سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
روابط پاکستان و ترکیه

حوزه/ نزدیکی به ترکیه می تواند پاکستان را به سازمان سیاسی-نظامی ناتو و کشورهای اروپایی عضو این سازمان بیش از پیش نزدیک سازد و همین مسئله می تواند پاکستان را در راه حل و فصل معضلات اقتصادی بیشمار خویش یاری دهد.

 به گزارش سرویس بین الملل «حوزه»، چندی پیش وزارت خارجه ی ترکیه از سفر قریب الوقوع عمران خان نخست وزیر پاکستان به ترکیه خبر داد، در این نوشتار کوتاه به دنبال واکاوی ابعاد جدیدی از روابط میان ترکیه و پاکستان خواهیم بود:

پیش از اعلام رسمی سفر عمران خان به ترکیه شاهد غیر قانونی شدن مدارس و مراکز سازمان هواداران  فتح الله گولن موسوم به فتو بودیم آن طور که از شواهد و قرائن بر می آید علاوه بر ترکیه که خواهان گسترش روابط دو کشور بود پاکستان نیز  به دنبال فتح بابی جدید برای گسترش روابط دو کشور مسلمان است.

در این خصوص باید گفت پیش از هر چیز نباید فراموش کنیم که نزدیکی به ترکیه می تواند پاکستان را به سازمان سیاسی-نظامی ناتو  و کشورهای اروپایی عضو این سازمان بیش از پیش نزدیک سازد و همین مسئله می تواند پاکستان را در راه حل و فصل معضلات اقتصادی بیشمار خویش یاری دهد از جانب دیگر موقعیت خوب جغرافیایی ترکیه و تولید ناخالص داخلی 713 میلیارد دلاری این کشور و کسب جایگاه اقتصاد دوم خاورمیانه احتمالاً از دیگر دلایل سفیر جدید عمران خان به ترکیه خواهد بود.

اما مسئله ای بر سر راه گرم شدن بیشتر روابط دو کشور قرار داد مشکل بعد مسافت است به دلیل این مسئله اگر ترکیه قصد ورود به بازار اقتصادی پاکستان را داشته باشد مجبور به سرمایه گذاری مبلغی بیشتر از حد معمول در این کشور ورشکسته است.

این در حالی است که سرمایه گذاری در کشور همسایه ی ترکیه یعنی عراق به مراتب هزینه ی کمتری برای اینکشور خواهد داشت البته نباید از زیر ساختهای موجود در پاکستان همانند وجود بنادر مهم اقتصادی کراچی و کویته در این کشور غافل ماند اما سؤال این است که با وجود مسائل مختلفی مانند تروریسم نهادینه شده، ورشکستگی اقتصادی و نیز فساد اداری مالی گسترده ی موجود در پاکستان این کشور چگونه خواهد توانست سرمایه ی وارده شده توسط کشوری مانند ترکیه را در پاکستان نگاه داشته و آن را مدیریت کند؟ و این که آیا پاکستان با وجود سیاست های متناقض خویش خواهد توانست ترکیه را در کنار خود نگاه دارد و از مزایای اقتصادی-سیاسی این رابطه بهره مند شود یا خیر؟ این سؤال و پرسش های متعدد دیگر ابهاماتی است که برای پاسخ گویی به آنها باید تحولات وقایع آتی در روابط میان دو کشور ماند.   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha