جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
الازهر و سلفی ها

حوزه/ اختلاف نظر علمای الازهر و مبلغان سلفی مصر بر سر تکفیر تارک نماز به رسانه ها کشیده شد و علمای سلفی بر خلاف علمای الازهر مدعی شدند کسی که نماز را ترک کند کافر است!

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، وجود جریان های سلفی افراطی در مصر در کنار الازهر و علمای آن باعث شده گاه و بیگاه اختلافات میان این دو گروه دینی بالا بگیرد و رسانه های این کشور به عرصه درگیری فکری میان علمای دو گروه تبدیل شود.

به تازگی مسئله کفر و ایمان تارک نماز به بحث روز رسانه ها تبدیل شده و علمای دو گروه به بیان نظر خود در این زمینه پرداختند. البته مسئله کفر و ایمان تارک الصلاة مسئله جدیدی در اسلام نیست و این شبهه از زمان صدر اسلام با ظهور خوارج در میان مسلمانان منتشر شد، زیرا خوارج بر این باور بودند که هر مسلمانی که گناه کبیره مرتکب شود از دین خارج شده و کافر است و تارک نماز را نیز از این دسته می شمردند.

جنجال جدید مصر در این زمینه از آنجا شروع شد که شیخ سامح عبدالحمید از مبلغان سلفی مصر با صدور فتوایی مدعی شد جمهور علما بر این باورند که تارک نماز کافر است، اما برخی علما آن را کفر اصغر و برخی آن را کفر اکبر می دانند به این معنا که فرد مسلمان با ترک نماز از دین خارج می شود، زیرا یکی از واجبات را ترک کرده است.

این مبلغ سلفی همچنین مدعی شد اکثریت علما ترک نماز را کفر اصغر می دانند که در این صورت فرد باید به نماز برگردد و به آن پایبند باشد و برخی علما نیز بر این باورند کسی که عمدا نماز نخواند، از اسلام خارج شده و مرتد است و جمهور اهل علم نیز بر این باورند که کسی که از روی تنبلی نماز را ترک کند، گناه بزرگی مرتکب شده است، اما از دین خارج نشده است و ابن قیم نیز مدعی شده مسلمانان اجماع دارند بر اینکه کسی که حتی یک نماز را ترک کند از زانی و سارق و شارب خمر و قاتل بدتر است و احمد بن حنبل نیز گفته هرکس نماز را سبک بشمارد، اسلام را سبک شمرده است، زیرا انسان به اندازه بهره ای که از نماز دارد از اسلام نیز بهره می برد...

پس از آن حسین مطاوع که او نیز از مبلغان سلفی در مصر است گفت: کسی که نماز را ترک کند و نماز را انکار کند به اتفاق تمام علما کافر است، اما کسی که نماز را از روی تنبلی ترک کند حکم متفاوتی دارد و طبق صحیح ترین اقوال مرتکب گناه کبیره شده است و باید توبه کند و البته برخی نیز قائل به کفر او هستند.

در واکنش به این فتواهای سلفی؛ دارالافتاء مصر در پخش زنده در صفحه رسمی دارالافتاء در فیس بوک به بیان نظر خود در این زمینه پرداخت و شیخ مجدی عاشور مشاور علمی مفتی مصر، گفت: کسی که از روی تنبلی نماز را ترک کند بنا بر اجماع فقها کافر نیست و باید توبه کند به نماز پایبند باشد.

شیخ احمد البهی از دانش آموختگان الازهر نیز در پاسخ به نظریات مبلغان تکفیری سلفی گفت: جریان سلفی در این مسئله نظر برخی مذاهب را بیان کرده اند و در عدم پذیرش و نقل نظر و فتوای مذاهب دیگر دچار افراط شده اند، زیرا برخی مذاهب هستند که ترک نماز از روی تنبلی با انکار نماز متفاوت است و هرکدام حکم خود را دارد و این در حالی است که بیشتر کسانی که نماز نمی خوانند از روی تنبلی است و آنها منکر نماز نیستند و سلفی ها باید توجه کنند که فراگیر ساختن دایره تکفیر موجب دور شدن مردم از دین می شود.

لازم به ذکر است اختلاف نظر میان علمای الازهر و جریان سلفی مصر جنجال های زیادی را در رسانه های این کشور ایجاد می کند که آخرین آن اختلاف نظر بر سر جواز برگزاری جشن میلاد پیامبر(ص) بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha