پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام یعقوبی

حوزه/ رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: طلاب و روحانیان باید صدق و التزام عملی به سیره معصومین (ع) داشته باشد، زیرا تبعیت عملی نشانه حب واقعی نسبت به اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، به تشریح رسالت روحانیت در جامعه امروز، اظهار کرد: خداوند در آیه 19 سوره توبه می‌فرماید: «یا أَیها الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقوا اللّه وَ کونُوا مَعَ الصّادقین» و تأکید می‌کند، ای کسانی که ایمان آورده‌اید، از خدا بپرهیزید و با صادقان باشید.

وی افزود: بر مبنای این آیه باید تقوای سیاسی، عملی، اخلاقی، و ... داشت و با صادقان و راست‌گویان باشیم. جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند که وقتی آیه خوانده شد، سلمان فارسی بلند شد و فرمود: یا رسول‌الله صادقین چه کسانی هستند؟ حضرت فرمود: «انا و علی و اهل بیتی» و در روایات فراوانی داریم که «الصادقین هم آل البیت».

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) چهار حوزه صدق داشتند، اظهار کرد: نخستین حوزه صدق اهل بیت(ع)  در معرفت شریعت بود که در این زمینه صادق بودند، در اینجا صدق به معنای مطابقت قول و رفتار، مطابقت اندیشه و عمل، ادعا و عمل و خودنمایی‌ها و اصل عمل است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: یک مرحله صدق در مقام عمل، صدق در معرفت شریعت است تا معرفت انحرافی و خراب نباشد و شریعت را چنان که باید، شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از وجوه صدق اهل بیت(ع) صدق در درست شناسی شریعت است، افزود: شریعت تنها فقه و اصول نیست و اگرچه شریعت با فقه و اصول دریافت می‌شود، اما همه شریعت نیست.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه موضوع دیگر صدق در معرفی شریعت است، اظهار کرد: درست معرفی کردن شریعت معرفی با عمل است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از وجوه صدق اهل بیت(ع) عمل به شریعت است، افزود: خدا نکند یک روحانی منشأ انحراف جامعه باشد، زیرا در آن صورت مردم به تمام روحانیت بدبین شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی با تأکید بر اینکه همراهی با اهل بیت(ع) و صادقین باید این‌گونه باشد، اضافه کرد: روحانی باید صدق و التزام عملی به سیره معصومین(ع) داشته باشد. تا به دلیل اینکه ادعای حب اهل بیت(ع) را دارد مشمول آیه «وَامْتَازُوا الْیوْمَ أَیهَا الْمُجْرِمُونَ» نشود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha