابی الحدید نیز هم در خصوص همین روایت ابن مسعود می گوید که اگر کسی بپرسد که چرا در این جلسه هیچ صحبتی از آینده مسلمین و خلیفه پس از پیامبر نشد و پیامبر هیچ برنامه ای برای مسلمین نداشتند، جوابی نخواهیم داشت؛ اما سوای همه این بحث ها به جرات می توان گفت که چنین نبوده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha