پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
صغیرا

حوزه/ حجت الاسلام صغیرا گفت: توجه داشته باشید برای ماندگاری یک خانواده، اگر تطابق بین زن و مرد نبود، تفاهم ایجاد شود، اگر تفاهم نبود، توافق ایجاد شود، اگر توافق نبود، تحمل و سازش کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام علی صغیرا، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب متاهل مدرسه علمیه مکتب اهل بیت(ع) تیران و کرون پیرامون مسائل خانواده اظهار کرد: قطعا میان زن و مرد تفاوت وجود دارد.

 وی بیان کرد: وقتی میان زن و مرد تطابق نبود، ما می گوییم باید تفاهم داشته باشند، تفاهم یعنی حساسیت ها، توانمندی ها، روحیات و سلایق یکدیگر را بشناسند و به آنها احترام بگذارند. به عنوان نمونه مرد یک شاخه گل برای خانم بگیرد، خانم در آن وفا، صفا و محبت را می بیند، اما اگر همین گل را خانم برای شوهرش بگیرد، آقا ممکن است واکنش چندانی نشان ندهد، پس نگاه ها متفاوت است.

وی ادامه داد: براساس یک کار پژوهشی، در حدیث کسا 70 نکته تربیتی خانواه بیان شده است؛ حضرت علی(ع) وقتی وارد منزل می شوند به حضرت زهرا(س) می فرمودند السلام علیک یا بنت رسول الله، یعنی توجه به زن در بدو ورود به منزل و توجه به نقطه قوت حضرت زهرا(س) نسبت به امیرمومنان(ع) را مطرح می کنند.

حجت الاسلام صغیرا افزود: حضرت زهرا(س) نیز در جواب نمی گویند السلام علیک یا بن ابی طالب، بلکه می گویند السلام علیک یا ابالحسن و یا امیرالمومنین یعنی ریشه احترام در خانواده همین بحث توجه طرفین به یکدیگر است.

وی با بیان اینکه 160 تفاوت بین زن و مرد وجود دارد،  گفت: یکی از این تفاوت ها این است که زن ها جزیی نگر هستند، اما مردها کلی نگر می باشند، مثلا در خرید خانه مردها به اندازه و بزرگی خانه توجه می کنند اما خانم ها به این که کدام وسیله را در چه جایی از منزل قرار دهند توجه می کنند.

کارشناس دینی عنوان کرد: در دو نکته به خانم ها توصیه می کنیم که کلی نگر باشند یکی در مورد مادر شوهر و خواهر شوهر و این که در مورد آنها حساس نشوند، زیرا محبت مادر به فرزند مطلق است اما محبت همسران قراردادی و از جنس «وجعل بینهم مودت و رحمت» است، مودت ذاتی نیست، البته می توان این مودت را تربیت کرد تا حتی از مودت هم بیشتر شود. یکی هم در بحث نظافت منزل؛ خانم ها توجه کنند، چون زن مدیر خانه است، کارِ خانه بسیار زمان بر است، اگر می خواهید در چشم همسر خوب بیایید منزل مرتب باشد.

حجت الاسلام صغیرا متذکر شد: آقایان نیز در شش چیز جزیی نگر باشند، یکی در بحث آرایش همسر، خانم زمان زیادی صرف آرایش می کند و وقتی از همسرش درباره تغییر خود می پرسد باید مورد توجه شوهر واقع شود.

وی ابراز کرد: ما می گوییم توجه به آرایش همسر و کلام همسر داشته باشید، سعی کنید ارتباط عاطفی برقرار کنید، گوش دادن فعال داشته باشید یعنی سرتان را تکان دهید و تایید کنید و توجه داشته باشید.

کارشناس دینی عنوان کرد: زنان به صحبت کردن نیاز دارند و همین صحبت کردن باعث می شود بعد از آن نق نزنند؛ زنان با حرف زدن به آرامش می رسند، برعکس مردان که با حرف زدن بی حال می شوند.

وی خطاب به طلاب جوان متذکر شد: سعی کنید شوخی ناراحت کننده نداشته باشید، سعی کنید بدانید که ریشه همسرتان در خانواده اش است و توجه به خانواده همسر داشته باشید، به پوشش همسر خود توجه کنید، به غذایی که درست می کنند توجه داشته باشید.

حجت الاسلام صغیرا یادآور شد: در خانواده مچ گیری نداشته باشیم، بلکه باید دستگیری داشته باشیم، به این نکته توجه کنید که خدایی نکرده نسبت به همسر خود بی توجه نباشید، توجه و محبتی که پدر به مادر می کند، باعث می شود مادر سرزنده باشد و فرزندان خوبی تربیت کند.

وی اذعان کرد:توجه داشته باشید اگر تطابق نبود، تفاهم ایجاد شود، اگر تفاهم نبود، توافق ایجاد شود، اگر توافق نبود، تحمل و سازش کنیم.

کارشناس خانواده خاطرنشان کرد: پیامبر(ص) فرمودند سه دسته از زنان امت من در قیامت با دخترم حضرت زهرا(س) محشور می شوند؛ دسته اول کسانی هستند که بر تنگدستی شوهر خود صبر می کنند، مادر شهید بهشتی می گوید افتخارم این بود که در منزل پدرشوهرم در اتاقی زندگی می کردیم چاه آبی بود که می توانستم ظرف های خود را آنجا بشویم.

وی ادامه داد: دومین گروه  این زنان، کسانی هستند که بر بداخلاقی همسر خود صبر می کنند، بزرگان ما مانند شیخ عبدالکریم حائری، مرحوم کاشف الغطاء همسرانشان آنها را اذیت می کردند اما این بزرگان تحمل می نمودند.

حجت الاسلام صغیرا تذکر داد: نیازهای عاطفی یکدیگر را برآورده کنید. در خانواده های مذهبی مشکلات بدی پیش می آید که ریشه در این امر دارد.

وی عنوان کرد: در بحث تربیت فرزند نیز سه دوره جود دارد 7 سال اول که کودک پادشاه است و در این مدت باید نیازهای او را برآورده کرد، در 7 سال دوم فرزند عبد است و در 7 سال سوم فرزند وزیر است، در این دوره از او مسئولیت بخواهید تا مسئولیت پذیر شود.

این استاد حوزه عنوان کرد: در مدیریت رسانه نیز در زمینه تلفن همراه و وسایل ارتباطی آسیب زا حریم شخصی وجود ندارد و باید به طور مشترک استفاده شود، از مواضعی که در آن مورد تهمت واقع می شوید حزر کنید چون شیطان در خلوت ها به سراغ انسان می آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha