پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
برایان هوک- تهدید نظامی ایران

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

دمشق گاف موشکی اسرائیل را در هوا خاک کرد

رژیم صهیونیستی اسرائیل ادعا کرد با استفاده از موشک های سطح به سطح، اهداف متعلق به ایران و حزب الله در خاک سوریه را مورد حمله قرار داده است. طبق ادعای این وبسایت صهیونیستی، این عملیات توسط نیروی هوایی اسرائیل صورت نگرفته است، بلکه با استفاده از دو نوع موشک زمین به زمین موسوم به "لورا" با برد 400 کیلومتر و همچنین موشک هدایت شونده بردکوتاه "تموز" انجام گرفته است.بر اساس این گزارش ادعایی، موشک های فوق دست کم 15 سایت را که اکثرا در اختیار سپاه پاسداران و حزب الله بوده اند در مناطق وسیعی از ارتفاعات حرمون در شمال سوریه گرفته تا منطقه ازرع، هدف قرار داده اند.طبق ادعای صهیونیست ها، مناطق دیگری همچون الزبدانی و الکسوه در جنوب دمشق نیز مورد اصابت موشک های اسرائیلی قرار گرفته اند.

 

شوی تبلیغاتی هوک به تهدید نظامی ایران ختم شد

"برایان هوک" رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که کاخ سفید هنوز گزینه نظامی را علیه ایران روی میز دارد.هوک طی شوی تبلیغاتی که در آن آهن‌پاره‌هایی را به ادعای سلاح‌های ارسالی ایران به یمن، به نمایش گذاشته بود، گفت که آمریکا برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران تعلل نخواهد کرد.وی تاکید کرد ایالات متحده تمایل دارد با کشورها از طریق دیپلماسی تعامل کند، اما گزینه نظامی هم روی میز است.رئیس گروه اقدام علیه ایران در این باره توضیح داد: ما به رژیم ایران بسیار شفاف گفته‌ایم که اگر منافع ما تهدید شود، برای استفاده از نیروی نظامی تعلل نخواهیم کرد. گمان می‌کنم آنها این را فهمیده‌اند. خیلی شفاف هم فهمیده‌اند.هوک با تاکید بر اینکه گزینه نظامی علیه تهران هنوز روی میز آمریکا است، افزود: گمان می‌کنم اکنون که هنوز گزینه نظامی روی میز است، ترجیح ما این است که از تمام ابزارهای دیپلماتیکی که در اختیار داریم استفاده کنیم.هوک آهن‌پاره‌های مذکور را مدارک معتبر آمریکا از ارسال موشک‌های بالستیک توسط ایران به عراق و همچنین ارسال تسلیحات برای طالبان در افغانستان ادعا کرده و گفت:‌خارج شدن (آمریکا) از جنگ (سعودی علیه) یمن در حال حاضر، اقدامی اشتباه است زیرا باعث تسلط ایران بر تنگه باب‌المندب می‌شود.

 

پیگرد قضایی تن بن سلمان را در گور بوئنوس آیرس لرزاند

ولیعهد سعودی در پی وحشت از پیگرد قضایی، قید هتل مجلل در پایتخت آرژانتین زد و به سفارت کشورش در بوینس آیرس پناه برد.این در حالیست سازمان دیده بان حقوق بشر به بن سلمان هشدار داده در دیگر کشورها نیز وی را تحت پیگرد قضایی قرار خواهد داد.در همین حال دستگاه قضایی آرژانتین از وزارت خارجه این کشور خواست اطلاعاتی درباره ولیعهد سعودی که به جنگ یمن و قتل خاشقجی مربوط می شود جمع آوری کند.بن سلمان برای شرکت در نشست سران گروه بیست به آرژانتین رفته است. در ادامه گزارش آمده است: سازمان دیده بان حقوق بشر تهدید کرده است پس از آرژانتین در دیگر کشورها نیز به پیگرد قضایی بن سلمان ادامه خواهد داد. این سازمان حقوقی با استفاده از یکی از بندهای قانون اساسی آرژانتین که به جنایات جنگی مربوط می شود، علیه وی اقامه دعوی کرد تا درباره نقش بن سلمان در جنایات ضد بشری در یمن و کشته شدن  خاشقجی تحقیق شود. دستگاه قضایی آرژانتین نیز به این شکایت ترتیب اثر داد و خواستار جمع آوری اطلاعاتی درباره بن سلمان شد. وی بعد از قتل فجیع خاشقچی و در سفر به کشورهای عربی از جمله تونس، به "محمد اره" مشهور شد.

 

کوهن، دست پسر ترامپ را رو کرد

اعترافات جدید مایکل کوهن مبنی بر اینکه تاکنون دروغ گفته، تناقض گویی پسر ترامپ را بر ملا کرد.پس از آن که مایکل کوهن وکیل سابق دونالد ترامپ به طرزی غیر منتظره به دروغ گفتن به نمایندگان کنگره در ارتباط با تحقیقات مداخله روسیه در انتخابات 2016 اقرار کرد، رسانه‌های آمریکایی گزارش می‌دهند که این رخداد باعث بر ملا شدن دروغگویی دونالد جونیور، پسر بزرگ ترامپ در جریان این تحقیقات نیز شده است.به گزارش رسانه‌های آمریکایی، کوهن اتهامش را پذیرفته و گفته است در زمینه پروژه ساخت و ساز شرکت دونالد ترامپ در روسیه نمایندگان را گمراه کرده بود. کوهن روز پنجشنبه بدون اعلام قبلی در دادگاهی در نیویورک حاضر شد.به دنبال این اعتراف مایکل کوهن، اکنون دونالد جونیور، پسر بزرگ رئیس جمهور آمریکا با اتهام تناقض‌گویی در شهادت‌هایی که در کنگره آمریکا در ارتباط با این تحقیقات مطرح کرد، روبرو است.دونالد جونیور در سپتامبر 2017 شهادت داده بود که به شکلی "حاشیه‌ای" از طرح‌ها درباره ساخت ساز برج ترامپ در شهر مسکو آگاه شده اما در این طرح ها دخیل نبوده است.با این حال کوهن در اعترافاتش گفته که او مستقیما درباره این برنامه‌ها با اعضای خانواده دونالد ترامپ از جمله دونالد جونیور مشورت کرده است.این تازه‌ترین تحول در جریان تحقیقات درباره همدستی احتمالی ستاد انتخابات دونالد ترامپ با روسیه برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است.مایکل کوهن سال گذشته پشت درهای بسته به سوالات کنگره پاسخ داد.مایکل کوهن حدود یک دهه وکیل شخصی دونالد ترامپ بود و پس از رسیدنش به ریاست جمهوری از او به شدت حمایت می‌کرد، تا جایی که گفته بود حاضر است خود را برای ترامپ سپر گلوله کند اما کمی پس از آن که ماموران به خانه و دفتر کارش یورش بردند و اسنادی را ضبط کردند، اعلام کرد با تحقیقات درباره همدستی ادعایی با روسیه همکاری می‌کند.او سه ماه پیش هشت اتهام مالی را پذیرفت و از جمله گفت که به زنان مدعی ارتباط جنسی با دونالد ترامپ حق‌السکوت پرداخته بود. چنین پرداخت‌هایی می‌توانند نقض قوانین انتخابات محسوب شوند.

 

هواپیمای ترامپ مورد سوء قصد قرار گرفت

هواپیمای شخصی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نتیجه تصادم با یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه لاگواردیا در نیویورک آسیب دید.بر سر هواپیمای شماره یک نیروی هوایی امریکا نیست که رئیس جمهور از آن استفاده می کند بلکه هواپیمای بوئینگ 757 شرکت The Trump Organization آسیب دیده که ترامپ پس از انتخاب به سمت ریاست جمهوری آمریکا از آن استفاده نکرده است.هواپیمای ترامپ پارک شده بود و از آن استفاده نمی شد. شرکت کننده دیگر در این حادثه هواپیمای جت لوکس دو موتوره حامل سه نفر خدمه بوده است اما هیچکس آسیب ندید. جزئیات خسارات وارده ذکر نشده است.ترامپ این هواپیما را در سال 2011 به قیمت 100 میلیون دلار خریده است.17 اکتبر گزارش دادند که هواپیمای حامل ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا که عازم فیلادلفیا بود، فرود اضطراری انجام داده است چون 15 دقیقه پس از پرواز در سالن هواپیما پر از دود شده و بوی سوختگی احساس گردیده است.خدمه هواپیما به همه مسافران از جمله خبرنگارن و محافظان حوله مرطوب برای حفاظت از تنفس داد. هواپیما مجبور شد به پایگاه هوایی اندریوس در حومه واشنگتن بازگردد.

 

راهپیمایی بازگشت با همبستگی بین المللی برگزار شد

هزاران نفر از ساکنان نوار غزه در سی و ششمین جمعه تظاهرات بزرگ بازگشت در مناطق مرزی این باریکه شرکت کردند.تظاهرات بازگشت امروز تحت عنوان جمعه "همبستگی بین المللی با ملت فلسطین" درحال برگزاری است.هیئت برگزار کننده راهپیمایی بازگشت از تمامی کشورهای اسلامی و عربی درخواست کرد تلاش برای شکستن محاصره غزه و حمایت از ثبات و پایداری ساکنان قدس، کرانه باختری و دیگر مناطق را ادامه دهند.لازم به ذکر است که تظاهرات بزرگ بازگشت از 30 مارس گذشته آغاز شده است و تاکنون 247 نفر طی آن به شهادت رسیده و بیش از 25 هزار نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 

هلند درب سلاح را به عربستان و امارات بست

وزارت خارجه هلند اعلام کرد تا زمانی که ثابت نشده سلاح‌های صادراتی به عربستان، مصر و امارات در جنگ یمن استفاده نخواهند شد، صادرات سلاح به این سه کشور متوقف می‌شود."سیگرید کاگ" وزیر تجارت خارجه و همکاری‌های توسعه‌ای هلند در پاسخ به سوال نمایندگان پارلمان این کشور اظهار کرد: تا زمانی که ثابت نشده سلاح‌های صادراتی ما به عربستان، مصر و امارات هرگز در جنگ یمن استفاده نخواهند شد، صادرات تسلیحاتی از هلند به این سه کشور متوقف می‌شود.کاگ افزود: دولت هلند بر شروط خود برای صادرات اسلحه جهت ممانعت از به‌ کارگیری آنها در جنگ یمن تاکید می‌کند.وی در ادامه گفت: چارچوب مشخص شده برای صادرات اسلحه به عربستان را توسعه داده و این شروط شامل مصر و امارات هم می‌شود.

 

پای خبرنگار "سی‌ان‌ان" روی مین لابی اسرائیلی ها رفت

«مارک لامون» خبرنگار و تحلیگر شبکه سی‌ان‌ان به دلیل درخواست تحریم رژیم صهیونیستی به دلیل ارتکاب جنایت علیه ملت فلسطین که در نشست سازمان ملل به مناسبت روز بین المللی همبستگی با مردم فلسطین صورت گرفت، از این شبکه اخراج شد.وی در این نشست بر لزوم نابودی رژیم صهیونیستی تأکید کرده و گفته بود که آنچه که اسرائیل درباره جنگ آزادسازی می‌گوید، همان روز نکبت ملت فلسطین است که در آن اسرائیل بیش از میلیون فلسطینی را آواره کرد و به قتل رساند.تحلیلگر سی‌ان‌ان پس از این اظهارات ضد صهیونیستی که با صدای بلند عنوان کرد، مورد تشویق حاضران قرار گرفت و پس از آن بود که دستور توقف فعالیت رسانه‌ای او در این شبکه خبری صادر شد.لامون در جمع حاضران حتی شعار «فلسین از نهر تا بحر» سر داد و اظهار داشت: اسرائیل امروز عبور و مرور ساکنان غزه و کرانه باختری را محدود کرده است؛ فقط به جرم اینکه آنها یهودی نیستند.«باربارا لوین» سخنگوی خبرگزاری سی‌ان‌ان در پی اظهارات مارک لامون اعلام کرد که وی دیگر قراردادی با این شبکه خبری ندارد.

 

آمریکا دست ریاض را در باتلاق یمن رها کرد

سناتورهای آمریکایی در مخالفتی آشکار با دونالد ترامپ، پیام قاطعی برای مجازات عربستان سعودی بابت ایفای نقش در قتل جمال خاشقجی ارسال کردند. سنای آمریکا با رای دو حزبی ۶۳ به ۳۷ به طرح لایحه‌ای که خواستار پایان مداخله آمریکا در جنگ تحت امر سعودی‌ها در یمن می‌شود، رای مثبت دادند. رای‌گیری در سنای آمریکا نه تنها ضربه‌ای به سعودی‌ها بلکه به دولت ترامپ بود که علنا تاکید دارد نمی‌خواهد رابطه دیرینه کشورش با ریاض بر سر قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سرشناس سعودی دستخوش تحولات منفی شود. سنای آمریکا در پیامی حاکی از مخالفت با کاخ سفید، به آغاز بحث علنی درباره پایان حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن رای داد. با رای مثبت به آغاز مباحثات در این خصوص، سنا راه را برای رای‌گیری درباره قطعنامه‌ای دو حزبی که به دنبال قطع حمایت نظامی از عربستان است، هموار می‌کند. آغاز مباحثات در این خصوص با ۶۳ رای مثبت و ۳۷ رای منفی تصویب شد.

 

یمن فرودگاه آپاچی‌ها را روی سر سعودی ها خراب کرد

نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله چهارشنبه‌شب برای نخستین بار موفق شدند فرودگاه مخصوص فرود هلی‌کوپترهای آپاچی سعودی را هدف حملات موشکی خود قرار دهند.شبکه المسیره می‌گوید که یمنی‌ها با شلیک چندین موشک‌ بالستیک «بدر-1 p»، فرودگاه اختصاصی هلی‌کوپترهای آپاچی ائتلاف سعودی را در نجران واقع در جنوب عربستان هدف قرار دادند.منابع یمنی درباره تلفات جانی و مالی وارده به ائتلاف متجاوز گفتند که در این حملات موشکی، 2 خلبان ائتلاف سعودی کشته و تعدادی آپاچی نیز نابود شدند.بر اساس این گزارش، موشک‌های نقطه‌زن شلیک شده یمن دقیقا به هدف مورد نظر از جمله محل استقرار خلبانان در منطقه نظامی «بیر» در نجران اصابت کرده‌اند.یک منبع یمنی تاکید کرد که در این حملات موشکی یمن، انبار تسلیحاتی هلی‌کوپترهای آپاچی نیز منهدم شدند.ارتش یمن موشک بالستیک و هوشمند بدرP-1 را در تاریخ 27 اکتبر گذشته پس از انجام آزمایش‌های متعدد رونمایی کرده بود.این نوع موشک نقطه‌زن و کوتاه برد، نوع ارتقا یافته موشک بدر 1 است که با سوخت جامد کار می‌کند و دقت اصابت آن تا سه متر است.

 

قطار سئول وارد پیونگ یانگ شد

همزمان با بهبود روابط دوکره، نخستین قطار کره جنوبی وارد خاک کره شمالی شد.در این  قطار بیست و هشت مقام رسمی و متخصص کره جنوبی حضور داشتند که قرار است همکاری مشترکی را مسئولان و متخصصان کره شمالی برای اتصال دوباره خطوط ریلی دو کشور آغاز کنند. وزیر حمل و نقل کره جنوبی گفت: اتصال دوباره خطوط ریلی دو کره زمینه ساز گسترش همکاری‌ های اقتصادی دو طرف از طریق زمینی خواهد شد.اتصال خطوط ریلی دو کره بخشی از توافق انجام شده در دیدار اوایل امسال سران دو کشور است.

 

ترامپ شیر تازه سعودی ها را دوشید

عربستان سعودی 15 میلیارد دلار سامانه موشکی «تاد» از واشنگتن می‌خرد.یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: واشنگتن و ریاض توافقی برای فروش 44 سامانه موشکی «تاد» به ارزش 15 میلیون دلار به عربستان سعودی امضا کردند.با وجود فشارهای برخی قانونگذاران آمریکایی برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی به دلیل احتمال دست داشتن ولی‌عهد سعودی در ماجرای قتل «جمال خاشقچی» و همچنین وضعیت ناگوار انسانی در یمن، یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده از توافق واشنگتن با ریاض برای فروش سامانه‌های ضد موشکی «تاد» خبر داده است.در همین راستا، مجلس سنای آمریکا با پیشبرد قطعنامه‌‌ای که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است، موافقت کرد. کاخ سفید ساعاتی قبل‌تر تهدید کرده بود این طرح را وتو خواهد کرد.روزنامه «یو‌اس‌ای‌تودی» در این باره نوشته مجلس سنا در اقدامی قابل توجه با آغاز مباحثات درباره طرحی موافقت کردند که دولت ترامپ را مجبور به قطع حمایت نظامی از ائتلاف سعودی در حمله به یمن می‌کند.

 

ایران بر سکوی نخست پهبادی ایستاد

جانشین آموزش ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ایران قدرت برتر نظامی در منطقه است و در حوزه پهپاد در منطقه رتبه اول و در دنیا جزو 4 کشور برتر هستیم.وی اظهار داشت: همه‌ی مؤلفه‌های اقتدار از جمله حضور مردم در صحنه‌ها که از مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتدار است را امروز شاهد آن هستیم و مردم ایران در همه صحنه حضور پررنگ دارند و با تمام وجود از ارزش‌های والای نظام حمایت و پشتیبانی می‌کنند.فرجیان زاده افزود: مؤلفه‌ی دیگر اقتدار، پیشرفت‌های علمی است که در عرصه‌های مختلف از قبیل قدرت نظامی، مهندس و معماری، پزشکی هسته‌ای، داروسازی، انرژی‌های نو و صنعت سدسازی و جاده‌سازی که شاهد این پیشرفت‌ها هستیم.و به لحاظ موشکی کشور از موشک‌های نقطه زن برخوردار هست.وی در پایان گفت: فتنه‌گران و دوست داران آن‌ها نمی‌توانند هیچ مشکلی را در مسیر انقلاب اسلامی به وجود آورند، چراکه مردم همین کشور از انقلاب خود دفاع می‌کنند و مطمئن هستند با رهبری حضرت امام خامنه‌ای از این بحران هم سربلند عبور خواهیم کرد.

 

پوتین باز هم پشت برجام را گرم کرد

رئیس جمهوری روسیه در اجلاس سران گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس آرژانتین بر حفظ برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» تاکید کرد.ولادیمیر پوتین اظهار کرد: حفظ برجام امکان می‌دهد از آغاز موج جدید تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری شود بنابراین باید تمام اقدامات لازم را برای حفظ برجام را بکار گرفت.«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه امسال، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، اما بلافاصله دیگر کشور‌های امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند بوده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می‌کنند.ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.جامعه جهانی با تحریم‌هایی یکجانبه آمریکا علیه ملت ایران همراهی نکرد. به همین دلیل ترامپ مجبور شد از برخی تحریم‌ها عقب نشینی کند.

 

وقت اضافه برجام هم به اتمام رسید

کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است که سازو کار مالی با اروپایی‌ها هم نتیجه بخش نخواهد بود چراکه آنها بارها اعلام کردند که به تنهایی و بدون ارباب آمریکایی خود از اقدامات عملی در برابر تحریم‌ها علیه ایران عاجزند. باید به این نکته توجه داشت که اروپایی‌ها عملا بدون ارباب آمریکایی خود نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و لازم است که دولت تدبیر و امید تصمیم جدی برای نتیجه برجام اتخاذ کند؛ چراکه تا الان هم مهلت مورد انتظار به پایان رسیده و اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند. همانطور که بارها کارشناسان مطرح کرده‌اند نباید به اروپایی‌ها اعتماد کرد، چرا که این اعتماد موجب شده تا خسارت‌های سنگینی به کشور وارد شود. متاسفانه برخی دانسته یا ندانسته مسیر اعتماد سازی با غرب را دنبال کردند و به سمت برجام رفتند که مسیر اشتباهی بود.اروپایی‌ها بارها مطرح کرده بودند که تا قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا در ۱۳ آبان سازوکار خود را عملی خواهند کرد، اما عملا تاکنون نه تنها هیچ کاری نکردند بلکه حتی اعلام کردند که از این کدام کشور میزبان این سازوکار باشد عاجزند. باید واقعیت را پذیرفت و برای این که اگر واقعا سازوکار عملی نشود، آماده بود و برنامه داشت.

 

راز جنبش جليقه‌زردها فاش شد

پاریس در روزهای 26 آبان و 3 آذر ماه گذشته شبیه یک شهر جنگی شد. شعله‌های آتش، درگیری و خشونت در جای جای پاریس به ویژه خیابان اصلی این شهر یعنی شانزه‌لیزه دیده می‌شد.ده‌ها هزار فرانسوی به خیابان‌ها ریختند و با پلیس درگیر شدند. ظاهر امر این بود که آنها به افزایش قیمت سوخت معترض بودند اما باطن بحران یادشده حکایت از آن دارد که سوخت اصلی این بحران فقط مختص افزایش قیمت سوخت نیست.تصاویر درگیری و برخوردها حکایت از آن داشت که حوادث اعتراضات سال 1968 دارد تکرار می شود.وزارت کشور فرانسه می‌گوید تعداد تظاهرکنندگان در سراسر کشور بیش از 106 هزار نفر برآورد شده است اما منابع بی‌طرف این تعداد را بیشتر از آنچه عنوان شد ذکر کرده‌اند. دوویچه وله تعداد معترضین را 300 هزار تن  برشمرد.واقعیت آن است که محبوبیت ماکرون به 26 درصد کاهش یافته و فرانسوی‌ها دیگر او را شایسته عالی ترین مقام کاخ الیزه نمی‌دانند. او در برابر جنبش جلیقه‌زردها قرار دارد که به تعبیر اکونومیست علیه خواص مرفه پاریس‌نشین است. جنبشی که بر اساس تازه‌ترین برآوردها به قول گاردین از حمایت 80 درصدی مردم فرانسه برخوردار است.جنبش جلیقه‌زردها یک جنبش خودجوش است که پایگاه وسیعی در میان مردم عادی و فقیر دارد.آنان، ماکرون را رئیس جمهور اغنیا می‌دانند. جنبش جلیقه‌زردها ظاهراً یک جنبش بی سر است. قطعاً اگر این جنبش روزی اقتضا کرده و سری پیدا کند آن روز را می‌توان به عنوان یک انقلاب مردمی در فرانسه ثبت کرد.

 

استیضاح رئیس خانه سبز دوباره به حد نصاب رسید

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: امضاهای استیضاح رئیس مجلس که شب گذشته با پس گرفتن امضا از سوی چند نفر از نمایندگان از حدنصاب افتاده بود مجدد با امضای تعداد دیگری از نمایندگان به حدنصاب رسید.وی افزود: بر اساس روال قانونی ابتدا اقدام رئیس مجلس در ارسال لوایح پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به مجمع تشخیص نظام بدون بررسی این لوایح در مجلس با حضور اعضای کمیسیون آیین‌نامه داخلی و روسای کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه این اقدام خلاف قانون تلقی شود موضوع در جلسه غیرعلنی مورد بحث قرار می‌گیرد.نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در جلسه غیرعلنی نمایندگان توضیحات خود را در این باره ارائه می‌کنند و سپس در جلسه علنی مجلس بدون اینکه موافق و مخالفی صحبت کند موضوع به رأی گذاشته می‌شود و چنانچه نمایندگان به این موضوع رأی بدهند که اقدام رئیس مجلس خلاف قانون بوده رئیس مجلس مستعفی شناخته شده و دیگر تا آخر این دوره مجلس نمی‌تواند کاندیدای ریاست یا عضویت در هیات رئیسه مجلس شود.

 

تولید کشنده هواپیما با ارز آوری بالغ بر ۴۰ هزار یورو

به دست توانای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کشنده هواپیما با برند تجاری"پیتار" با ارز آوری ۴۰ هزار یورو برای هر دستگاه بومی سازی و تولید شد.سازنده و محقق سازمان تحقیقات نهاجا با اشاره به بحث مهم خودکفایی در صنعت هوایی و نظامی عنوان کرد: امروزه از یکسو به دلیل اعمال تحریم های ناروا از سوی کشورهای غربی که متوجه کشورمان است و از سوی دیگر باورپذیری به توان و تخصص داخلی فرزندان توانمند و متعهد نیروی هوایی ارتش شاهد ظهور و بروز شکوفایی گسترده در بخش هوایی و نظامی هستیم.طراح این پروژه افزود: کشنده هواپیمای پیتار در سه کلاس وزنی یک و نیم تن و ۷ تن و ۲۰ تن وزن روی چرخ جلو پیش بینی شده است و قابلیت جابه جایی انواع هواپیما نظیر هواپیماهای نظامی اعم از جنگنده های صاعقه، توکانو؛ اف ۷؛ پی سی ۷ و هواپیماهای غیرنظامی مانند سسنا؛ یاک، بوئینگ؛ ایرباس و غیره را حتی در فضای محدود دارد.وی خاطرنشان کرد: با حذف دو عامل میله توبار و خودرو کشنده توبار این کشنده بومی که مجهز به سیستم کنترل از راه دور است هواپیماهای نظامی و غیرنظامی را بدون محدودیت در وزن و ابعاد جابه جا می کند.

 

شهردار تهران وارد وقت اضافه شد

در حالی که همه در انتظار پاسخ روشن و شفاف وزارت کشور درباره شهردار شدن یا نشدن حناچی منتخب شورای اسلامی شهر تهران بودند، انتشار خبر مکاتبه محرمانه وزارت کشور با شورای اسلامی شهر تهران، نشان داد تصمیم گیری درباره انتصاب وی نیازمند زمان بیشتری است.حناچی 22 آبان امسال در رقابت با عباس آخوندی وزیر پیشین راه و شهرسازی، 11 رای اعضای پنجمین دوره شورای شهر تهران را برای تصدی سمت چهاردهمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی کسب کرد. روند قانونی انتصاب پیروز حناچی با پایان مهلت 10 روزه استعلام صلاحیت عمومی وی و صادر نشدن حکم انتصاب شهردار پایتخت از سوی وزارت کشور، وارد «وقت اضافه» شد.

 

ایران علیه خرابکاری سعودی ها به شورای امنیت نام زد

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای به شورای امنیت اعلام کرد سعودی ها در حال برنامه ریزی برای اقدامات مخرب امنیتی و اقتصادی علیه ایران هستند که لازم است جامعه جهانی با آن برخورد کند. در این رابطه به اظهارات مقامات سعودی برای کشاندن درگیری به داخل ایران نیز اشاره و از حمایت رژیم سعودی از برخی گروه های تروریستی برای ارتکاب اینگونه اقدامات در داخل ایران، به عنوان نمونه بارز رفتار مخرب آن کشور یاد شده است.در این نامه، به اطلاعاتی نیز که به صورت آشکار در مورد برنامه های سعودی برای ایجاد تخریب در اقتصاد ایران و نیز ترور مقامات ایرانی با اجیر کردن تروریست ها منتشر شده، اشاره و آمده است اینها بخشی از اقدامات بزرگتر سعودی برای ایجاد بی ثباتی در کشورهای منطقه است که جهان باید در مقابل آن ایستادگی کند.نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به جنایات عربستان در تجاوز به یمن، کشتار مردم بی گناه این کشور و ارتکاب جنایات بی شمار دیگر علیه آن مردم ستمدیده، اعلام کرده است جامعه جهانی باید این کشور را به توقف جنایات جنگی خود وادار ساخته و آن را به خاطر این جنایات مسئول بشناسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha